/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
pc vil pludselig ikke tænde
Fra : ara
Vist : 634 gange
100 point
Dato : 05-11-12 21:29

Hej.

Jeg har en stationær pc.

Her til aften da jeg sad og arbejdede slukkede skærmen pludselig.

Jeg kan godt tænde skærmen igen, men den slukker med det samme.

Jeg slukkede herefter pc'en og støvsugede den forsigtig indei. Den var meget støvet.

Nu kan jeg ikke tænde pc'en igen.
Der sker intet. Jeg er sikker på at stikkene er intakte.

Kan det være strømforsyningen der pludselig først slukker for skærmen, og derefter er gået død?

mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-12 21:34

Skærmen har jo egen strømforsyning..............den kan blive varm og så slukke.

Hvis forbindelsen fra computeren (datakablet) ikke virker vil det som regel vises på skærmen.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-11-12 21:49

Det er pc'en der ikkevil tænde igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-11-12 22:07

Hvis PCen ikke vil tænde, mangler den strøm - der kan ikke være andre fejl....

Om det så er kablet eller strømforsyningen eller du har fået "hevet" nogle ledninger af ved støvsugning er jo svært at sige....

At din skærm slukkede (da PCen virkede) kan jo skyldes den får strøm fra PCen og dermed slukker automatisk hvis der ikke er data....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-11-12 22:16

Tjek lige om du har fået slukket bag på pc, på nogle pc'er sidder der en afbryder hvor du sætter stikket i bagpå!

Kommentar
Fra : ara

Dato : 05-11-12 22:21

Jeg ved godt at skærmen går i standby hvis ikke man sidder ved den. Men jeg sad jo netop og arbejde med pc'en, da skærmen slukkede. (mener der stod noget om manglende input).

Når jeg prøvede at tænde for skærmen slukkede den bare igen.

Er der ikke noget med at blæseren i pc'en lige kører en omgang når man sætter stikket i stikkontakten. Her hos mig sker der intet.

Det er en Lc Power 420 W 6420G strømforsyning.

Hvad skal jeg have istedet. Den skal ikke koste alverden.

PS der er utrolig mange stik på den strømforsyning jeg har nu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-12 02:35

Citat
da skærmen slukkede. (mener der stod noget om manglende input).
det står der på min skærm lige efter at computeren slukker, er du sikker på at computeren ikke var ustabil, lukkede ned og startede igen, og at er den og ikke skærmen som er problemet? altså som du er inde på, noget med manglende strøm, der kan være en kortslutning på enten bundkort eller grafikkort eller strømforsyningen er stået.
Prøv at starte med åbent ind til de vitale dele og se om der kommer lys i nogle dioder inde i maskinen og om blæser starter og slukker igen, kommer der nogle bip lyde eller sker der absolut intet når du trykker start knappen?
Det hjælper dig ikke at købe ny strømforsyning hvis fejlen er på bundkortet, så vær sikker på hvad det er som ikke virker inden du køber nyt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-12 02:42

Så vidt jeg ved er kassen om strømforsyninger ens og det er lige meget hvad du køber, du kan få en ny strømforsyning som kan levere 500W for under 200 kr. :
http://www.proshop.dk/Stroemforsyning/Inter-Tech-SL-500W-2147974.html
bundkort er en del dyrere så kryds fingre for at det ikke en den som er gået til de evige komponent marker

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 06-11-12 07:24

You can also have a short between the motherboard and case.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-12 08:53

Der kan i princippet være mange fejl som kan få en AT til at holde op med at virke.

Strømforsyningen er kun et gæt. Måske et godt gæt, men der kan være fejl så mange andre steder.

Start med at kontrollere om du overhovedet får spænding fra elnettet.

kan nogen krollollamper overhovedet lyse ?.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 06-11-12 10:00

Du burde kunne tænde pc uden tilsluttet skærm. bare for en god orden skyld, prøv lige i en anden stikkontakt. tjek at pcen er tændt bag på, hvis du har funder psu så kan du også den lille kontakt der sidder omme bag på kabinettet.

Og som o.v.n skriver så kan du bruge en anden strømforsyning, det er bare vigtigt at den har nok watt så den trække hele dit system.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-11-12 10:15

Du har en "masse små ledninger/stik" (i hjørne på dit bundkort). Er et af disse stik faldet af/gået løst, kan PC'en ikke starte op. De små stik er bl.a. dem som får din powerlampe, og viser hvornår HDD kører osv. Stikkene er ca. 3mmx8mm.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-11-12 07:58

Prøv om du kan komme ind i Bios - kan du se den, fejler din skærm intet
Ellers gør som skrevet, pil det mest unødige fra og prøv dig frem, men snurrer din pc, ville jeg gætte på at der er fejl på dine Ram eller skærmkort.

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-12 10:00

Du skriver selv at din skærm ikke fejler noget
Citat
(mener der stod noget om manglende input).
Alene det at den skriver det (eller noget i det hele taget) viser at det ikke er skærmen og fejlen skal findes i pc'en. Sker der noget, når du tænder PC'en (blæser - lamper - bip lyde)?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-11-12 11:35

Så fik jeg skiftet strømforsyning og så kunne pc'en starte op igen.

Desværre starter skærmen ikke op. Jeg lånte et grafikkort fra en anden pc, og så virkede det hele igen.''

Men er det normalt at både strømforsyning og grafikkort går i stykker på samme tid?

Jeg skal iøvrigt have købt et nyt grafikkort- Det gamle var et Nvidia GT8500.
Hvad hedder erstatningen for dette kort idag?

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 28-12-12 14:41

Tak for svaret kimpetersen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 29-12-12 12:21

Velbekomme ara håber du bliver godt kørende igen.
Godt nytår