/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvornår ikke mest landbrug
Fra : svendgiversen
Vist : 654 gange
150 point
Dato : 05-11-12 20:24

For hundrede år siden var vi næsten alle sammen bønder, nu er der ikke mange tilbage.

Bort set fra at vi er mange der tror at vi kan leve af at klippe hinanden,
så er industri eksport vel i dag vor vigtigste og største indtjenings kilde.

Men fra hvornår: Igen et væddemål...

Hvornår ophørte landbrugs eksporten fra at være Danmarks største indtægts kilde?
Er det under 30 år siden har jeg vundet...

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 05-11-12 20:57

jeg ved det nøjagtig,
men jeg tror du taber

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-11-12 21:36

Siden 1973, da vi blev medlem af EF, gik det ned af bakke

Lige siden har dansk landbrug kun levet af "støtte"

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 06-11-12 08:50

Jo det går fint med at klippe hinanden, min veninde og jeg gør det

Landbrug ved en bybo som jeg ikke meget om.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-11-12 15:36

Citat
Bort set fra at vi er mange der tror at vi kan leve af at klippe hinanden,

hvad skulle der være i vejen med det, ?

hvis Lars Lykke blev sat til at dyrke korn, kartofler, og grøntsager,
Jens-Peder fanger fisk,
Severin bygger huse,
mor Karen syr tøj,
så kunne vi måske finde ud af at bytte lidt med hinanden,

det er i hvert fald sådan mennesket har gjort ca. 99% af tiden,
altså indtil for et par hundrede år siden,

nogle få % arbejder endda på at gå tilbage til at leve sådan igen,..
sammenlignet med rigtig fattige lande i dag,..
ville det sikkert være en udmærket tilværelse,

i 60-erne og 70-erne kunne 12 - 15 tønder land brødføde en familie,
det kunne man sikkert også sagtens i dag,

http://www.sa.dk/content/dk/temaer_til_inspiration/se_alle_temaer/livet_pa_landet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-12 16:29

>hvad skulle der være i vejen med det, ?

Ikke meget, bortset fra alt det vi impoterer,

så må vi jo holde op med at købe billig vin fra Chile, Australien og Syd Afrika,
og endnu værre, kivi og jordbær fløjet hertil syd fra om vinteren...

Jeg tænker ikke kun på CO2 ballancen, men mere på lille Danmarks national økonomi??

Og spørgsmålet går jo mere på statistikker der viser udviklingen/ændringen i vor eksport...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-11-12 18:10

Citat
Ikke meget, bortset fra alt det vi impoterer,

tror du ikke det kommer helt af sig selv,

jeg har tit tænkt på hvad der ville ske hvis alle Danskere kun købte Dansk,
og altså ikke importerede noget,

købte en Dansk cykel, knallert, el-bil,
et,.. 'hvis vi havde fortsat',.. Arena / B&O radio-TV
udelukkende drak dansk Vand-Sodavand, øl. Vin & spiritus,
fødevarer, møbler, osv,... vi kan jo godt,. ..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-12 18:33

>hvis alle Danskere kun købte Dansk

Nej, vi skal selvfølgelig købe de varer der dyrkes/produceres bedst og billigst globalt,
ikke vin og tomater, men gode danske æbler, korn og kartofler,

men så skal vi også kunne eksportere tilsvarende til aktraktive priser i global konkurrence,
og det er her det kniber med vort barske klima og alt for høje omkostnings niveau...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-12 18:43

Den klarer EU med lidt "tilskud"

Regningen kommer senere

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-11-12 19:57

I tiden mellem 1960 - til 1963 overhalede industrieksporten landbrugets ditto - ca. for 50 år siden.

Tommy

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-12 20:41

Endelig et relevant og nogenlunde præcist svar, men vi savner dokumentation?

>Er det under 30 år siden har jeg vundet...
Dette er ikke rigtigt, jeg gættede på 30 år og min kone på 20.

Er det virkelig 50 år siden, det må du begrunde...

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 150 point
Dato : 08-11-12 23:37

Meget gerne.

Først får du en tidslinje - derefter "beviset"

Tidslinje: Det danske industrisamfund i udvalgte årstal

1790 Danmarks første dampmaskine installeres på flådens værft
1820 H.C. Ørsted opdager elektromagnetismen
1829 Polyteknisk Læreanstalt grundlægges (fra 1994 DTU)
1838 Industriforeningen stiftes (fra 1992 Dansk Industri)
1846 Baumgarten & Burmeister grundlægges (fra 1865 B&W)
1847 Kongerigets første jernbanelinje København–Roskilde indvies
1853 Danmarks første vandværk og gasværk tages i brug i Odense
1854 Den første danske telegraflinje åbnes
1857 Næringsfrihedsloven giver håndværkere lavsfrihed fra 1862
1871 Dansk afdeling af Arbejdernes Internationale stiftes
1873 Lov forbyder industrien at ansætte børn under 10 år
1888 Nordisk Kunst-, Landbrugs- og Industriudstilling i København
1896 Dansk Arbejdsgiverforening (DA) dannes
1898 De samvirkende Fagforbund (DsF) stiftes (fra 1967 LO)
1899 Septemberforliget fastlægger regler for arbejdsmarkedet
1919 8-timers-arbejdsdagen vedtages med virkning fra 1920
1922 Den første danske radioudsendelse sendes
1924 Danmarks første socialdemokratiske regering
1938 Den første danske ferielov sikrer to ugers ferie årligt
1947 Danske Husmødres Forbrugerråd oprettes (i dag Forbrugerrådet)
1957 Folkepensionen indføres
1963 Industrieksporten overhaler landbrugseksporten
1974 Danmarks første miljølov træder i kraft
1991 World Wide Web revolutionerer internettet
1996 B&W Skibsværft på Refshaleøen drejer nøglen om
2004 Ca. 15 % af den danske arbejdsstyrke er beskæftiget i industrien

Kig nederst i linket.
http://www.his2rie.dk/index.php?id=5820

Tommy.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-12 09:24

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-11-12 12:49

Selv tak.