/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordforbindelse til loftsinstallation
Fra : huosan
Vist : 680 gange
20 point
Dato : 03-06-03 19:59

Jeg er ved at hænge en loftsvifte op (der hvor lysekronen hang i gamle dage). Den skal forbindes til strøm, 0 og jord. Strømledningen kan jeg finde, 0-ledningen er den anden, men skal der overhovedet være en jordforbindelse i en loftsinstallation? og hvis der var en tredje ledning, hvordan skulle man kende den fra 0-ledningen. Lejligheden jeg bor i, er fra 1928, så farver er der ikke meget af på ledningerne. Kan jeg bare springe op og falde ned på jordforbindelsen.

Accepteret svar
Fra : ks9000

Modtaget 30 point
Dato : 03-06-03 20:19

Der er ikke nogen jordledning i en så gammel installation - og da slet ikke i stuen.

Du behøver ikke en jordledning. Og du bruger bare de to ledninger, der før blev brugt til loftslampen.

Dine ledninger en nok af de gamle ret tykke med en stoflignende 'strømpe' - og der er nok kun hvide og sorte ledninger. De hvide er nok de strømførende og de sorte nul-ledninger. Hvis der er nogle hvide, der er samlet i en muffe, uden nogen umiddelbar tilslutningsmulighed, vil det nok være fasen (den er altid er strøm på). De andre vil der nok være en umiddelbart tilslutningsmulighed for 'dine' ledninger til viften.

Hvis du med den 3. ledning mener jordledning, ville en ny være grøn/gul og en gammel rød.

//KS9000

Godkendelse af svar
Fra : huosan

Dato : 03-06-03 21:56

Tak for svaret ks9000. Lige det jeg havde behov for