/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
El radiator
Fra : ivanovic1
Vist : 738 gange
25 point
Dato : 31-10-12 15:34

Skal købe en elradiator, som skal varme et mindre rum op. Har lidt svært ved at finde ud af, hvilken der er billig i elforbrug samt hvilken der er billig i indkøb. Nogen som kan hjælpe?? :)

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 35 point
Dato : 31-10-12 16:00

Det gode ved el radiatorer er at de alle sammen har en effektivitet på 100%, al den energi du putter i dem bliver til varme, så elforbruget er det samme for dem alle.

Vi har sådan en, den er fin:
http://eshop.silvan.dk/vare/bright-oliefyldt-radiator
Men der er næppe den store forskel på dem, så længe du holder dig til oliefyldte radiatorer.

1000Watt burde være nok til et lille rum.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-12 16:33

Jeg holder også på en "olieradiator" - de er meget sikre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-12 20:06

Afhængig af dit forbrugsmønster kan den oliefyldte være mindre bekvem og dyere i drift.

Det hænger sammen med at den bruger ret meget energi til bare at varme sig selv op. Den skal derfor tændes lang tid før rummet skal bruges. Tilgengæld er der en del eftervarme.

Hvis rummet kun bruges i kortere perioder har man mer glæde af en hurtigt virkende konvektor uden olie og med en høj effekt. sæt den under vinduet for at undgå koldt nedfald. Vælg så stor effekt, som din installation kan bære, så har du hurtig varme.

Den toltale virkningsgrad er ens for alle typer og størrelser.

Hvis du skal have varme på hele tiden , bliver du overrasket når du får den endelige elregning.

Tro ikke at det erbilligere at holde konstant temperatur.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-11-12 19:36

El varme er 1:1 i energi som så ganske rigtigt er forklaret ovenfor. Om det så er olie der skal varmes eller direkte varme er lige fedt mht økonomi. Det er stadig 1:1.
Dog har transor fat i noget vigtigt, for hvis du skal bruge varme her og nu spå duer olie radiatoren ikke.
Har hu ikke mulighed for andet en el radiator? en lille varme pumpe måske. der får du jo op til små 6:1

Kommentar
Fra : lham

Dato : 02-11-12 07:58

I skurvogn lige under vindue har jeg i mange år haft 1kwh elradiator ( ikke olie ) som suplement til lille brændeovn.
Om vinteren kan det godt være lidt fodkoldt så som hurtigvarme har jeg lige installeret en Melissa skotørrer 165 kr (300watt ) med fire slanger .
Slut med at tænde for elradiator og nu kan jeg både tørre sko/støvler og få lidt "hurtigvarme" og uden fodtøj på slangerne bare god fodvarme der så stiger op under bordet og "rammer " den øvrige del af min krop-virker for mig super.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 13-01-13 14:12

Tak for svaret fun2.