/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Træets årer
Fra : jensviggo
Vist : 2976 gange
20 point
Dato : 31-10-12 14:54

Så går den hjemlige debat på, hvordan årene skal vende/planken skal vende i et plankeværk en på to, altså fra enden, skal kernen/marven vende indad eller udad, jeg mener indad, da det trækker mindre fugt, og med tiden vil brædderne bue lidt indad, omvendt vil brædderne bue indad, har jeg ret, eller skal jeg af med ½ rød?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-10-12 15:02

indad, vender den udad vil brædtet linde fra når det bliver tørt!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-10-12 15:08

Den holder nok ikke den jeg kom med!

Vi anbefaler, at kernesiden/retsiden vendes udad, da retsiden vil revne mindre end vrangsiden. En beklædning, som vender retsiden udad, bliver mindre opfugtet og en overfladebehandling vil holde længere.
http://vot.teknologisk.dk/3939

Når brædderne skal monteres er det i øvrigt smart at udlægge et bræt i bunden som styr. Det klodses op og justeres ind med et vaterpas. Sæt et bræt helt tæt ved stolpen i hver sin side. Herefter måles der op, så brædderne får et mellemrum på ca. 8 cm. Sæt et søm i midten, og lad dette lag brædders krumning vende væk fra dig. Herefter sættes det sidste lag på med et 10 cm søm i hver side, og med et overlap på ca. 2 cm. I dette lag skal brædderne krumme ud imod dig.
http://www.silvan.dk/Inspiration/Gallerier/Ude/Byg%20et%20plankevaerk%20der%20holder20120110094311

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-10-12 15:19

Jeg vil sætte dem så'n
http://peecee.dk/upload/view/389535

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 31-10-12 15:57

jeg er helt enig med dig og illustrationen på peecee, det andet er noget sludder............og hvad er krumningen, den indvendige eller udvendige? nej. Jeg har vidst, nej helt sikker vundet
den Aalborg, men jeg slipper nok ikke så let, der skal flere beviser til, så jeg leder videre, Silvan ved det ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-12 16:40

Klaudi -
Citat
Herefter sættes det sidste lag på med et 10 cm søm i hver side, og med et overlap på ca. 2 cm. I dette lag skal brædderne krumme ud imod dig.

Passer ikke med din tegning.

Men jeg ville nu også bruge tegningen - så brædderne ikke åbner ud fra samlingerne.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-10-12 17:15

Min lille tegning har overhovedet ikke noget at gøre med
Citat
Herefter sættes det sidste lag på med et 10 cm søm i hver side, og med et overlap på ca. 2 cm. I dette lag skal brædderne krumme ud imod dig.

Det er bare som jeg ville ha' "gørt" det

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 31-10-12 19:48

Det er en gammel håndværkerregel at det der vender indad i træet, skal vende udad i bygningen.

Det kan være at teknologisk har ret med hensyn til opfugtning og holdbarhed af træbeskyttelse. Men vigtigere er at man ved en på to undgår at sømmenne trækkes løse ved fugtbevægelsen.

Hvis man gør det omvendt, som de første indlæg foreslog vil underbrættet på midten krumme mod underlaget og trække kanterne ud. sømmeme følger med , men ikke tilbage når brædderne bliver tørre igen.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 01-11-12 10:45

Min tømrer har forklaret det således:
Marvsiden/kernetræssiden skal udad da den indeholder mere harpiks/garvesyre (afhængig af træsort). Det gør opfugtningen mindre = formen bibeholdes. Splintsiden derimod udvides ved opfugtning og sammen med marvsidens fasthed er resultatet et buet bræt.

En mindre detalje er retningen på årerne, som "Teknologisk" også er inde på. Hvis man vender planken omvendt i forhold til hvordan stykket var på det levende træ, vil veddet have tendens til, at regnvand bedre løber af i stedet for at blive suget ind i træet.

Med hensyn til sømmene skal de selvfølgelig være lange nok
"Gør-det-selv"-magasinet illustrerer på denne video, hvad Silvan beskriver:
http://tv.goerdetselv.dk/sm%C3%A5huse/sådan-laves-1-på-2-facadebeklædning

Venligst...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-11-12 16:27

Hvorfor annullere picasa?
http://www.kandu.dk/Spg164542.aspx

Skal det her så os annulleres?

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 04-11-12 19:05

det ved jeg ikke,men picasa, synes jeg, at jeg har nogendelunde styr på, forøvrigt en god ide det der med oploading afbilleder fra kamera telefoner osv igennem stifinder, men der er mange muligheder...............................Picasa

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-11-12 17:55
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-12 22:23

Hallooo

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 30-01-13 09:47

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Klaudi