/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
sporing af mc Norton 850
Fra : lexwendrich
Vist : 452 gange
60 point
Dato : 27-10-12 15:34

hvordan sikrer jeg mig at baghjul, sidder lige i stel, er det for og bagtandhjul der bestemmer det,hvis ellers stellet er lige, forhjul gir mig ikke hjælp,da det drejer sig i sig selv

Jeg bruger retskinne, men er usikker på resultatet, da dæk og fælg heller ikke er lige brede.

Håber på nogle tips.
Alex

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-10-12 18:32

Citat
er det for og bagtandhjul

Godt spørgsmål, men jeg ville gå efter motoren

Citat
Jeg bruger retskinne

Hjælper dig sikkert ikke meget, hvis stellet er rykket flere centimeter skævt.

Bortset fra det, så har jeg kørt med et kædekit hvor det hele var i uorden
men det rettede jeg ind med afstands skiver.

Citat
da dæk og fælg heller ikke er lige brede

Har intet med kædens forløb at gøre, med mindre kæden ikke kan være for dækket
og så stor forøgelse tvivler jeg på du kan udvide det til?

Du skal bare sørge for, at kæden løber på tandhjulet = uden synligt slid på siderne af kæden
ellers kan du risikere at nitterne der holder kæden sammen smutter ud af samlingen.
(Derfor mc kørere er bange for gammel-daw´s samleled, de springer nemlig op
på grund af for meget tryk sidelæns på kæden) men som udgangs punkt er det
motoren der sidder i centrum. alt andet er bare blevet lidt gammelt og skævt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-10-12 18:36

Citat
da dæk og fælg heller ikke er lige brede

Retteskinnen bruger du direkte på det bagerste tandhjul.
Selv bruger jeg en lige pind, ellers kan man som regel både se og høre at kæden ikke
ikke kører som den skal.
Du kan også markere kæden med farve eller fedt, så kan du se hvor den slides
før du kører på den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-10-12 18:37

Og husk at skifte kæde og tandhjul sammen eller kører du ikke langt på det ene eller andet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-12 19:27

Hvis du kan holde en ret-skinne ind til bageste tandhjul bør den ramme kanten af det forreste tandhjul. Altså ikke lægge den ind til forreste tandhjul men lige så den er ved at ramme bagerste kant.
Det forudsættes at motoren sidder på plads hvor den skal sidde.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-10-12 02:46

For at få hjulene til at "køre i samme spor, bruger jeg 2 profilskinner som jeg med en klemtvinge og let tryk spænder på hver side af baghjulet (mens cyklen holdes i lod). Kan forhjulet stå lige og altså i midten af den "grøft", vil køreegenskaberne være ok. Hvis det så også passer med retteskinne fra tandhjul til tandhjul, får du ikke skid på grund af det bredere baghjul

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-10-12 20:13

Citat
passer med retteskinne fra tandhjul til tandhjul,

Det får man intet ud af, hvis MC har fået masser af træk på baghjulet, så bliver stellet skævt efter
få tusinde km, og derfor ude af sporing med motor tandhjulet = afstands skiver.
Men det betyder ikke så meget, bare der er frit løb på tandhjulene
altså så de ikke slides på tværs af tænderne, med en kæde spræning som resultat.
Og en så gammel MC skal eller burde være skæv i stellet, men det kan rettes op,
men sikkert ikke pengene værd.
Læg en skinne mellem for og baghjul, er den mere end 5cm skæv i stellet
så går det mig bekendt kraftig ud over køre egenskaberne.
Kører selv på gamle maskiner og det kan altså mærkes ved hastigheder over 90km

Kan lige nævne, at jeg sidste år kørte med en kæde hvor 8 led var stive samt rullen på et led var smadret uden skade på motor eller tandhjul, den blev dog skiftet ud efter 4500km da jeg ikke gad at høre på stive led og urolig motorgang, skal gerne lægge et par billeder op af kæden,
har den som suvenier.
Kan så lige tilføje, at køre egenskaberne ryger sig en tur med større/ bredere dæk typer,
da de efter hånden slides forkert, samt du får en meget skarp kant på dækket, når du skal rundt i et sving, med hoppen og dansen igennem kurverne, så hold dig til original eller nærmeste type,
baghjulet har altid været det værste for mit vedkommende.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-10-12 20:22

Selv om en/ visse MC forhandler, i nogle tilfælde tillader sig at sætte et 1/4 tomme dæk større på
enten på grund af prisen eller han bare har det på lager, så lad være, det er sundheds farligt
Så hellere købe et par billige dæk hos dækonline og selv montere dem, så sparer du helt sikkert mindst 500.- bare i arbejds løn og sikkert mere for dækket.
Selv har jeg altid købt de rimeligt billige hos dem, uden at være bange for kvaliteten,
dog er jeg særdeles skuffet over et Pirelli dæk, men det kan jo være at ikke bremsede i tide.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-10-12 20:25

Du skulle vel aldrig bo omkring Silkeborg?
Så mener jeg vi talte sammen for et ½ år siden, et par km S/V derfra.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-10-12 00:37

undskyld slagfejl, der skulle stå "slid"

Kommentar
Fra : lexwendrich

Dato : 30-10-12 20:42

Jeg siger tak for jeres gode råd.
Jeg vil forsøge at tilrette bag kædetandhjul med motor tandhjul, så de parre, med en metal retskinne, derefter lægge en retskinne på hver side af for og baghjul, og så håbe at hjul kører i samme spor.
Lyder det fornuftigt.

Den egentlige grund for disse spørgsmål,er selv ved relativ langsom kørsel, går styret i små hurtige ryk fra side til side, hvis jeg ikke har begge lapper på styret, ved hastigheder over 140 km opstår der direkte woplen, det er særdeles klamt.
Hilsen Alex

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-10-12 23:38

Ja, det ligner ud fra min ringe viden, som om for-baghjulsgeometrien er et større problem end tandhulene.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 11-11-12 00:19

gode råd er der jo nogle stykker af det er nok heller ikke halt galt at bruge retskinne
jeg ville nu starte med at undersøge om motor ophæng er i orden og hvis de er det må resten fremkomme med retskinne selvom dine fælg ikke er lige tykke skulle det være en smal sag og lure af
hvis syklen har kørt med sidevogn må du se om stellet er skævt det fremkommer også gerne ved denne prøve eller kig når en anden køre lige ud af vejen.