/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gelé - Hvad bliver det i liter????
Fra : ingelein
Vist : 1030 gange
50 point
Dato : 26-10-12 16:25

Hej
Jeg ville gerne regne ud, hvor mange glas jeg skal bruge til min æblegelé. Jeg har 3,6 liter saft og skal dertil bruge 3,6 kg sukker.
Jeg ved at det ikke bliver til 7,2 liter, men hvordan regner man vægtfylden ud?????
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-12 16:44

Det kan jeg heller ikke regne ud, men prøv at spørg hos kvalimad, hvis ingen andre her kan svare:

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/eblegele

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-12 16:46

eller se her:

http://www.vildmedmad.dk/aeble-gele-3506/#

alt efter hvilke glas du anvender er denne måske det bedste bud jeg kan komme med

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-12 16:49

Glasset på billedet, i det sidste link svarer til 4 dl.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 26-10-12 17:06

Det bliver omkring 5 liter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-12 18:07

Citat
Det bliver omkring 5 liter.

Ja, så skal du godt nok have mange glas hvis du vil have små portioner.

Men det skal man vel også til den slags.

godt gået vagn2901

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-12 19:16

Hej Smuller 54 og Vagn2901

Tak for svarene. Smuller54's link gav ikke noget resultat, som jeg kunne bruge, for det afhænger jo af æblesorten, hvor meget saft der bliver. Blandingsforholdet saft/sukker er 1:1, så man kan have brugt flere eller færre æbler.
For mig er det et årligt tilbagevendende arbejde, derfor laver jeg saften i en saftkoger. Det er meget nemmere end at si gennem et klæde. I den linkede opskrift står der f. eks. ikke noget om at man ikke må røre i æblemassen, når saften er trådt ud. Gør man det, får man æblemos uden ret meget saft, fordi saften trænger ind i frugtkødet igen. Nå, det var et sidespring.

Jeg havde præpareret en stor mængde glas og de slog lige til. Jeg kender rumindholdet for de fleste af mine glas, som jeg bruger år efter år og måtte bruge lidt flere andre "gemmeglas". Når jeg regner mængden ud i liter færdig gelé ender jeg på noget lidt over 5 liter, så Vagn2901's bud var fint. Men hvad er formlen??????? Hvordan er du kommet til resultatet Vagn2901? Næste år har jeg måske ikke så mange æbler/saft og vil gerne regne ud, hvor mange liter gelé jeg så får kogt.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 26-10-12 19:39

Det var lidt et skøn. Jeg gangede saftmænden med 1,4. Det skal måske nærmere være 1,5.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-12 20:19

Hej Vagn
Hvis jeg var lidt bedre til matematik, kunne jeg nok efter resultatet selv finde ud af formlen. Til alt held har jeg en mand, som ved lidt om hvordan man beregner det. Men det var jo et godt gæt. Jeg vidste kun at det ikke blev til 3,6 + 3,6. Jeg har forgæves ledt efter noget om vægtfylden af en sukkerlage, men det kommer jo i høj grad an på mætningen.
Tak for svaret
Mange hilsner
Ingelein.
Resultatet kan du se i min blog:
www.strikinge.blogspot.com

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-10-12 11:14

Hej igen

Dejligt at se din blog- du er godt nok kreativ- og dygtig.

Godt at du fik glassene til at række.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-10-12 12:32

Citat
Hej igen

Dejligt at se din blog- du er godt nok kreativ- og dygtig.

Ja, det må du nok sige.

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 50 point
Dato : 27-10-12 18:45

Hej.

1 kg sukker vil opløst fylde ca. 0,62 l.

mvh Sonja

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-10-12 19:00

Hej Sonja
Tak for svaret - Du er tæt på:
Citat
Undrer nogen sig over, at et et kg. sukker + 0,35 liter vand kun
fylder 1 liter, er forklaringen den, at et kg opløst sukker kun fylder
0,65 liter.

fundet her:
http://www.ezz.dk/861315-sorbet-og-kogning
Mange venlige hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-12 16:37

Tak for svaret SonjaAS. Og godt Nytår
Ingelein