/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Måling af varmelegeme
Fra : Kortoververden
Vist : 10612 gange
200 point
Dato : 26-10-12 11:01

Jeg havde problemer med et relæ der slog fra og troede at det var vaskemaskinen, det viste sig så at være noget andet, men i mellemtiden havde en montør skiftet et varmelegeme i vaskemaskinen. Nu vil jeg så måle om det gamle legeme rent faktisk er defekt men har ikke en ide om hvordan jeg gør.

Varmelegemet er denne type:

http://broendum-elektro.dk/shop/siemens-varmelegeme-vaskemaskine-4146p.html

Jeg har et multimeter men ved ikke hvad jeg skal mål hvor, nogen der kan forklare mig det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-10-12 11:12

Sikkert overgang mellen varmetråd og stelforbindelsen.
Ikke sikkert det kan måles med ohm meter.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 26-10-12 11:17

Tag den med ud ved siden af bilen og forbind en af polerne til plus på batteriet. Prøv med en 12V prøvelampe om der er forbindelse andre steder end på den anden pol.
Det samme kan du så gøre med fase fra 240V og en 240V prøvelampe. Læg den isoleret mens du prøver og rør den ikke.
Hvis der ikke har været forbindelse andre steder end pol 2, kan du placere den på højkant i en balje og hælde vand i til den er tilstrækkelig dækket. Du har inden forbundet polerne til 240V. Så tænder du og ser om vandet opvarmes. Prøv med 240V prøvelampen om der er spænding i vandet.

Mvh

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-10-12 11:21

Bilstrup

Der MÅ være en nemmere løsning

Teil

Jeg skal jo prøve at vise at det virker, jeg tror nemlig ikke det fejler noget

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 26-10-12 11:25

Der er sikkert en nemmere løsning, hvis man kender nogle data og har målegrej til at efterprøve dem.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-10-12 11:26

Jeg har et multimeter, burde det ikke kunne måle den slags?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-10-12 16:07

Ohms lov: U=R*I
Joules Lov: P=U*I

Det betyder at P= U*U/R.

Ved 220 volt og P=ca. 1500 watt bør R være lig ca. 32 ohm.

Hvis modstanden R ligger udenfor intervallet 15-50 ohm er den nok brændt af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-10-12 16:29

Modstanden i varmelegemet måler du let som foreslået. Overgang, der kan få HFI-relæet til at slå fra, klarer du ikke med et multimeter. Der skal du for eksempel sænke i vand og se, hvor stor afledningsstrømmen er til jord.
Men forresten, når du ikke ved, hvordan du skal måle, vil jeg stærkt fraråde dig den sidste spøg!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-12 19:09

For at kontrollere overgang i et varmelegeme skal det faktisk være tændt i en spand (plast) vand. Det er fordi der kan være utætheder når varmelegemet udvider sig på grund af varmen.
Og så skal der måles mellem begge ben (en ad gangen) og varmelegemets stel. Der må ikke kunne måles volt.
Det kan ikke anbefales til nogen som ikke absolut ved hvad de gør.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-10-12 19:24

Den kan testes med en meg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-12 19:58

Den kan testes med en meg. - ja hvis den er våd og varm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-10-12 22:57

Netop, jeg har testet mange varmelegemer på den måde.

Overgang sker som regel når de er varme.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-10-12 02:55

Som der er nogle der skriver skal den isolations testes med en megger/ eurotester ( dog er det ikke nødvendigt hvis man allerede kan måle gennemgang fra stel til varmetråden) for så vil isolations testen vise det samme

En isolations tester virker på den måde at den sætter en spænding på mellem 500 og 1000v på ledningerne og referance ledningen på stel og hvis "de" møder hinanden et sted i installationen så "kortsluttet" de og dette kan aflæse på testeren at der et sted i installationen er en fejl ( ikke hvor den er ) her ville man så starte med at skille installationen ad og prøve at måle sig frem til den del af installationer der er fejl på. I princippet bør det ikke være så svært men i virkeligheden kan det tage fra få timer til flere dage at finde frem til disse fejl i en hus installation da nogle fejl er periodiske ( fugtighed mv ) eller hvis der er flere små fejl
Ps grunden til at man vælger at bruge " høj spænding" er at den er mere villig til at springe over til jord/afledning ind 230v er Eks s togsledningerne har en stor respekt afstand her behøves man ikke at røre ledningen for at få stød men bare komme indenfor respekt afstanden så vil den springe over til en afledning

Hpfi relæet slå fra hvis der er en overgang til jord

Forestil dig at du tager en vandslange og du i den ene ende sætter en måler og måler hvormeget vand der løber ud i gennem slangen og i den anden ende sætter endnu en måler der igen måler hvor meget vand der løber igennem undervejs på slangen indsætter du nogle Vandmøller ( brugsgenstande / lamper komfur mm) hvis alt er som det skal være vil de 2 målere måle det samme men hvis vi undervejs laver et lille hul i slangen. Så ville de to målere ikke måle det samme og vores " relæ" ville slå fra og lukke for vandet så der ikke. Kommer en større vandskaden
Men da vi acceptere at der godt må være lidt spild så kan et stort hul i vandledningen få relæet til at slå fra i mens at et lille hul ikke vil få relæet til at slå fra. Tager vi så flere små huller så ville relæet slå fra igen, fordelen ved vand er at det kan man se det kan man ikke med elektricitet.

Og det er også her der kan opstå problemmer for det vil mange gange være ekstremt dyrt at skulle lukke alle huller i installationen derfor prøver man "kun" at lukke de steder som er størst og komme ned på et acceptabelt niveu. Igen