/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
kan man dømmes forplan om kriminalitet ?
Fra : snaptil
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 26-10-12 09:37

Jeg har lige læst nyheder i dag på job hvor en New yorker betjent skal dømmes for plan om voldtægt kogning drab.

nå men det giver jo så en snak på jobbet om hvordan sådan en plan ser ud om den er nedskrevet.

jeg siger så at jeg mener at der engang er nogen i DK der blev dømt for at holde uden for en bank med pistol og hætte i handskerum. Og at de blev dømt for tilsigt til bankrøveri, men jeg kan simpelthen ikke finde en artikel der underbygger min påstand. Er der nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-10-12 09:39

der er mange eksempler på, at folk er blevet dømt for at have til hensigt at begå kriminalitet.
jeg mener faktisk, at det sidestilles med rent faktisk at have begået forbrydelsen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-12 10:08

Det står klart i borgerlig straffelov:

§ 21. Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke udførelsen af en forbrydelse, straffes, når denne ikke fuldbyrdes, som forsøg.

Stk. 2. Den for lovovertrædelsen foreskrevne straf kan ved forsøg nedsættes, navnlig når forsøget vidner om ringe styrke eller fasthed i det forbryderiske forsæt.

Stk. 3. For så vidt ikke andet er bestemt, straffes forsøg kun, når der for lovovertrædelsen kan idømmes en straf, der overstiger fængsel i 4 måneder.

§ 22. Forsøg straffes ikke, når gerningsmanden frivilligt og ikke på grund af tilfældige hindringer for gerningens udførelse eller for opnåelsen af det ved denne tilsigtede øjemed afstår fra iværksættelsen eller hindrer fuldbyrdelsen eller foretager handlinger, som ville have hindret fuldbyrdelsen, hvis denne ikke, ham uafvidende, var mislykkedes eller ad anden vej var afværget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-12 10:10

Det er altså sådan at bankrøreren som kommer med maske, pistol og flugtbil kan straffes for forsøg, selv om han ikke kommer ind, fordi døren bliver låst .

Men hvis modet svigter og han frivilligt vender om, er han straffri.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-10-12 15:24

Det er noget vrøvl de må have noget andet end en plan over at han ville voldtage og spise en kvinde for ellers kan han jo bare sige i retten at han havde tænkt sig at skrive en roman om et sådan mord, det er ikke forbudt at tænke på at slå en ihjel, man kan jo ikke sætte folk i fængsel for tanker.
alan57

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-10-12 18:09

der bliver dømt mange for planer om terror.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-10-12 19:50

Det er også noget svineri, for man må godt tænke på noget så længe man ikke gør det rigtigt, ellers var der mange flere der skulle i fængsel.
alan57

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-10-12 21:48

alan - det er ikke nok at tænke for at blive dømt, men når man gør forberedelser til forbrydelsen, skal man da ikke vente på at mennesker bliver dræbt

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-10-12 22:09

Det er heller ikke det jeg siger skytten49, det jeg mener er at jeg skal ikke straffes hvis jeg gik med tanken om ar slå en stor person ihjel, men idet øjeblik jeg begyndte at samle de ting sammen jeg skulle bruge hvis jeg ville slå personen ihjel så er man jo gået fra tanke til handling og der er en kæmpe forskel på de to ting.
alan57

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-10-12 06:22

2. Grænsen for forsøg
Forsøg foreligger indtil I den forbindelse tales om det kriminelle gerningsindhold – det tidspunkt hvor gerningsmanden ikke længere kan træde tilbage fra sin forbrydelse.
I den forbindelse tales om det kriminelle gerningsindhold – det tidspunkt hvor gerningsmanden ikke længere kan træde tilbage fra sin forbrydelse. Eksempelvis hvor morderen har trykket på aftrækkeren, eller hvor butikstyven har fjernet varen fra hylden og gået ud af butikken uden at betale. Når det kriminelle gerningsindhold er opfyldt er der ikke længere tale om forsøg, men der i mod om den fuldbyrdede forbrydelse.

http://www.retssal.dk/?page=emne&id=661&indexid=49

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-10-12 06:23

Forresten er amerikansk lov lidt af en farce, i visse sammenhæng

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-10-12 12:13

Du har ret mig-selv, en retssag i USA er det rene gøg og gokke, bla: fordi man ofte bliver dømt med følelser istedet for jura.
alan57

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-10-12 18:53

Jeg kan huske? tilbage til da O.J blev frifundet og tænke lidt over sagens gang på tv,
DER blev bla: lagt til grund at han ikke havde kræfter til at udføre den/de handlinger?
med de muskler han havde, der tænkte jeg, den hopper de sg_ ikke på, men åbenbart jo
manden er revilident og skal have hjemmehjælper til at gå ud med affald.

Havde jeg bare de muskler men det var kun min tanke.

Men den sag var da total latterlig, og så som en soap et eller andet.

Og forresten kørte han rundt på en highway, men desværre? eller der omkring
må politiet ikke stoppe biler, på samme måde som i Danmark.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 28-10-12 18:02

OJ sagen var en farce, men jeg tror at det var for at give igen for alle de domme der er blevet afsagt med kun hvide mænd i juryen, selv mange sort var vild forarget over dommen, men igen her kom igen følelser ind i en lige til sag.
alan57