/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Meget lav nedkøling i fjernvarmesystem
Fra : mostmighty
Vist : 1048 gange
15 point
Dato : 22-10-12 10:23

Hvad gør man (forklaret i ikke 100% teknisk kyndig sprog), hvis man kun har en nedkøling på ca. 2 grader i sit fjernvarmesystem? Ca. 56 ind og ca 54 ud?

Og kravet i mit område er ca. 30 grader i nedkøling.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 22-10-12 11:06

Du bør kontakte fjernvarmecentralen, - hvis du måler efter at du lige er starte på at sætte varme på boligen, kan dette godt være årsagen. Boligen skal først være gennemvarm, ligesom din varmvandsbeholder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-12 11:17

nej nul syv. Det er i almindelighed noget sludder . Tværtimod, når man lige starter om morgenen er al rweturvand i varmvandsbeholder eller /og radiatorer jo koldt. så får man en god registreret afkøling.

Til mostmighty:

Noget er helt galt i din installation eller indregulering.
Et eller andet sted pisker fjernvarmevandet gennem din installation til ingen verdens nytte.

Du må forklare hvad du har for at vi kan komme med et kvalificeret gæt.

Har du gulvvarme, calorisfære, radiatorer eller hvad til rumopvarmning.

håndklædevarmer? varmtvandsbeholder, gennemstrømningsvandvarmer ?????

problemet kan meget vel være en vandvarmer, som bare er lukket helt op med masser af fjernvarmevand igennem , til ingen nytte.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 22-10-12 11:23

Jeg har gulvvarme

igen håndklædevarmer. Varmvandsbeholder og gennemstrømningsvandvarmer må jeg indrømme ikke at kende til?

Mon det bedste bare er at fjernvarmecentralen og få dem til at sende en ud for at hjælpe?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-12 11:34

Jo, kontakt din fjernvarme forsyning, du har en lækage med fri gennemstrømning...

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 22-10-12 11:42

Hvad betyder det nærmere bestemt?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 22-10-12 12:19

Kan det have nogen effekt, hvis man har gulvvarme, og at der f.eks. er 3-4 rum, hvor man har lukket helt for varmen, mens resten kører på 20-21 grader?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 15 point
Dato : 22-10-12 13:02

De, der har sat dit fjernvarmeanlæg op, har ikke gjort det godt nok, eller også har nogen pillet ved termostatventilerne ( eller også er termostatventilerne gået i baglås og regulerer slet ikke, det ses jo på radiatorventiler hvert efterår i starten af varmesæsonen).
En helt anden sag er, at enten er fjernvarmevandet alt for koldt (56 grader) til 30 graders nedkøling, eller også er et af termometrene defekt. Prøv at tape et stegetermometer eller andet på.
Alternativt er et af filtrene på din tilslutning stoppet; jeg vil gætte på det i returledningen
vh
pbp

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 22-10-12 19:53

Da jeg kom hjem her til aften ved en halv 6 tiden var der faktisk en nedkøling på 25-30 grader. Så her for en halv time siden, mens jeg står og kigger på måleren, så falder den på et par minutter fra 25 graders nedkøling til under 5 grader - uden at jeg har noget særligt tændt nogen steder.

Har prøvet at beregne nedkølingen set over hele maskinens levetid (ca. 16.500 timer) - her var nedkølingen på ca. 23 grader.

Hvad bør indgangstemperaturen da være?

Og er dette en potentiel meget dyr affære eller er der bare tale om indstillinger rundt omkring?

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 22-10-12 20:39

Måleren kan være i stykker, det er jo en lille computer. Læg en hånd på fremløbsrøret og returrøret og mærk efter om det kan passe at de er lige varme. Er de ikke det er måleren defekt.

Er de lige varme strømmer der vand igennem anlægget. Medmindre dine gulve er 54 grader varme, vil jeg gætte på at det er termostaten på din vandvarmer der sidder fast. Håndklædevarmere har du jo ingen af. Kan det passe at du havde brugt varmt vand lige inden du så at afkølingen var 25 grader?

Her er hvad du gør: Føl på rørene ved måleren om måleren viser korrekt. Luk så for fjernvarmevandet, det koster kassen at have vandet strømmende. Er det måleren, den er gal med kontakter du fjernvarmeværket. Hvis ikke, kontakter du en vvs'er. Inden han kommer er dit brugsvand blevet dejligt koldt. Luk for alle radiatorer. Åben for fjernvarmen igen og se efter om ikke du har god afkøling nu. Det burde du have, hvis min hypotese om vandvarmeren holder stik.

VH

Klemme 2006

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 22-10-12 20:46

Hov

Hvis tilløbstemperaturen er 56 grader er det da oplagt at det opfører sig sådan. Det er jo ikke varmere end dit brugsvand: Termostaten vil stå åben hele tiden. LUK for fjernvarme og kontakt fjernvarmeværket. Der må være en garanteret minimumstemperatur på fremløbet, der ligger væsentligt over de 56.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 23-10-12 08:17

Nu er jeg ikke den mest teknisk kynidge. Men der er to større rør i mit fjernvarmeskab som lader til at gå ned i/komme fra gulvet. Det ene er ret varmt og kan nok godt passe til de 56-60 graders tilløbstemperatur, men det andet er kun nærmere lunkent og slet ikke så varmt som det andet, hvilket det vel burde være med en difference på kun 3-5 grader på nogle tidspunkter?

Men selv om der muligvis skulle være noget galt med temperaturmålingen på retuvandet, så lyver den beregning man foretager ud fra Kwh og timer vel aldrig, og der vises differencen til de ca. 22-23 grader.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-10-12 10:48

Din tilgangs temperatur når der er forbrug hos dig bør ligge op mod 70 grader og alt efter hvor hurtigt det løber igennem dit system, afkøles det op til de 30 grader ( jo langsommer jo større afkøling). Der er en modtryks ventil der bestemmer gennemløbs hastigheden. Kan du ikke se hvor meget vand der løber igennem systemet?

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 23-10-12 20:31

Hvis returrøret er lunkent og fremløbsrøret varmt og måleren angiver at tilløbs og returtemperatur er hhv 56 og 54 grader er din måler defekt. Bortsest fra det bør tilløbstemperaturen ganske rigtigt være over 70. Med gulvvarme skal returtemperaturen gerne ligge omkring de 30. Trægulve kan ikke tåle mere end 27 grader, tror jeg det er. Så kan der komme et lille tilskud fra varmvandsbeholderen, der bringer temperaturen op over 30.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 13-11-12 18:09

Tak for svaret pbp_et.