/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
JPEG-Filer
Fra : sdam
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 16-10-12 11:49

Kan man åbne en JPEG-Fil for at ændre/indsæte tekst eller emner?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-10-12 12:00

Ja i et billederedigeringsprogram, så som paint, photoshop mm.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 16-10-12 15:47

En .JPEG fil er en billedfil. men den indeholder et text felt hvor der står dato og camera model og andet. dette kan edditeres med et billedbehandlingsprogram som skrevet.
hilsen Steen

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-12 17:40

Udover de data 'stone47' nævner, som kaldes 'exiff' (staves) og der er også IPTC-data, er der også et kommentarfelt i mange billedfiler, som kan udfyldes med et passende program - jeg plejer at bruge Irfanview (gratis). Det rummer vist 64 KB tekst, altså ~32 A4-sider.

Hvis det du er ude efter er at indsætte tekst og andet oveni selve billedet, skal du redigere selve billedet - og ikke bare 'metadata', som f.eks. exiff, IPTC o.l. kaldes - i programmet. Her kan ovennævnte også bruges til småting, men ellers som nævnt Paint, Paint-NET, Gimp (lidt svært) eller købeprogrammer som Paint Shop Pro (billigt), Photoshop (dyrt).

Der er masser af andre muligheder, men dette er nogle af de mest brugte programmer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-10-12 17:53

Jeg ta`r masser af Screenshot`s. Bl.a. billeder,der ikke kan gemmes,ad naturlig vej.Artikler.Ja selv regnskaber fra netbank.Så behøver man ikke at åbne netbank,hver gang der er en detalje,man vil kigge på.
Alt gennem Windows Paint.Bagefter kan man redigere og beskære,lige så towlig man vil.
Den er så simpel,så selv jeg,kan finde ud af det.

Man skal bare huske,under "Gem som",at ændre filnavnet fra BMP til JPEG.

M.

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 30-11-12 10:08

Tak for svaret sferling.