/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Apache homedir
Fra : stone47
Vist : 837 gange
300 point
Dato : 15-10-12 08:24

hej venner.
ja så er SDcardet ok mounted.
Men øvelsen går videre:
Apache har normalt homedir: /var/www
Det rettede jeg så til /homeSD/www
Men nej det, Det virkede heller ikke, det må jo så overordnet et eller andet sted.
Jeg har jo webmin på serveren, måske jeg ikke rigtig kan stole på den her på denne brik.
hilsen Steen.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 16-10-12 11:35

Nu er jeg slet ikke med fra dine tidligere indlæg eller hvad du vil!
Apache har ikke noget normalt Homedir eller andet - men et default rodbibliotek som rigtigt er /var/www

Hvorfor skulle du rette stien fra /var/www til /home/SD/www ?
Men hvad er dit reelt mål for dette !

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 16-10-12 15:03

jo jo jeg er ved at spare på strømmen derfor skal en lille plug computer bruges som server.
der er ikke meget plads, så der for et sdcard i siden på denne, men det skal jo mountes så det kan bruges. jeg tror den er der nu, sådan at du ser http://stoneplace.dk:2080 som NEW STONEPLACE og den fil ligger på SDcardet. Nu skal jeg have mailserveren til at gemme sine mails der ude også. Normalt gemmes de i /var/mail. men jeg har til en begyndelse oprettet en user steen med homedir /homeSD/steen herunder skal så mails ligge også.
hilsen Steen

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 300 point
Dato : 17-10-12 11:17

Det lyder som noget GEVALDIGT rod det du er igang med!
Alle andre mounter externe ting under /mnt eller /media!
Hvis du er smart kan du reelt istedet for lave Symlink til dine biblioteker som du skal bruge!

Hvis jeg var dig - ville jeg læse op på struktur og hvad de konkrete biblioteker gør ???
Alt dette du laver her - er noget man MEGET nemt og almindeligt vis tilretter i sine konfigurationsfiler!
Men så længe du ligger det i /home og dine biblioteker er læsbare - kan jeg reelt LÆSE ALT hvad du har i dit /home.....

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 17-10-12 16:50

ja du har nok ret.
jeg forstår bare ikke helt det der med symlink.
jeg må læse på det.
det er jo noget speciel med denne her lille fyr da den har tingene liggende på noget flash jeg ikke helt forstår opbygningen af.
Du må tænke på jeg er jo kun en gammel hobby pensionist.
hilsen Steen.

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 28-11-12 19:48

Tak for svaret peque.
jeg fik det godt nok til at køre men den bar foer lille til at køre mailserver, der er bare for lidt ram.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : peque

Dato : 28-11-12 20:55

Hey Steen.
Som hygge entusiast(eller hvordan det nu staves ) er for den sags skyld underordnet. Har MEGET svært ved som hygge at den server er for lille?
Jeg har selv en lille maskine stående med følgende:
Kode
Intel(R) Atom(TM) CPU Z510 @ 1.10GHz
1GB RAM
30GB Harddisk

Hoster pt 17 sites
Apache/Resin Webserver (html/php/jsp)
postfix/dovecot/Roundcube (mailserver inkl. Webmail )

Så kan nu ikke lige forstå at den du har til dit behov skulle være for lille. Min gamle legemaskine var reelt min firewall - bygget på en Soekris4801 - kørte snildt det samme og det var fra et 4gb CF-card, men har og leget med NSLU2 med linux på SDkort fra extern kortlæser.

Reelt beset på de fleste maskiner skal man ikke engang have harddisk,kort eller lign, men istedet sætte en tftp-server op og loade imaget fra den - alt dette efter det behov man nu reelt har ! jeg har haft den holdning hele tiden - at kunne jeg måske bruge det til noget, så skulle det absolut prøves.
Men jeg kan bare ikke se at den ikke skulle have nok til at køre som server ? ved ikke lige hvad du kræver konkret til skal bruge den til - prøv at beskriv lidt dybere hvad hvad der skal køre på den og i hvilket omfang - for det KAN lade sig gøre

Kommentar
Fra : ezra

Dato : 16-05-13 20:56

Hej venner!
Det er Ezra,jeg har lige et måske dumt spørgsmål.Jeg ser tit og ofte at I bruger ordet eller begrebet "at mounte" om diverse hard- eller software.
Mit spørgsmål er så:"Er det at mounte det samme som at formatere det"?
Med venlig hilsen fra Ezra.