/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Begrænsning af upload
Fra : birger100
Vist : 402 gange
200 point
Dato : 03-06-03 14:29

Jeg har en webspeed forbindelse fra TDC på 256/56. Jeg har det problem at hvis der er nogen der upload'er med mere end 3-4 KB/s falder download hastigheden helt ned til 10-12 KB/s, og det er jo ikke optimalt.
Jeg har snakket med TDC og de siger at det ikke er en begrænsing fra deres side, men hvis det ikke er det hvorfor forekommet det så, og mere interessant hvordan forhindre man det???
mvh.
Birger Højrup

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 03-06-03 15:01

Hej Birger.

Det er sådan at for at få download kræver det upload. Det er ikke så underligt når man tænker over det.

Hvis vi nu siger at du skal hente noget på en side: maskinen kontakter stedet du skal hente noget fra (dette går udover din upload), når du så er igang med at downloade sender din computer løbende besked til den anden computer om, hvilke data der skal sendes næste gang. Altså skal din computer løbende uploade til den anden computer for at få downloaded det du ønsker. Hvis du så bruger din upload på noget andet er det klart at det vil have indflydelse på din download.

For at undgå det, kan du evt. sætte en limit på din upload, så andre ikke kan downloade fra dig med helt så høj hastighed, dette vil få din download til at stige markant.

Mvh.
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 03-06-03 15:28

Det lyder jo meget fornuftigt, men har du en ide om hvilke programmer man evt. kan bruge til at begrænse upload hastigheden på forbindelsen??

mvh.
Birger Højrup

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 03-06-03 15:58

Hej Birger.

Det er lidt forskelligt, det kommer an, på hvilke programmer du har kørende som uploader. For det meste kan man sætte en begrænsning i disse, men hvis det ikke er muligt, så skal du til at lave noget lidt mere teknisk.
Du kan f.eks. hvis du har en gammel maskine stående som du alligevel ikke bruger. Sæt 2 netkort i den, installere Linux på den. Lad det ene netkort køre direkte til din internetforbindelse, og det andet til dit lokale netværk. Del internet forbindelsen så man kan oprette forbindelse til nettet gennem den. I linux kan man derefter sætte en begrænsing på hvor meget udgående trafik der må være på linien og selvfølgelig også, hvor meget indgående. Men alt dette er en længere procedure og kan tage flere timer, hvis man ikke er vant til at bruge linux. Så mit råd er at du skal undersøge, hvilke programmer, som uploader og se om det er muligt at sætte en begrænsning på dem. F.eks er det muligt på de fleste FTP og Web servere.

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 03-06-03 16:12

Hvis i deler en forbindelse, vil det være bedst med gammel Pc'er, som fungere som server, ellers skal den der har delingsprogrammet istalleret have sin egen Pc stående tænd hele døgnet, da den skal fungere som netværksserver.

Men 256/56 lyder ikke af ret meget, hvis i køber mere upload kan det vel løse problemet.

Alternativt kan i bruge en switch der skal styre up/download hastigheden, men den koster det hvide ud af øjnene, så det går jeg ud fra er udelukket.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 03-06-03 16:22

jeg har desværre ikke nogen gammel PC til formålet, og en switch er, som du siger, alt for dyr.
Findes der ikke nogle programmer der kan gå ind og styre hvor meget et program må up- og downloade.
Jeg bruger DC++ og det er ikke i standt til at kontrollerer up og download hastigheder..

Birger

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 03-06-03 16:36

Du kunne bruge et andet program til at dl med, F.eks: Edonkey, Overnet, Morpheus, Kazaa eller måske endda mIRC, som desuden minder lidt om DC++, men her behøver man ikke at dele noget som helst...

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 03-06-03 16:55

Hej
Prøv at tage et kig på den her side, der bliver beskrevet flere prgrammer på den. Hvis jeg selv skulle give et bud, vil jeg anbefale Sygate Home Network, Sygate's programmer er nemme at betjene.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 03-06-03 16:55

Jeg glemte lige at give adressen:http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm#TOP

CiberAmigo

Accepteret svar
Fra : SuiX

Modtaget 200 point
Dato : 15-06-03 16:02

Det var mange tekniske forklaringer for ingenting... brug dog netlimiter softwaren, http://www.netlimiter.com ... der kan du bestemme hvilke programmer der må down/uploade med hvor meget...

Crockie

Godkendelse af svar
Fra : birger100

Dato : 15-06-03 18:33

Tak for svaret SuiX.
Det lader til at net limiter virker fint, og derfor giver jeg dig pointene.....
Tak for hjælpen..

Birger