/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tørretumbler
Fra : mig-selv
Vist : 585 gange
100 point
Dato : 12-10-12 03:09

Så skete det der ikke lige skulle ske.
Den vil ikke dreje rundt.
Har del skilt af og kan mærke en vis modstand i tromlen, fra den forreste pakning (fiber)
samt det lyder ikke for kønt når jeg drejer lidt på den, har prøvet at rense den så der ikke
sidder for meget snavs på den.

Men kan det passe at den fiberkrans kan give så megen modstand at tromlen ikke løber frit.
Tromlen er bagpå monteret med et leje, og fortil løber tromlen rundt i den fiber pakning

Starter jeg den, står den som sagt stille, men giver jeg den et skub på tromlen, så kører den fint.
Ingen form for brændt elektronik

http://www.hvidevareprofessoren.dk/da-DK/Goer-det-selv/Toerretumbler/Bagleje.aspx

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-10-12 08:27

det er sikkert kondensatoren til motoen der er gået.
når den er defekt mister motoren en del af sin kraft, og der skal en del mere kraft til at starte, end der skal for at holde den kørende når først den er igang.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-10-12 09:11

enig. Hvis motorkondensatoren er død, er den ikke selvstartende.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-12 09:17
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-12 09:18

Den starter fint nok, men skal bare hjælpes igang, den mangler kraft.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-12 09:37
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-12 09:38

Skal lige beklage mit kamera er ikke sidste nye opfindelse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-12 10:13

Jeg er så ikke den første med det problem.
http://www.kandu.dk/spg146741.aspx#1689111

Køber en ny kondensator, så må jeg se om det virker

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-10-12 16:20

det er den kondensator der sidder sammen med motoren. strømmen til motoren går gennem kondensatoren for at generere mere startkraft.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-10-12 16:31

Nå, det var en helt ny forklaring. Og jeg som troede, at kondensatoren lavede en ekstra fase, så motoren kører som trefaset!. Så må jeg lave om på min børnelærdom.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-12 05:20

Der sidder ingen kondensator eller andet på selve motoren, men der sidder denne, hvor strømmen går ind i maskinen.
http://www.gratisimage.dk/image-9620_5077C832.jpg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-10-12 09:48

Det kunne godt ligne et netstøjfilter.
Hvor mange ledninger i hvilken farve går ind i motoren, og hvordan er motoren koblet til tromlen?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-12 16:49

Det du ser, går over i 'timer boksen', og så går der ledninger ned til motoren
Hvis dette giver lidt mening? for mig er vollapyk.
http://www.gratisimage.dk/image-9C6E_50797EF6.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-12 16:50

Tror vist jeg glemte at skrive, at det er en 220 volt maskine

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-10-12 20:11

Det er fuldstændig klart sprog: Et netstøjfilter. Er der kommet noget fedtet stads mellem tromlekanten og "indfyrings"åbningen? Det kunne eventuelt sidde og klistre, så tromle og motor skal løbes i gang.

Trækker motoren direkte, eller er der remtræk?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-12 14:46

Den er med rem træk.
Og jeg brændte den af i dag, så den er lige til lossepladsen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-10-12 16:15

Surt show!