/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
gulvvarmen slår HFI fra efter 5 min. !!
Fra : dmxfgs
Vist : 2627 gange
50 point
Dato : 11-10-12 09:33

Vores gulvvarme begynder at slå HFI fra efter 5-10 minutters drift. Anlægget har fungeret i et kort stykke i sommers da det blev etaleret.

Jeg lægger mærke til, at den tavlegruppe, der forsyner gulvvarmen v/DEVIHEAT550 har max. 13A.

Har det noget at sige?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-12 09:40

Så vær du glad og lykkelig for, at I har fejlstrømsrelæ og at det virker! At få 40-230 Volt mellem to bare fødder skulle være ret ubehageligt i den korte tid inden man dør. Fat i gulvvarme-installatøren, og det skal hellere være i går end i overmorgen!
vh
pbp

Kommentar
Fra : dmxfgs

Dato : 11-10-12 09:47

Tak dit gode råd, som jeg dog allerede fået fra min 80 årige svigemor..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-12 09:48

Så få dog fingeren ud, mand, inden nogen dør af det. Ham gulvfidusen SKAL lave det ordentligt!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-12 09:49

Og det er gulvfyrens økonomiske hovedpine, ikke din.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-12 10:04

Og sikringsstørrelsen er ikke relevant i sammenhæng med, at gulvet er livsfarligt.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 11-10-12 10:11

sikke da noget vrøvll,hvorfor tror du hfi relæet slår fra, klaphat, pga fejlstrøm, ja der er en afledning til jord, det må siges at være om igen, men livsfarligt......nej

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : dmxfgs

Dato : 11-10-12 10:20

det har jo virket.. hvordan kan du påstå fejlstrøm?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-12 10:35

Fugtighed grundet kondens nu hvor omgivelserne er koldere...........................derfor fejlstrøm.

Fejlmulighed:

Forkert samling / montering
Defekt samling
Utæt varmeledning

Vi må da håbe at der er monteret korrekt udligning i det badeværelse.

Og ja - det har intet med sikringens størrelse at gøre.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 11-10-12 10:35

fordi det er den eneste måde hfi-relæet reagerer på. Altså en fejlstrøm på maks 30 mA,i øvrigt
burde du installere et HPFI relæ, da dine elektroniske apparater ikke er sikret mod overgang, f.eks. dit tv, men du har en fejlstrøm til jord ingen tvivl om det, om igen

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 11-10-12 10:44
Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-10-12 11:02

Jeg har engang oplevet det samme, varmekablet var monteret på hønsenet, og efter lynnedsalg i nabolaget, var kablet gennemhullet alle de steder, hvor det krydsede hønsenettet og HFI relæet slog fra, hver gang efter nogle få minutter. Så opbrydning af gulv og nyt kabel, ny støbning og nye fliser.
Forsikringen betalte, men det var efter min mening, at det skulle have været de ansvarlige for nedlægningen af kablet, der skulle betale p.g.a. fejlmontage.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-10-12 12:12

hvis varmekablet har fået en lille skade under monteringen, kan det sagtens være skyld i at relæet slår fra. det har jo nok taget lidt tid at få fugten til at trænge så dybt ned, og derfor kommer fejlen først nu.
og det er sgu en ret alvorlig fejl. og dyr.
så jeg håber bare, at du ikke selv har lavet det, for så er der kun dig til at betale for det.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 11-10-12 12:17

Hvorfor mon der kom en "klaphat" ind i besvarelserne?? Er det da virkelig så givende for nogen at tiltale/omtale andre på den måde???? Og hvem er i virkeligheden så den mest forpjuskede klaphat??

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-10-12 12:55

jensviggo!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-12 16:39

HFI-relæet er der for at beskytte folk i huset, hvis isolationen svigter. Og når isolationen svigter i gulvvarmekablet, vil dele af gulvet være spændingsførende i forhold til jord og vand- og gasinstallationer. Derfor er det en stor lykke for dmx..., at han/hun med familie beskyttes af samme HFI-relæ. Gulvet er vel støbt ovenpå, og hvis det er fugtigt lige oven på stedet med defekt isolation, og man står der med bare fødder eller tynde svedige sokker og langer ud efter en vandhane, så kan det sagtens være godnat!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-12 16:41

Og jensviggo: Du skal i hvert fald ikke lave noget elektrisk hos mig.

Kommentar
Fra : dmxfgs

Dato : 11-10-12 17:09

Lyder som pbp_et har igennem årene fået stød utallige gange :)
Har nogen hørt om folke kom til skade grundet defekt gulvvarmekabel el. lign.? f.eks. på vej ud af bruseren.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-12 17:39

De har ikke selv kunnet fortælle om det

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 12-10-12 08:28

Få fat i en elektrikker så kan han måle hvor fejlen ligger før du banker gulvet op.
har haft samme fejl i ny tilbygning. var overbevist om at muren havde beskadiget et kabel i vægen.
men efter demontering allesteder viste det sig at være en helt ny men def afbryder.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 12-10-12 08:33

Ja helt ny og defekt afbryder jeg er så træt af alt det kineser lort
De skal holde sig til ris

Kommentar
Fra : dmxfgs

Dato : 12-10-12 10:31

Pas på hvad du siger ellers ender du selv som kineserlort med alt madeinchina du helt tiden er omgivet af LOL

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-10-12 11:11

Med de indstillinger, der er til elsikkerhed her på tråden, vil jeg stærkt opfordre et par af deltagerne til at give familierne et genoplivningskursus og oprette testamente. Elinstallationer med defekt isolation
i støbt gulv er så afgjort ikke noget at spøge med, og HFI-relæer kan svigte, vores var defekt for 6 år siden og slog ikke fra ved test.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-12 21:30

dmxfgs - kig lige lidt på nogle at de kommentarer der prøver, at forklare og hjælpe dig.