/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Super videoredigeringskort?
Fra : tobias_jacobsen
Vist : 379 gange
100 point
Dato : 03-06-03 13:19

Jeg skal i gang med at redigere en film som jeg har optaget på mit digitale videokamera. Kameraet har dv-udgang/indgang, men jeg mangler et videoredigeringskort til min pc, da jeg har et gammelt grafikkort som ikke understøtter dette. Nu er spørgsmålet så hvordan jeg får fat i et godt redigeringskort til under 1000 kr? Det skal understøtte alle de gængse ind og udgange, såsom dv-in/out, firewire og s-vhs.

PS. Er det forskel i billedkvaliteten sammenlignet med dv-in kontra firewire?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-06-03 13:33

Hej Tobias

Der kan jeg svare uden skælven i stemmen "Pinnacle DV10" er det bedste køb i denne prisklasse. Med til programmet følger der en knippelgod software Pinnacle studio, der er nem at håndtere.

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 110 point
Dato : 03-06-03 13:47

Hovsa, der mangler vist lidt forklaring her

dv-in, firewire og IEEE1394 er det samme navn for det samme produkt. Det du skal bruge er et såkaldt firewirekort. Et sådan kort er DV10, ovenikøbet et godt et af slagsen.

Har du brug for både analog og digitale ind/udgang så stiger prisen eksplosivt. Faktisk så meget at det bedre kan betale sig at købe et af hvert. Såvidt jeg husker koster et sådan dv500 ca. 3700 kr.

Med hensyn til kvalliteten kan den digitale optagelse blive bedst. Når jeg skriver kan, er det fordi det afhænger af udstyret der filmes med og personen der filmer. Jeg selv har et dc10+ kort (analog) om min kammerat et dv10 (digital), hvor den samme optagelse på hans kort viser en smule pænere optagelse ved den samme framerate og opløsning.

Der er ingen forskel på billedkvaliteten mellem dv-in og firewire, da det er det samme

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : tobias_jacobsen

Dato : 03-06-03 17:05

Tak for svaret srhansen.

Kommentar
Fra : tobias_jacobsen

Dato : 03-06-03 17:10

Ved du hvor man kan købe kortet henne?

Kommentar
Fra : tobias_jacobsen

Dato : 03-06-03 17:17

Jeg har været inde på producentens hjemmeside, men ikke fundet noget kort eller program som direkte hedder "Pinnacle DV10". Til gengæld fandt jeg dette system, som jeg tror du mener det skal være:
http://www.pinnaclesys.com/docloader.asp?templ=1051&doclink=/WebVideo/studiodv1xx/English(UK)/doc/Studio_DV_8_EN_technique.htm&product_id=470&Langue_ID=2

Jeg kan dog se at kortet har en begrænsning, idet max Frame Size : 720 x 576 (PAL) / 720 x 480 (NTSC). Kan det virkelig passe eller kan man tweake kortet, hvis man bruger et andet program? Har et alm. firewirekort også de samme begrænsninger eller hvad?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-06-03 20:24

Hej igen

Jeps, det er det kort, undskyld misseren

Kortet kan købes hos mange fotohandlere ved jeg. Men jeg syntes da du skal ringe direkte til importøren for at sikre dig det nu er det du skal have. Prøv at tage et kig, der er meget lækkert at kigge på i alle prislag

http://www.videoredigering.dk/

Med hensyn til opløsningen kan jeg oplyse, at det er DVD-opløsning. Ønsker du en opløsning der er højere stiller det helt andre krav til din hardware.

Ønsker du at lave ægte DVD-film kræver det som jeg skrev en opløsning på 720 x 576 og en bitrate på 3000-8000 kbit/s, men brugen af cpu, harddisk og ikke mindst grabberkort stiger hastigt ved de bitrater plus at det kræver et professionelt kamera. Husk på at det er det svageste led der sætter kvaliteten, det er derfor ikke meget ved at have en masse dyr hardware, hvis man ikke har et kamera der har mindst samme kvalitet.

Jeg kan dog trøste dig med at de optagelser min kammerat og jeg har lavet ser rigtig godt ud i svcd kvalitet og det er stadig langt bedre en videokvalitet.

Har du lyst til at læse noget om de forskellige formater, kan du læse her:

http://www.dvdrhelp.com/svcd

og om videoredigering generelt samt programmer og meget mere:

http://www.dvdrhelp.com/

Håber det var en hjælp

mvh srhansen

Kommentar
Fra : tobias_jacobsen

Dato : 03-06-03 23:18

Okay, det var meget nyttig info! Tak