/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvad koster en kat?
Fra : Nilskh
Vist : 798 gange
20 point
Dato : 03-06-03 13:12

Hvor meget skal man regne med, at udgifterne for en kat vil løbe op i på månedsbasis? Jeg tænker på mad, kattegrus, dyrlæge og alt det andet, som jeg endnu ikke kender, fordi jeg ikke har kat.

(jeg kan desværre ikke give flere point, da jeg først lige har tilmeldt mig).

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-06-03 13:24

Alt inklusive skal du regne med ca. 300 kr. om måneden.
Heri har jeg medregnet udgiften til forsikring i tilfælde af
sygdom, som det vil være meget klogt at tegne.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 03-06-03 13:34

Jeg bruger ikke så meget og jeg har endda 2 katte. Mine er heller ikke sygdomsforsikret. Jeg tror, med de dyrlægebesøg vi har haft, kun det løber op i max kr. 200,-/md.

/dortedyg

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-06-03 13:46

Mine katte fejler heller aldrig noget, men hvis en kat pludselig bliver alvorligt syg,
kan behandlingen let løbe op i flere tusind kroner.
Og så er forsikringen i bogstaveligste forstand guld værd.

Jeg vil derfor sige det sådan, at hvis man ikke er så meget økonomisk ved muffen,
at man med kort varsel kan hive flere tusind kroner ud af budgettet
- ja, så bør man tegne en forsikring.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 03-06-03 13:55

Oki... Det her er til Rellom; hvor har du tegnet din forsikring og hvad koster den? (sorry for lige at dreje samtalen lidt) Har du udekatte?

/dortedyg

Icq: 92028167
MSN: dortedyg

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-06-03 14:24

Hej dortebyg

Jeg talte ikke på egne vegne. Mine katte er 17 år gamle og dermed
for gamle til at blive forsikret.
Da de var unge nok, var der mig bekendt ingen forsikringsmulighed.
Men det er der nu. Nemlig her:
http://www.provinsforsikring.dk/usr/provins/webit.nsf/web/indexPRO.html

For mit vedkommende har jeg løst problemet ved at oprette en særskilt konto til
kattene.

Mine katte er udekatte i den forstand, at de kan komme ud, når de har lyst
- hvilket vil sige ca. en time i døgnet.

Men også indekatte kan blive ramt af sygdom.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-03 16:38

hej nilskh!
jeg har en kat, der er 12 år. Den har været hos dyrlægen en gang, det var da den blev stereliseret og øremærket. Det er en eengangsudgift på ca. 1.000 kr. Der er dem, der får deres kat(katte) vacineret hvert år. Det er min aldrig blevet. Om sommeren er den mere ude end inde. Den kommer og går som det passer den. Det er ikke en racekat, men et "gadekryds", så den er meget robust. Kattemad køber jeg hos dyrlægen. 7 kg. koster ca. 400 kr. Få gange har den været på loppekur eller ormekur. En udgift, som er til at overkomme.
Med venlig hilsen ans

Kommentar
Fra : Nilskh

Dato : 03-06-03 16:53

Tak for svaret alle sammen, men jeg kunne nu godt tænke mig en lidt mere detaljeret udgiftbeskrivelse.

Hvad koster mad pr. måned?
Er dyrlæge nødvendigt ofte? (i så fald: hvorfor?)
Hvad koster grus etc. pr. måned?
Er der noget, jeg har glemt?

I mit tilfælde bliver der tale om en indekat, som måske kommer ud at gå en tur i halsbånd en meget sjælden gang.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-03 18:30

Hej, Nilskh!!
Hvad koster det at have en kat??? Det kommer an på, hvem du spørger. En gårdkat koster jo næppe mange ører, og arbejder tilmed for føden. Og folk med racekatte betaler glad og gerne mindre formuer for superfoder, udstillinger, kosttilskud og dyrlæger, -forebyggende og ved mindste tegn på sygdom.
Det må være helt op til dig at beslutte, hvilke udgifter, du vil acceptere hvis du vælger at anskaffe en kat....

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 20 point
Dato : 03-06-03 18:47

Hej nilskh!
Mad pr. måned ca 100 kr. Afhængigt af hvor du køber maden. Jeg køber selv hos en dyrlæge det er det min kat godt kan lide. Kattemad i et supermarked er billigere.
Dyrlæge: Min kat har været hos dyrlægen en gang, det var da den blev steriliseret og øremærket. Du kan være uheldig at få en kat med en arvelig sygdom, men hvis det er en racekat, som du vil anskaffe dig, vil det fremgå af stamtavlen. Min kat er et "gadekryds", den har aldrig været syg. Jeg har haft den fra den dag, hvor den blev født. Moderen var en tilløben kat.
Du kan købe et "gadekryds" for få kroner. En racekat er meget dyr.
Grus koster ca. 30 kr. pr måned. Engangsudgift til kattebakke, transportkasse, legetøj og kradsetræ. Da den kat, som du vil anskaffe dig for det meste vil være inde, skal du have et kradsetræ, det koster ca. 200 kr. Er ca en halv meter høj. Katten kan finde på at kradse på og i dine møbler
Held og lykke, en kat er et dejligt dyr at have.
Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : Nilskh

Dato : 04-06-03 07:59

Tak for svaret ans. Dét var lige netop sådan et svar, jeg søgte. Hvis jeg havde haft 1 milliard point, havde du fået dem Jeg kan ud fra dit svar se, at man skal regne med ca. 2-300 pro Monat, hvis den lillle fætter ikke er uheldig med sygdomme og sådan. Et beløb i den størrelsesorden vil jeg/vi gerne ofre.

Enhver kan jo regne ud, at man også kan ofre en halv bondegård om ugen, HVIS man vil, men det havde jeg nu ikke tænkt mig Men tak for svaret alligevel.

Jeg går ud og finder mig en kat asap. Mon ikke, jeg vender tilbage med flere spørgsmål senere

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-06-03 17:46

Hej Nilskh. Det glæder mig at du kunne bruge mit svar til noget. Jeg er selv ny her på kandu. For mig er det ikke de point, som man kan score, men mere det seriøse. Håber på at du/I får en kat, som i bliver glade for. Var hos dyrlægen i dag for at købe kattemad. 7,5 kg kostede 384,- kr, men nu har jeg til en længere periode, samtidig med at min kat kan lide maden. Hvis du skal købe en transportkasse, kan du se i Den Blå Avis. Der er ofte en til salg til en billig penge. Kattebakken skal du købe som ny, da katte sætter sine spor, som er vanskelige at vaske væk, og en anden kat vil ikke bruge den. Hvis du køber en kat, der ikke er steriliseret eller kastreret, kan du godt have den i en kortere periode uden at det vil lugte, når den har været på kattebakken. Hvis du ikke får den stereliseret eller kastreret vil det give en "kattep.." lugt, som stinker og så kan der måske ske det at du bliver sur på katten, som er helt uden skyld. Held og lykke hilsen ans