/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køkkenbordsplade i massiv bøg
Fra : k.wilken
Vist : 1972 gange
20 point
Dato : 29-11-01 12:12

Vi har tænkt os at bejdse en ny massiv bøgeplade - men hvad skal vi efterfølgende behandle pladen med?

Kommentar
Fra : gronvald

Dato : 29-11-01 12:42

Jeg vil passe lidt på med det rå linolie,det har vi prøvet på vores bøgeplade
,men det ville ikke rigtig suge ned i bordpladen,min kone købte derefter
noget olie ved HTH.køkken,og så kom det til at virke.Det har vi nu brugt uden besvær
de sidste 6-7 år.
Hilsen Gronvald

Kommentar
Fra : briani

Dato : 29-11-01 12:50

Hej igen k.wilken
Tillæg til mit svar
Jeg var hvis lidt for hurtig med at give et svar da jeg først bagefter kom til at se at der står bejse-så ved jeg ikke om det overnævnte råd virker derpå.
så i må nok heller afvise mit svar-da i jo helst skal have et råd der virker på en bejset køkkenbord
MVH Brian

Kommentar
Fra : k.wilken

Dato : 29-11-01 13:12

Læg lige mærke til at vi bejdser pladen (ligesom vi i øvrigt bejdser skabe og overskabe). Det er nok mest det, der gør mig i tvivl.

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 30 point
Dato : 29-11-01 13:34

Hej
En ubehandlet stol eller et bord kan du bejdse med en vandopløselig bejdse på forstøverflaske.

Hvad skal du bruge
· Handsker
· Bejdse (fx Faxe Interieur Patinabejdse)
· Forstøverflaske
· Svamp
· Afdækningsplastik
· Voks (fx Faxe Classic Bivoks) eller en lak

Sådan gør du
1. Tag handsker på
2. Hæld den færdigblandede bejdse på forstøverflasken
3. Dæk godt af med plastik på det område, hvor du vil male
4. Spray møblet med bejdsen i forstøverflasken til det helt er dækket
5. Massér bejdsen ind i træet med svampen
6. Lad bejdsen tørre
7. Efterbehandl med voks eller lak
http://www.dr.dk/leth/arkiv/030400.htm

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 16:13

On Thu, 29 Nov 2001 11:11:51 GMT, "k.wilken" <k.wilken.news@kandu.dk>
wrote:

>Vi har tænkt os at bejdse en ny massiv bøgeplade - men hvad skal vi
>efterfølgende behandle pladen med?Active = 1

olie,

og aldrig lak.

/Per Hansen

icq 8212837

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 16:44

per skrev i meddelelsen ...
>On Thu, 29 Nov 2001 11:11:51 GMT, "k.wilken" <k.wilken.news@kandu.dk>
>wrote:
>
>>Vi har tænkt os at bejdse en ny massiv bøgeplade - men hvad skal vi
>>efterfølgende behandle pladen med?Active = 1
>
>olie,

koldpresset lindolie, noget klistret stads.

Hilsen Claus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 20:47

"k.wilken" <k.wilken.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:JDoN7.1898$K4.318776@news010.worldonline.dk...
> Vi har tænkt os at bejdse en ny massiv bøgeplade - men hvad skal vi
> efterfølgende behandle pladen med?Active = 1

Vi har brugt Junckers Rustikolie med godt resultat.

Men hvorfor bejdse den? Det er da synd ...

Venlig hilsen
Erik Olsen

Kommentar
Fra : k.wilken

Dato : 30-11-01 10:09

Tak for alle svar - nu har jeg fået noget brugbart informationsmateriale fra Faxe Lud i Hornbæk.

Jeg sprøjter med vandbaseret bejdse og giver olie bagefter.

Og nej - vi synes ikke det er synd at bejdse. Vi kan simpelthen ikke li' farven på fyr og bøg. Det er jo ikke Bo Bedre fra 70'erne.