/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skift af skiver ved dyser?!
Fra : IceCap
Vist : 379 gange
300 point
Dato : 07-10-12 12:40

Havde bilen (Citroën C2 1,4 HDI) på værksted fredag med begrundet mistanke om, at egr ventilen er defekt... Den var lidt utæt, desværre havde de ikke en ny hjemme, men sagde at skiverne ved dyserne også var utætte, så dét ordnede de og tager egr ventilen i næste uge, ok så...

Fik bilen igen, ingen forskel (selvfølgelig), men igår syntes jeg, at kabinen lugtede lidt som motorbåd under kørsel, og fandme om den ikke drypper diesel i indkørslen!

Hvis der laves arbejde på dyser/brændstofsystem mv., er det så normalt at der vil være spildt nok dieselolie i motorrummet, til at det drypper ud på jorden? Og spildes der i det hele taget diesel i forbindelse med sådan en procedure?

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 310 point
Dato : 07-10-12 12:57

Citat
Og spildes der i det hele taget diesel i forbindelse med sådan en procedure?

nogle få dråber kan nok ikke undgås, men slet ikke i det omfang du omtaler,

det er en 'ommer' hen på værkstedet og reklamere, + evt. rengøring af bilen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-12 13:07

Der er højt tryk på et indsprøjningssystem på en dieselbil.
Der for skal tingene samles med omhu og kyndighed, som desværre ikke alle mekanikkere kan præstere.
Du skal ikke køre i bilen før utætheden er repareret. Giv værkstedet en chance til, og skift værksted hvis de ikke formår at lave systemet absolut tæt.

Det værste er at mange mekanikkere tror at en momentnøgle er overflødig for den har de i armene på fornemmelsen.
Både for liklle og for stort tilspændingsmoment er galt og kan give utæthed med det samme eller pludselig senere hen.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 07-10-12 14:15

De skal under alle omstændigheder have bilen ind igen til skift af egr ventil. Ja, evt. i morgen. Jeg ringer så snart der er bemanding på.

Jeg kan ikke se om der er dryppet mere brændstof fra den, grundet regnen og den har ikke kørt siden igår formiddag. De vandpytter der var igår havde den velkendte multifarvede olieoverflade og der hvor jeg holdt i fredags var fliserne også farverige. Jeg lagde nogle store stykker pap over igår for at tage det værste og de sugede det værste - og så regnede det igen.

Værkstedet var indtil tidligere i år en autoriseret Citroën forhandler, nu er det en Automester med samme ansatte, så jeg forventede at de ved hvad de laver.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 08-10-12 17:05

Så blev det opklaret. Det var en clip på en slange, som ikke holdt til at blive taget af og på igen. Der var diesel ud over det hele bag på motoren og pladen ind mod kabinen, sagde han med røde ører. Jeg skulle i det mindste ikke betale for leje af lånebilen, og de fik skiftet egr ventilen også.

Han skulle se min indkørsel! Godt nok længe siden jeg har købt kattegrus, men jeg håber sq at den 2/3 pose jeg har spredt derude kan tage det værste. Pisse irriterende, for det er lige udenfor vinduet til soveværelset, så jeg kan ikke lufte ud foreløbig!

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 08-10-12 17:05

Tak for svaret EA_HS.