/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Søvnløshed
Fra : axelbjarne
Vist : 1603 gange
200 point
Dato : 06-10-12 15:23

Nogen der har nogle gode råd mod sønlshed....

Jeg har de sidste 4 måneder været søvnløshed, forstået på den måde, at jeg får kun 4 timers søvn ved hjælp af indsovnings piller, som jo ikke er en naturlig søvn.

Jeg går for tiden ved en akupuktør, som hjalp mig sidst i august til at sove narturligt i en uge, bare jeg
lagde mig i sengen sov jeg efter en times tid....men han har ikke haft videre held med det siden da, han er uddannet læge, og har før hjulpet mig.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-12 15:23

der skulle have stået søvnløshed....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-10-12 15:43

Prøv at følge den med godnat og sov godt.

jeg synes det virker på mig, og jeg har den på min mobil- så når jeg vågner efter få timer sætter jeg den igang igen-

Du kan ganske gratis høre her
Det er en god teknik :

http://dk.fonixmusik.com/product_01267

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-10-12 15:46

Jeg har lige selv bestilt denne i bogklubben, som jeg er spændt på:

http://bog.nu/titler/sov-godt-redskaber-til-haandtering-af-soevnproblemer-bobby-zachariae

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 06-10-12 16:33

"Indsovningspiller" gennem flere måneder er noget skidt.
Drop dem straks - efter kort tids brug ødelægger de snarere din nattesøvn end de gavner.

Sørg for en rolig aften med faste ritualer, kom ned i gear - og når du først er gået i seng, så accepter søvnløsheden og lad være med at ligge og ærgre dig.

På et tidspunkt kommer du såmænd nok til at sove igen som førhen.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 06-10-12 16:51

Jeg får Melatonin fra lægen, og det gør at jeg kan sove ca 4 timer i sammenhæng.

Før jeg fik Melatonin, sov jeg 1-2 timer - usammenhængende - i døgnet, nogen gange kunne der gå 3-4 døgn, hvor jeg ikke sov. Det er ikke kun noget jeg tror, at jeg sov/sover så lidt, jeg har været indlagt på søvnklinikker flere gange og er blevet testet godt og grundigt.

Melatonin er et "søvn hormon" der frigives i hjernen, når det bliver mørkt, men det er ikke sløvene, som indsovningspiller eller sovepiller og det er heller ikke noget man bliver afhængig af.

Det er meget vanskeligt at få den praktiserende læge til at udskrive Melatonin, og i Danmark kan man ikke købe Melatonin i helsebutikker - jo hos nogle få natur fiduser kan man købe det, og det er meget dyrt hos dem.

I de fleste af vores nabolande kan Melatonin købes frit i helsebutikker, og bliver brugt af mange mod søvnbesvær og jetlag.

Min mor er en "gammel" jordnær bondekone, der ikke tror på alt det nymodens helse pjat, man kan købe - som kan afhjælpe alle problemer, men Melatonin må hun dog bøje sig for, da hun også lider af søvnproblemer i perioder.

Jeg køber Melatonin til hende her http://www.pharmaviva.net/category.11.article.23 da det er et af de billigste steder jeg har fundet - og så virker pillerne, jeg har selv afprøvet dem. Radiolægen Carsten Vagn Hansen har anbefalet Pharmaviva, derfor prøvede jeg firmaet. Mange udenlandske firmaer, snyder ofte med deres produkter - i værste fald er der farlige "stoffer" i pillerne, i bedste fald er det kalktabeletter man får!

Jeg håber at du finder frem til noget der kan afhjælpe dit søvnproblem.

Mange hilsener og ønsket om en god nats søvn malmin

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 06-10-12 17:02

Glemte at skrive at Pharmaviva er hurtig til at ekspederer ordren - pillerne kommer i løbet af 2-3 dage.

Sidste gang købte jeg 12 glas Melatonin, men der var kun sendt 11 glas med. Jeg skrev straks en mail - på dansk - og uden nogen form for diskussion kom det sidste glas Melatonin dagen efter. Altså er det et firma der er pålideligt - ihvertfald i mit tilfælde.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-10-12 17:04

Jeg vil stadig forsøge at undgå diverse piller o.lign.

Synes faktisk, at hvis jeg holder mig til introduktionen i sov godt- så virker det. Men af og til så falder jeg i søvn før jeg når til enden og så vågner jeg måske efter 2 timer, men da den ligger der og kører i ring på mobilen, så hører jeg lige efter igen- og det varer ganske få sek. før jeg igen er i dyb søvn.

Men det er rigtig træls, ikke at få en sammenhængende nattesøvn. Der kan være mange årsager til det og måske er det også der man skal tage fat. Hvis man bare kan finde koden til det.
Efter kl 21- undgå diverse stimulanser osv osv-

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 06-10-12 17:21

Det lyder jo fantastisk med de melatonin-sovepiller.
Dem kendte jeg ikke til, og vil ikke udelukke, at jeg en dag vil prøve dem.

Men helt bivirkningsfri er de nu ikke:

http://www.apoteket.dk/Spoerg%20apoteket/Stil%20spoergsmaal/Psysiske%20lidelser/sovemiddel.aspx

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 06-10-12 17:30

Jeg er ved at være træt af folk flipper ud når man tager sovepiller, det er meget mere farlig ikke at sove der er rigtig mange der dør af følge sygdomme pga dårlig søvn end der er folk der dør af sovepiller, hvis folk er så bange for at tage sovemedicin så lad være, men når og hvis det hjælper andre så lad dog dem bruge deres sovemedicin, det kan da ikke være rigtigt at fordi man er imod noget så må andre heller ikke tage det.
Der er så mange mennesker der skal blande sig i hvordan andre lever, manden bad om råd om hjælp til at få søvn ikke om nogen syntes det var i orden hans læge gav ham sovepiller.
Det er det samme med om man ryger, hvis man ikke vil så lad være, men bland jer dog uden om at andre gør, det er farligt at ryge, ja det er det men det er farligt at trække vejeret efterhånden er det som om nogen siger hvis jeg dør ikke når jeg dør, alle vil sku være unge og man høre kvinder på nogle og 50 år, sige at nu skal vi piger/tøser i byen på fredag.
Lev som du vil, men lad andre også leve som de ønsker.
alan57

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 06-10-12 18:17

Citat
manden bad om råd om hjælp til at få søvn ikke om nogen syntes det var i orden hans læge gav ham sovepiller

Jamen, de ting hænger sammen, alan57.

Længerevarende forbrug af beroligende- eller sovemedicin forringer ofte ens søvn i forhold til tiden inden forbruget af medicin startede.

Mange bliver afhængige af længerevarende forbrug af den slags medicin og får forringet eller helt ødelagt deres tilværelse, fordi lægerne er altfor konfliktsky.

Du lever som misbruger, alan57, og det blander jeg mig ikke i - men axelbjarne bad selv om råd mod sin søvnløshed.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-10-12 19:03

Inden du fylder dig med piller, kunne du jo forsøge om ikke du kunne få et helt naturligt søvnmønster.
Ligger du ofte vågen, fordi du spekulerer på noget? I så fald kunne du forsøge nogle af disse små tips:

1. Brug lidt tid før du går i seng på at tænke dine "problemer" igennem og få afsluttet dem, så du ved hvad du skal gøre med hvert emne. Skriv dem evt ned, før du går i seng - så "parkerer" du problemerne på papiret.

2. gå en tur i frisk luft hver aften, før du skal i seng.

3. Tving dig selv til at stå tidligt op, hver morgen og undgå søvn midt på dagen.

4. Ingen kaffe om aftenen - men gerne en kop te

5. Lad tankerne "flyde", når du går i seng. Grib ikke fat i en tanke og gennemtænk, men lad den næste tanke komme uden at stoppe op og overveje et enkelt emne. Håber, du forstår, hvad jeg mener.

6. Spis ikke sukkerholdige ting før sengetid, men gerne en banan eller pære

7. Tag et bad, før du går i seng

8. sørg for at der er luftet ud i soveværelset, så der er frisk luft. Der må heller ikke være for varmt i rummet.

9. Ingen TV i soveværelset - sov i mørke - evt med mørklægningsgardin

10. hold en rytme i din søvn, dvs stå op og gå i seng på samme tid hver dag

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-10-12 20:34
Kommentar
Fra : alan57

Dato : 06-10-12 21:33

først jøjø, jeg er ikke misbruger af noget som helst, jeg indrømmer meget gerne at det har jeg været men har ikke rørt en sprøjte i over 15 år, derimod er jeg bruger af Metadon og jeg får også 1 sovepille at sove på og den tager jeg med glæde fordi den gør at jeg får noget natte søvn.
Den sovepille gør faktisk ikke at jeg sover på den, men den gør at jeg ligger rolig i sengen og kan derfor tømme mit hoved for tanker og derfor kan jeg falde i søvn og alt det med at man får svære ved at sove når man taget sovepiller er noget bavl, man fandt ud af at nogen blev afhængige af nogle sovepiller og derfor opstod denne modstand mod dem, men som alting af den art tog det overhånd og det begyndte at gå ud over nogle mennesker der havde behov for disse piller og det er ikke første gang at disse helse tåber har forpestet nogle folks liv, i en god mening i starten gange vist, men det kan ikke blive ved med at være en undskylning.
alan57

Kommentar
Fra : kenn63

Dato : 07-10-12 09:03

hej alex bjarne.
Drikker du kaffe om aftenen,det kan godt give søvnløshed.
maske du skulle prøve at løbetræne, eller noget andet som gør dig træt.eller ændre dine daglige gøremål.
held og lykke

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 07-10-12 15:29

Jeg kan kun anbefale melatonin, som jeg har brugt i nogle år uden bivirkninger. Også købt mere eller mindre udenlands til samme pris som hos Pharmaviva.
Er du ikke helsefanatiker og vil du forkæle dig selv lidt i.f.m. indslumringen, så kan et par glas supplerende portvin også varmt anbefales.

Kommentar
Fra : tamo

Dato : 07-10-12 17:05

Jeg har også problemer med at sove, tildels fordi min mand snorker, så fandt jeg på at få fat i ørepropper, de bevirker at jeg kan høre min egen vejrtrækning, og gør jeg jeg kan sove..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-10-12 22:14

Citat
Der kan være mange årsager til det og måske er det også der man skal tage fat. Hvis man bare kan finde koden til det.

Jeg har i flere år ikke kunnet finde ud af hvorfor jeg gik rundt og var træt og tung i hovedet, og var i totalt mangel af overskud.
Min nattesøvn mente jeg ikke, at der var nogle problemer med, jeg faldt jo i søvn med det samme jeg lagde hovedet på hovedpuden.

Men efter at jeg har taget nogle homøopatiske tabletter der hedder "spascupreel" i nogle måneder er jeg ikke længere træt og tung i hovedet, og jeg har fået meget mere overskud til alting.
For nu ligger jeg ikke længere og spænder i hele kroppen når jeg sover.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-10-12 07:40

Forresten så siger man, at folk der sover dårligt, skal forsøge at undgå at se TV og arbejde på computeren i den sidste time før sengetid.
Du kunne jo forsøge, om det kan hjælpe dig også?

men så opretter du jo nok et nyt spørgsmål: "Hvad skal jeg lave om aftenen?"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-10-12 13:21

Har du overvejet lys terapi, ved godt det ikke har noget med søvn at gøre, og så både og.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-12 22:38

Baldrian ...f.eks. som tabletter, er et udmærket naturligt lægemiddel mod rastløshed og søvnbesvær.

http://www.vitaminnatural.com/da/valerian-root-baldrian-rod-450-mg-100-kapsler-115.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 10-10-12 16:58

Jeg har meget at spekulere på....fordi jeg er kræftpatient og passer min gamle mor, som dement, men hun er også blevet hjulpet ved akupunktøren og fået taget sin angst, så der er til at være her.

Nu kender akupunktøren meget godt, jeg vil høre i morgen, om han ikke kan lave nogle tushmærker på mine ben, så vil jeg da spørge ham, om jeg kan få nogle nåle med hjem, og selv stikke dem i. Han er uddannet læge, men op i alderen, bliver snat 82 år, og han har meget fine papirer hængende, at begyndte allerede at interessere sig på akupunktur, da han som ung læge, skulle have turnus på forskellige sygehuse. Når han skulle lave en blokkade ved fødende kvinder, undlod han at komme væske i sprøjten, og det virkede lige så godt, når han kun stak nålen i dem. Han har 20 års erfaring med udlukkende med akupunktur.

Men jeg takker for alle de gode råd, jeg har fået, men desværre kan jeg kun give point til een, så det er lidt at skud.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-12 22:40

Spørg din akupunktør om ik' også han vil anbefale Baldrian, som lindring af dit problem?
...ellers?
Find en anden 'behandler'
</GODE RÅD ER DYRE>

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-10-12 18:14

Er du faldet i søvn ???

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-10-12 20:04

Nej, jeg er på 6. måned, ikke i stand til at falde i søvn selv, og jeg går stadig til akupunktøren, som er en læge på 82 år, og har praktiseret som sådan i 22 år, og han fattede interesse for det, allerede da han var ved at være færdig uddannet som læge. Han skulle bl.a. lægge blokering, når kvinder skulle føde. Han undlod at komme væske i spøjten, og så viste det sig, at det var nok, at stikke med en tom nål.

Jeg er 65 år, og har slidte hofter, men på trods af det, har jeg lige været ude og gå en tur på 3 km, håber så, at jeg kan sove selv, bare et par timer.

Men jeg føler ikke, at jeg er 65 år. Jeg elsker at holde mig i form, jeg løfter 900 kg., liggende på på en vægtløftnings bænk. Men det kunne jeg godt mærke i armene bag efter....

Tak for dit indlæg.

Mvh.
Axel

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-10-12 08:00

Hej axelbjarne du må ikke sove til middag hvis du gør det, men når du kommer i seng skal du prøve at tømme dit hoved for tanker og det gør du bedst ved at tænke på noget ensformig dvs jeg ligger og tænker på at jeg lader mig falde ned i et sort hul det virker for mig da jeg var yngre sad jeg i en flyver der fløj 2 meter over vander og jeg så de små bølger forsvinde bagud hele tiden og det bliver det samme hele tiden og på et tidspunkt falder man i søvn.
alan57

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-12 08:31

Inden du lader dig besnære af for alt for mange fantasifuldheder omkring søvnfunktionen, som det kommer til udtryk her i tråden, kan jeg anbefale dig at kaste et blik på denne artikel:

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/guidersundhedogmotion/livsstilguider/ECE1553171/sandt-eller-falsk-her-er-10-myter-om-soevn/

</MOLOKYLE>