/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ram udskiftning
Fra : lham
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 06-10-12 07:36

Bærbar Dell inspiron 6000
win xp sp 3
IEX 8

Skærmen på min gamle Dell 6000 stod af.
Fået "ny" brugt Dell inspiron 6000, men den har kun 2 x 512 KB ram ( 2 blokke DIMM A og DIMM B sokler)

Har prøvet at skifte de 2 stk 512KB med 2x 1GB fra den "skærmdøde" Dell til den "nye"
Resultat : Der kommer ikke noget på skærmen og PC-en slukker efter ca 20 sec.
Har fulgt vejledning i manualen efter bedste evne.
Den "nye" virker fint når jeg skifter tilbage til de 2x 512KB

Hvad gør jeg forkert ??

( tvivler på det er 2x1GB ram der er defekt da jeg i den skærmdøde kunne høre HD arbejde og opstarslyd for Win. ( som nævnt kunne ikke se forløbet da skærmen var død )

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 06-10-12 07:48

Det lyder til at det ikke er i rigtige ram, Når du starte pc tæller den ram op i den sorte skærm og kommer der en biip biip lyd er de enten ikke sat korrekt i eller også passer de ikke til den pc, kommer der slet ikke nogen lyd og den bare slukker tror jeg at de ikke kan læses af computeren

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-10-12 09:23

Citat
Den "nye" virker fint når jeg skifter tilbage til de 2x 512KB

Så tyder det jo på at det er ram det er galt med!

De har vel ikke fået statisk elektricitet da du pillede dem ud!

How to upgrade/install RAM on a Laptop
http://www.youtube.com/watch?v=6njMW1r_iDk

PS
Hvordan går det med Lotus, er det gået i glemmebogen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-12 22:53

Et lille tip........................hold nallerne fra de blanke ben på dine ram.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-10-12 07:25

Når jeg ser "Evinds" Youtube-link" og den måde "reperatøren" jonglerer med ram klodserne på kan det undrer de overlever. Jeg er ved hardware "indgeb " i maskinen forbundet til maskinenes "jord" -metalchassis med ledning til ledende håndledsarmbånd, så der burde ikke kunne være skader grundet statisk elektrisitet. Kunne ikke finde på at berøre hukommelsesprintenes conektorer.

Ram har været pakket ind i staniol
Er der nogen måde man kan check funktionalitet af ram print ?

I manuial står at man først skal sætte Ram i sokkel DIMM A derefter i DIMM B -betyder det man skal starte med en klods i DIMM A starte PC -slukke når de er registreret -og så næste klods i DIMMB , eller er det en i DIMM A og straks derefter en i DIMM B og så starte PC-en ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-12 07:32

Citat
Når jeg ser "Evinds" Youtube-link"

Hvis du kan se et link fra Eyvind ser du ikke ret godt, måske derfor RAM ikke virker!

Men du har fulgt alle anvisninger, så hvorfor skidtet ikke virker lyder lidt mærkeligt!

Og ham på linket siger netop at man skal røre noget metal for at "aflade"!

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 07-10-12 08:27

der er som regel 4 sokler til ram, vist du har 2 ram moduler skal sætte dem i 1 og 3 soklen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-12 09:34

Citat
Ram har været pakket ind i staniol

Undskyld mig, men hvem i alverden kunne finde på det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-10-12 19:37

Citat
Undskyld mig, men hvem i alverden kunne finde på det.

lham

De er nok kortsluttet da du har taget dem ud og pakket dem ind!

Jeg bruger den med staniol(pakket om et stykke flamingo)
til ic-kredse, det er der aldrig sket noget ved!

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 11-10-12 17:50

Klaudi når du stikker benene ned i flamingo isolerer du dem fra staniolen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-10-12 21:27

Citat
Klaudi når du stikker benene ned i flamingo isolerer du dem fra staniolen.

Det er ik' helt rigtigt, jeg har staniol uden om flamingoen, så benene på ic-kredsen stikkes igennem staniolen og så ned i flamingoen!

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-10-12 08:28

ang STANIOL

Jeg har i 30 år brugt den der med flamingo med staniol til C-mos ( høj indgangsimpedans ) IC kredse uden problememer , men faktisk er det problematisk da flamingo jo er meget opladeligt med statisk spænding, så hvis et eller flere ben ikke får ordentlig kontakt til staniolen er det uheldigt.
Det bedste er at købe elektisk leddende "skumgummi" måtter hos elektronikforhandleren.

Ved at pakke ram klodserne ( printene ) ind i staniol kortslutter jeg netop tilslutningsterminalerne så der ikke opstår spændingsforskelle mellem de enkelte konnectorer ( som jo ikke er "ben" som på en IC ) og da der ikke er batterier på ram printene sker der ikke nogen skade.

Kan stadig ikke få ramskifte til at fungere , men nogen mener det kan være små forskelle i bundkort fra den ene Inspiron 6000 til den anden !

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-10-12 08:53

Citat
Ved at pakke ram klodserne ( printene ) ind i staniol kortslutter jeg netop tilslutningsterminalerne så der ikke opstår spændingsforskelle mellem de enkelte konnectorer

Helt fint, men hvis der så er noget "gammelt" strøm tilbage i kredsene så kan de vel teoretisk set kortslutte/ødelægge kredsen, eller hur!?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-10-12 10:12

Der er mig bekendt ikke " gammelt strøm" tilbage i alm ram kredsløb-de kan jo netop ikke kan holde på information når computer slukkes.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-10-12 17:15

Det der kan ødelægge Ram og andre elektronikdele er ikke "gammel strøm" men den satiske strøm som du samler op i dine omgivelser, det er derfor du skal aflades før du rør det og har en Ramblok først fået dødstødet er den færdig for altid. Som jeg læser dit oplæg er Ramblokkene fra din nu defekte PC, det kan jo også være der de er gået itu.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-10-12 07:51

kim Petersen
Det var skærmen der "stod" af på den gamle PC -jeg kunne stadig høre lyd så Ram må have virket

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-12 10:20

Er du sikke på at dem fra din "gamle pc"passer til den nye, der kan være forskel pc'en selv om det er med samme firma og model.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-10-12 10:48

Citat
Er du sikke på at dem fra din "gamle pc"passer til den nye, der kan være forskel pc'en selv om det er med samme firma og model

Nej det er jeg ikke og jeg ved ikke hvordan jeg finder ud af om de er tilstrækkelig ens for Ram forenelighed trods ens udseende og begge Dell Inspiron 6000, så hvis der er nogen der ved hvordan jeg checker det vil det være fint

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 14-10-12 15:22

Typen af ram står på dem.
Citat
Du kan sætte ram i din maskine fra mange forskellige fabrikanter. Det du skal kikke efter. Er at ram typen ddr, ddr2, ddr3 passer i den socket der er i din maskine.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 16-10-12 13:48

Tak for svaret kimpetersen.

Relevant spørgsmål, men nu er problemet løst.

Almindelig elektronikrengøring.

Har fået meget antik elektronik til at virke ved rengøring , men været tilbageholdende med meget "komprimeret" elektronik som bærbare/mobiler.

Kastede mig ud i det : trykluft/vatpinde/små pensler og ISOPROPYLALKOHOL altså rensning af konnektorer på alle ram print og de 2 ram sokler på Dell-ens bundkort.

VUPTI så kørte det og har nu de 2GB ram kørende