/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fejlet XP installation
Fra : bruuno117
Vist : 583 gange
300 point
Dato : 05-10-12 13:17

Jeg har en ældre laptop, som jeg har forsøgt at installere XP på. Jeg har sat en ny harddisk i, og har prøvet at boote på et usb dvd drev, efter som det indbyggede ikke virker længere. Det så også ud til at virke umiddelbart, installationen startede op som den skulle, men lige pludselig fik jeg en BSOD. Jeg prøvede så at genstarte skidtet, men nu vil den hverken boote på usb eller HD!? Den starter fint nok, men så stopper den op med sort skærm, og en blinkede markør, og kommer ikke videre! Hvis der er nogen der har en løsning p det problem, ville jeg blive pænt glad.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-10-12 13:21

Hvis stop koden er 0x0000007B så skal du ind i bios og ændre indstillingerne for sata-/harddisk-controlleren.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 05-10-12 13:35

Jeg tror ikke det er det, og jeg kan heller ikke finde nogen indstillinger for det inde i bios, men den registrerer disken fint nok.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-10-12 13:47

Kan du frem provokere fejlen igen?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 05-10-12 14:02

Umiddlebart ikke, jeg kan ikke få den til at boote på installations skiven.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-10-12 14:10

Har du gjort noget siden sidst du kunne boot på den?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 05-10-12 14:21

Desværre nej.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-10-12 14:27

prøv og gå ind i bios og se om dit drev/USB er med på bootlisten.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 05-10-12 16:43

Det er de.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-10-12 16:59

Kommer der ikke til og stå "Tryk på en tast for at boote fra cd/dvd...."?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-12 17:50

Får det ydre drev strøm nok?
Ellers prøv at indstaller fra en usb pen
http://wintoflash.com/home/en/

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 05-10-12 23:00

Har også prøvet fra en usb stick, den vil stadig ikke starte installationen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-10-12 12:11

Hvad hedder din computer?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 07-10-12 12:24

Det er en Zepto znote 3415w

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 07-10-12 12:25

Ok nu vrøvler jeg, det er min maskine lol

Den jeg prøver at fikse er en Toshiba satellite a100-301

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 07-10-12 12:53

Ok nu fik jeg den til at boote op på en usb stick, og den samme fejl kom igan, det er en 0x0000007E fejl.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-10-12 13:11

Prøv og få den til og boote fra det optiske drev (cd/dvd) og start installationen og noter stop koden på skærmen.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 07-10-12 13:19

Den gider umiddel bart kun at starte op på Usb sticken nu, men det er den samme ovenstående kode som jeg fik da jeg prøvede med dvd drevet.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 07-10-12 13:20

Jeg gad vide om det er fordi at det er en sata300 disk jeg har sat i, så vidt jeg ved skulle den da være bagud kompatibel med sata150?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-10-12 15:09

Citat
Jeg gad vide om det er fordi at det er en sata300 disk jeg har sat i, så vidt jeg ved skulle den da være bagud kompatibel med sata150?

Jamen det er da derfor.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 07-10-12 19:33

så meget for bagud kompatibilitet så, den registrer disken fint. Jeg har lige prøvet med hirens boot disk. den virker fint, og disken kan også ses af XP, så jeg fatter det stadig ikke. Men jeg har da fået disken formateret, så nu kommer den med beskeden "Operation system not found" som den plejer.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 08-10-12 00:37

Ok så fik jeg installeret win7, og det virker fint. Ville helere have xp på den, men det kan åbenbart ikke lade sig gøre :/

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 300 point
Dato : 08-10-12 07:16

Jeg er også stadig ret sikker på at det har noget med din sata-/harddisk-controller og gøre. For at kunne installere XP på en computer med en sata-harddisk, så skal man bruge en sata-driver og den skal installeres sammen med XP, har man ikke denne driver så skal man ændre harddisk-controlleren fra at være en sata-controller til en (p)ata-controller.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 08-10-12 17:20

Du har muligvis ret, Jeg slipstreamede XP med sp3, så nu virker det fint.

Godkendelse af svar
Fra : bruuno117

Dato : 08-10-12 19:29

Tak for svaret webnoob.