/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udskifte ledninger til halogenspots
Fra : LoneG
Vist : 539 gange
200 point
Dato : 04-10-12 15:23

Vi har cirka otte halogenspots indbygget i loftet i stuen. De er begyndt, at nægte at tænde. Nogle gange lykkedes det dog, og så sker det ofte, at de begynder at stå og blinke. Vi kan se, at ledningen bag spottet er blevet lidt mør og tænker at det nok har resulteret i en løs forbindelse? Har det indflydelse på alle spots på én gang eller ligger fejlen et andet sted?

Må man selv udskifte denne ledning og kan man i det hele taget udskifte den?

Det er ikke lige denne model, men samme princip http://www.greenline.dk/produktBillede/Indbygningsspot-mm/Indbygningsspot-12V/21673/large/Rina-60-indbygningsspot.jpg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-12 20:50

Det er snarere kontaktfjedrene i "fatningerne", der er blevet slappe og korroderede, Hvis du aher en tube kobberfedt liggende, kan du prve - med slukkede lanterner - at tage hver enkelt halogenfyr ud med papir imellem (de dør i utide af fedtefingre) og dyppe stikbenene i kobberfedte og sætte i fatningen igen. 2 mod én på, at de funker de næste 2 år, og så skal de have en tur igen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 06-10-12 16:20

@pbp

Kan det, at stikbenene på ét spot er korroderet, også bevirke at de andre samtidig påvirkes - altså blinker i takt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-12 16:47

Hvis det er tilfældet, så er det tilslutningen til strømforsyningen ("transformatoren"), du skal have fat i.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-12 16:48

Der skal du efterse og eventuelt stramme tilslutninger både på lysnetsiden og på lavspændingssiden/lampesiden.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 07-10-12 10:21

Det lugter lidt af, at installationen ikke er lavet helt efter bogen....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-12 17:52

Næh, det lugter mere af, at fabrikanten har fået nogen til at fortinne ledningsenderne hvor de skal skrues fast i mufferne. Det fører næsten altid til svigtende forbindelse. Ledningstilslutning i en muffe skal altid ske med en ledning, der er afisoleret til blankt kobber og bukket om. Den forbindelse vil fjedre og give kontakt, hvor fortinningen efterhånden giver efter for presset og skaber svigtende kontakt. danske lampefabrikanter gjorde meget af den slags i 1960erne, og nu er sygdommen nok nået til fjernøsten.
vh
pbp

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 14-10-12 18:31

Hvis det er tilfældet, så er det tilslutningen til strømforsyningen ("transformatoren"), du skal have fat i.

Kan man så ikke lige så godt skifte hele ledningen mellem spot og strømforsyningen? Det er dem som ser lidt mere ud jo?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-10-12 23:15

Hvis det kan klares med at stramme skruerne til ledningerne, vil udskiftning være overkill. If it ain't broke, don't fix it.
vh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-10-12 23:42

Forresten, den ledning, der er trukket til spottene, den der ser mør ud, er det den,der fulgte med sættet, eller brugte I en anden, tyndere? Hvis det er 8 stk 20 Watt halogenlamper, løber der omkring 13 Ampere nærmest transformeren, og det kræver nok 1½ kvadratmillimeter ledningstværsnit,meget gerne mere. Hvis I har brugt almindelig lampeledning, er det problematisk, hvis det er såkaldt højttalerledning nærmest kriminelt. Det sidste gælder dog ikke det, som HiFi-butikkerne sælger som højttalerKABEL og er væsentligsværere end lampeledning.
En brugbar mulighed er at trække lampeledning til 4 spots og ditto til de 4 andre. Så opstår bare problemet med at få to ledere mast ind i hver af mufferne på transformeren, og spørgsmålet her tyder på manglende rutine i samling af ledning og muffer. Opsøg en mere øvet person i nabolaget og giv en flaske eller to for ulejligheden.
vh
pbp