/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ændre skrift på websider
Fra : oleho
Vist : 448 gange
100 point
Dato : 03-10-12 14:36

hej
har windows 7 og google chrome installeret
bruger netbank bl.a. og har her problemet
udskskrift fra f.eks.konti er meget utydelig og småt
kan man ignorere skriftstørrelse og -type
og ændre til anden størrelse og-type
har tidligere brugt internet explorer
her kunne man ignorere tekst på websider m fl
kan man det på goole chrome hvis ja så hvordan
mvh
oleho

Kommentar
Fra : webm

Dato : 03-10-12 17:33

Du kan da bare trykke på Ctrl og scrolle, så bliver teksten større..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-12 23:54

Hmmm... det er suverænt webdesigneren der bestemmer en skrifttypes størrelse ...uanset 'skalering' på klientsiden (= din pc & dig som bruger), som webm lægger op til.

Der findes skalérbare skrifttyper ..og typer med 'faste' mål.

Disse parametre beskrives/bestemmes på en webside af programmøren med CSS formregler.

Eksempler på skalérbare egenskaber er CSS skrifttypemål som f.es. em, px og %

De faste er defineret som f.eks. pt, in og cm

Læs hvordan en webdesigner 'bestemmer' størrelse af skrift typen med egenskaben: font-size :

http://w3schools.com/css/css_font.asp

http://kyleschaeffer.com/best-practices/css-font-size-em-vs-px-vs-pt-vs/

http://hjemmesideskolen.dk/css/egenskaber/fontsize.php

Det er især ved udskrift på en printer at definitionen af skrifttypestørrelsen har betydning. De fleste 'moderne' browsere kan skalere det meste.

Tekst indlejret i f.eks. en JAVA applikation (*.class fil) kan sjældent skaleres ...uanset ovenstående

</MOLOKYLE>