/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Syrien-konflikten.
Fra : Mosebaek
Vist : 558 gange
200 point
Dato : 03-10-12 11:38

Jeg er nok ved at have nået et mætningsgrad,med hensyn til politik,her på Kandu....det flytter nok ikke mange brikker,i det store spil. Alligevel bringer jeg denne her "på bane".

Jeg blev virkelig overasket over at finde en artikel,der falder fuldstændig i tråd med min tankegang.
Overraskelsen består i at artiklen kom fra bladet "Arbejderen".
http://www.arbejderen.dk/udland/anklager-opr%C3%B8rere-drab-p%C3%A5-civile

Start med at studèr billedet.Vækker disse "stakkels" oprørere,særligt tillidsvækkende???

Jeg tror ikke verden bliver et bedre sted,hvis disse ekstreme muslimer får magten.Er det blevet bedre i Ægypten og Libyen??? Det der sker er at når de har væltet den siddende præsident,bekæmper de hinanden bagefter....alle vil have magten.

Så jeg håber ved profetens skæg,at Bashar al-Assad holder ud. Også fordi at jeg tror han har ret i at Al-Qaeda,er stærk involveret.

Vh. M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-10-12 11:57

Du har fuldstændig ret på flere punkter Mosebaek - både hvad angår mætningsgraden og bestemt også med hensyn til konflikten.

Jeg tror de selv skal have lov til at klare deres konflikter i de muslimske lande, det er vist ikke noget de vestlige lande kan finde ud af at klare for dem.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-10-12 12:19

Det er vel ikke underligt at befolkningen i mellemøsten og Nordafrika forsøger at komme af med diktatorne og få demokrati. Overgangen er ikke altid lige køn og der snubles nogle gange.

Jeg er sådan set enig i at vi skal lade være med at blande os, der er ikke rigtigt nogen der vinder ved at vi forsøger at "hjælpe" folk der er i krig.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-10-12 12:30

Citat
Det er vel ikke underligt at befolkningen i mellemøsten og Nordafrika forsøger at komme af med diktatorne og få demokrati.

Nej,hvis det var såvel.Men er det den slags "demokrati",der praktiseres i f.eks.Iran.Og hvor Koranen er grundloven/forfatningen,siger jeg velbekomme.Vi har før set,et folk komme af asken,i ilden.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-10-12 13:22

Lad os starte med konklusionen først.
Hvergang vesten hjælper et muslimsk land med at styrte en diktator - får det muslimske land et endnu værre regime - vi ser det bl.a. i Libyen. Det arabiske forår er en iskold vinter - metaforisk set. Det muslimske broderskab..!!!??? Kommentarer er vist overflødige. Men forestil Jer et cirkus, hvis Danmark skulle styres og regeres af præster og andre gejstlige... Her er kommentarer vist også overflødige

Men til Syrien.
Jeg håber sandelig ikke vesten sender nogen form for militært isenkram - eller soldater. Lad dem klare problemerne selv - uden indblanding fra noget vestligt land. Jeg er faktisk ked af, at se flere vestlige sønner blive dræbt i koranens hellige navn.

Tommy.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-10-12 15:48

Helt enig,Tommy.Jeg er ikke sikker på,at folk altid ved hvad de i grunden kæmper for.Har dem mistænkt for at hovedsagen er kampen.

Tilbage i tiden så vi Shahen,sidde på Påfugletronen.Han var nok ikke een af vorherres bedste børn.
Men jeg tror ikke på at den Iranske befolkning,er blevet mere lykkeligt,efter hans afgang.

Med hensyn til Ægypten og Libyen,kan man vel ikke påstå at situationen ligefrem er stabil.
Alt kan ske....og sker.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-10-12 19:47

Shahen var et noget bedre menneske - set med vestlige øjne.
Shahen var selv muslim, men mistede efterhånden støtten fra det iranske shiamuslimske præsteskab. Specielt på grund af hans politik om at indføre vestlige forhold, og hans anerkendelse af Israel, + kvinderne havde noget friere tøjler -hvis jeg må bruge det ord - end de har i dag

Ærgerligt at præsteskabet fik overtaget.

Tommy.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 03-10-12 21:43

Vi kan jo læse i vores egen Bibel Mæthæus evangeliet kapitel 12

v22 Da blev en besat, der var blind og stum, ført hen til ham, og han helbredte den stumme, så han både kunne tale og se. v23 Alle folkeskarerne blev ude af sig selv og spurgte: »Mon han er Davidssønnen?« v24 Da farisæerne hørte det, sagde de: »Det kan kun være ved dæmonernes fyrste, Beelzebul, at han uddriver dæmonerne.« v25 Men da Jesus kendte deres tanker, sagde han til dem: »Ethvert rige i splid med sig selv lægges øde, og en by eller et hus i splid med sig selv kan ikke bestå. v26 Og hvis Satan uddriver Satan, er han kommet i splid med sig selv; hvordan kan hans rige så bestå? v27 Og hvis jeg driver dæmonerne ud ved Beelzebul, ved hvem uddriver jeres egne folk dem så? Derfor skal de være jeres dommere. v28 Men hvis det er ved Guds ånd, at jeg driver dæmonerne ud, så er Guds rige jo kommet til jer. v29 Eller hvordan kan nogen trænge ind i den stærkes hus og røve hans ejendele uden først at have bundet den stærke? Først da kan han plyndre hans hus.

v30 Den, der ikke er med mig, er imod mig, og den, der ikke samler med mig, spreder. v31 Derfor siger jeg jer: Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men bespottelsen mod Ånden skal ikke tilgives. v32 Og den, der taler et ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-10-12 23:46

Hej poten, ja det står der jo. Menæh, jeg forstår ikke at det skulle relatere til Syrien - eller andre mellemøstlige lande.

Muligvis stirrer jeg mig blind i et eller andet - Kan du forklare sammenhænget for mig ?

Tommy.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-10-12 19:49

Man bliver mere og mere rundforvirret Ifølge denne artikel:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article1839133.ece
.....skulle der være en vis konstellation,mellem Iran og Syrien.
Citat
- Den militære gengældelse er en måde at prøve syrerne og Iran lidt af.

For mig,et lidt umage "partnership".Hvor Iran har et fundamentalistisk præstestyre,har jeg indtryk af at det Syriske styre,er lidt mere verdslig.Og netop kæmper mod fundamentalisterne.

M.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 200 point
Dato : 04-10-12 21:06

Nu har Syrien og Iran meget tætte forbindelser.

Læs blot her.

Citat
ECONOMIC:
July 25, 2011: Iran, Iraq and Syria signed a $10 billion natural gas agreement. According to the agreement, the three countries will construct a pipeline running from Iran’s natural gas fields to Syria, and eventually to the Mediterranean, via Lebanon. Iraq would initially receive 20 million cubic meters per day, and Syria 20 to 25 million cubic meters per day.[15]

July 15, 2011: Supreme Leader Ayatollah Khamenei expressed support for a proposal by Iran’s Center for Strategic Research (CSR) to provide Syria with $5.8 billion in aid.[16]

May 25, 2010: Iran and Syria agreed to set up a joint bank in Damascus. The initial capitalization of the bank was said to total $30 million, with Iran owning 60 percent of the bank.[17]

April 30, 2010: Iranian First Vice President Mohammad Reza Rahimi and Syrian President Bashar al Assad met in Damascus to discuss establishing a regional economic bloc.[18] Rahimi was in Syria to attend the Iran-Syria 12th Joint High Commission meeting.[19] The meeting concluded with the signing of a 17-article agreement containing measures for furthering cooperation in “trade, investment, planning and statistics, industries, air, naval and rail transportation, communication and information technology, health, agriculture, [and] tourism.”[20]

September 22, 2009: The joint Iran-Venezuela oil company VENIROGC announced plans to build an oil refinery in Syria capable of producing 140,000 barrels per day.[21]

August 19, 2008: Iranian Minister of Industries and Mines Ali Akbar Mehrabian claimed that the Islamic Republic has “$1.3 billion worth of various projects” underway in Syria.[22]

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-12 18:59

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Citat
Nu har Syrien og Iran meget tætte forbindelser.

Ja så ved jeg ikke,hvor jeg skal lægge min "sympati".

Sandheden er nu at jeg ikke er særlig venlig stemt over for nogen af parterne.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-10-12 19:23

Jeg takker for point
Mvh
Tommy.