/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows dvd
Fra : janik
Vist : 281 gange
100 point
Dato : 01-10-12 20:08

Jeg har nogle bærbare pc med en windows lisens på bagsiden.
Men hvordan kan jeg få fat i windows styresystem til dem og
bruge nøglen til dem ??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-10-12 20:12

Licens til hvilket system.
Mig bekendt virker de licenser der er klistret fast, kun på den skive der fulgte med,
om det kaldes OEM eller andet, kan jeg ikke huske mere.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 01-10-12 20:19

Det er til vista home på de 3 jeg har , men selvom det er en oem
må man vel kunne få en ny hvis harddisten er ødelagt vel??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-10-12 20:40

Du kan hente en ned fra nettet, det er ikke ulovligt, sålænge du har licenser til den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-10-12 20:44

Kan godt sende dig links til en.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-10-12 20:52

Citat
Men hvordan kan jeg få fat i windows styresystem til dem og
bruge nøglen til dem ??

Først kigger du grundigt på de mærker og finder ud af hvilket styresystem det helt præcist er (xp,vista, win7) og om det er en starter, basic, home, mce, pro o.s.v. Alt dette kan normalt læses på selve klistermærket.
Du skal også vide hvilken licensform der er tale om, for det meste er der tale om OEM når mærket sidder klistret på maskinen.

Nu har du de oplysninger du skal bruge når du spørger venner og bekendte om en af dem ligger inde med en skive der passer til.
Alternativt kan du jo også købe en ny cd af computerproducenten.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 01-10-12 21:07

mig-selv det må du gerne hvis det er lovlig da for syntes ikke det kan passe man skal give penge en gang til for et styresystem .
EXTERMINATOR det står bag på dem hvad det er for et styresystem ...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-10-12 21:19

Har sendt dig en PM, og det er ikke ulovligt sålænge du har eller bruger de originale licenser på maskinen

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-12 08:55

Du skal henvende dig til producenten af computerne, HVIS computerne IKKE er over 2 år gamle. Hvis de er under 2 år så kan du forlange en Windows skive du kan installere med. Men da det er OEM licenser så kan du ikke bruge en hvilken som helst skive, det skal være en OEM-skive. Hvis computerne er OVER 2 år gamle, så kan du ikke forlange nogen skive, da du så er ude over din reklamationsperiode og selv om du er inden for den periode så kan det være MEGET svært og få de skiver.

Godkendelse af svar
Fra : janik

Dato : 02-10-12 20:03

Tak for svaret webnoob.