/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
VVS - cisterne
Fra : jorael
Vist : 693 gange
200 point
Dato : 30-09-12 21:31

Kan jeg anvende en Geberit lavthængende cisterne vvs nr 617048000 til et ældre WC, der hidtil har haft højthængende cisterne - eller er de indtil 9 liter vand og det evt. mindre tryk for lidt til at skylle ud?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-09-12 22:46

du kan købe et nyt toilet til under 500 kr, så det kan vist ikke betale sig at gøre en hel masse krumspring for at parre dem sammen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-09-12 23:26

Fortræffeligt råd!

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 01-10-12 01:04

Og nej! Det kan du ikke. Når man nu bruger mindre vand end tidligere til at skylle med er det som resultat af at man har udviklet kummer, der kan skylle med mindre vand.

PS: Er det en gammel jerncisterne den med højt skyld?

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 01-10-12 08:19

Ulykken er, at rummet er meget lille, 99 cm langt, for at være helt præcis. Afgangsrørets bagkant sidder 8 cm fra fodpanelet. Så selv en kort model på 60 cm kan ikke være der.
Hvad gøre man så? Hvad hedder det mindste væghængte toilet til montering på løs cisterne oven over? Der skal så bruges en excentrisk afgang.
Og ja - selve toilettet er fra de gamle høje jernkassers tid.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-10-12 10:12

et væghængt toilet fylder mere end et almindeligt toilet, da der skal bygges en kasse bag toilettet hvor cisternen sidder i.
løsningen ligger i at finde et andet rum til formålet, eller flytte en væg

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 01-10-12 10:38

Er der en VVS'er til stede?
Med en kasse på væggen på 15 cm fra væg til forkant og excentrisk afløb bør det kunne være der.
Jeg har set væghængte wc'er på ned til 46 cm - kan de fås mindre?
Cisternen skal så være den omtalte Geberit lavthængende cisterne, som så placeres over kassen, som det væghængte wc monteres på.
Ny væg - så er det en sag til op mod 300.000 kr. for så skal alle vægge og døre også flyttes - det har jeg fået tilbud på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-12 12:22

I et 99 cm rum kan der sagtens være et 60 cm toilet, men det kniber med plads til en håndvask. Både du og fruen vil sagtens kunne komme på og af (men nok ikke samtidig).
Venlig hilsen
pbp

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 01-10-12 12:39

Kan en kort model er et godt forslag. Kan det fås med en lås, der kan monteres på er afløb i gulvet, der har bagkant 8 cm fra fodpanelet. Det kan betyde, at wc'et skal rykkes 5 - 8 cm ud fra væggen, og så er der ikke plads til selv en kort model på 60 cm.
Det med håndvask er klaret.
Har du et konkret forslag til et wc, som kan klare denne sag?
Skal gulvet brækkes op og det gamle støbejerns (?) afløb ændres til et forløb tættere på væggen. Og hvor mange kr. kan den ændring løbe op i? Afløbet fra wc'et løber ca vandret under gulvet (ser det ud til) som en ca 40 cm gren til faldstammen, der løber lodret gemmen i samme lille rum (indrettet før krigen med byggetilladelse!)

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 01-10-12 13:05

Aha, så de 8 cm er fra bagkant af afløb. Her hos os er det centrum af afløbet, der er 8 cm fra væggen, og det passer fint med et IFÖ Carezza fra omkring 1970. Det rager 605 mm frem fra væggen og går 5 mm fri af samme væg.
jeg tror, du skal snakke godt for en VVS-og afløbsmand om flytning af afløbsmuffen de 4 centimeter, det drejer sig om. Hvis det er på øverste etage, kan ventilationsafdelingen af faldstammen samtidig erstattes af en snøfteventil. Det bliver måske lidt bøvlet, for så skal man til at lukke huller i loft og tag.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 05-11-12 13:23

Tak for svaret pbp_et. og jer andre
Det endte med det nemme: enlavthængende Geberit cisterne vvs nr 617048000, som fugerer fint. Men selve den gamle WC kumme skulle afrenses grunddigt for rigtig mange kalkaflejringer først-