/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gevaldig kløe
Fra : Seff
Vist : 600 gange
500 point
Dato : 30-09-12 09:12

Hej
Vi har en 1½ gammel dansk/svensk gårdhund, som konstant klør sig, også på snuden. Han klør sig så meget, at han er begyndt at blive rød. Det har stået på i et halvt års tid efterhånden, og er tiltaget. I starten var det ikke så slemt, så vi lagde ikke rigtig mærke til det. Men nu kan vi ikke engang kaste bold mere, uden at han lige skal stoppe op og klø sig.
Vi har prøvet alt muligt synes vi, en kur med kun ris og kylling, en binyre indsprøjtning, og nu er vi lige blevet færdig med en speciel kost udstukket af dyrelægen. Men vi er lige vidt, og nu må vi se hvad dyrlægen siger imorgen.
Men jeg håber lidt der måske sidder nogen derude, som enten har en ekspertise, og måske bare (desværre) har været igennem det samme.

På forhånd tak

Sofus og ejere

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 30-09-12 09:43

Kære Sofus og ejere.

Jeg har samme problem med Sascha på 12 år - en blanding af blandinger - på størrelse med jeres.
- Tror måske det er loppeeksem, men er absolut ikke sikker.

Jeg har i nogen år givet hende Sensi-Bites med kalkun og ris, og det har lagt en dæmper på kløen - men helt væk er det desværre ikke. - Men det har dog hjulpet så meget at hun nu ikke taber pelsen på ryggen og ikke har store sår. Det var tidligere udgangen på problemet.

Desuden kan I få en speciel shampoo hos dyrlægen: Allerderm Calm. - Når Sascha er vasket med den kan der umiddelbart mærkes en forandring. Hun falder lige som til ro, og kløen bliver mærkbart mindre.

Håber disse råd kan medvirke til at Sofus får det lidt nemmere, for det er absolut ikke rart at have så meget kløe. - Bare tænk på, hvordan det er at have soleksem! - Man bliver vanvittig af den kløe, men jeg synes ellers hundene er tapre til at udstå den.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-12 10:21

lopper

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-12 11:34

For meget protein,

giv den ikke menneske mad, men kun hundemad i form af slanke overlevelses kugler...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-09-12 11:41

Det kan skyldes mange ting. Du kan læse om det her:

http://www.bygholm-dyr.dk/artikler/allergisk-betinget-kloee-hos-hund/

og her

http://www.netdyredoktor.dk/sw11612.asp

Håber dyrlægen finder årsagen, så der kan gøres noget ved det.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-09-12 12:00

har i fået taget et skrap af huden?, jeg sad og tænke på mider som den evt. er født med, stronghold og eller advokate kan måske være en løsning, hvis i får mulighed for at få en kur med et af disse produkter, og i ved det kan observere at kløen aftager så ved i hvor der skal sættes ind, men når i skal afsted til dyrlæge så få fortaget et skrap og få det undersøgt for evt. hud mide lidelser

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-09-12 14:17

svendgiversen har helt ret i, at det kan være for meget protein. F.eks. hvis man er for god ved hunden og giver den for mange kød-godbidder.

Mit råd er, at i giver hunden et olie-tilskud i maden. F.eks. en blanding af fiskeolie og kæmpe natlys olie. Helsekost-forretningerne har vist nogle færdige blandinger af div. gode olier.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 30-09-12 14:18

Vores hund har også været meget plaget af kløe.
Frygteligt for hunden, og man føler sig magtesløs, når ingenting hjælper.

Det blev værre og værre døgnet rundt.
Kradsemærker og tabt pels.

Mærkeligt nok så blev det bedre, efter vi begyndte at vaske ham med
KW medicinsk shampoo til hunde.

I dag klør han sig ikke mere end normalt er.

Vi prøver i øvrigt at forebygge ved at give ham B-vitamin og fiskeolie.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-12 14:55

Jow den har vores hund også være på.

Lige i starten var det kun speciel tørfoder (allergivenligt) dyrlægen fik hjemtaget kun til vores hund, evt. med lidt rå gulerod på, det var han bestemt ikke tilfreds med, kørte rundt med foderskålen i flere timer, han ville ha kød Senere da der kom ro på, supplerede vi med "rent" kød, kylling/kalkun rødt kød - ikke ris som jeg kan se er den eneste forskel på den behandling din hund får i forhold til vores

Godbidder var frugt - æble/pære eller gulerod... måske det kan være her, årsagen er??

Idag får han almindeligt tørfoder, lidt kød, også frikadeller, og alm. godbidder. Vi fandt ud af årsagen til hundens kløen.... noget dåsemad fra Aldi, vi havde købt til en campingtur

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-09-12 15:17

Årsagen kan være mange forskellige ting.
Det er bedst at få det testet end at gå og eksperminitere med det,
for det vil tage lang tid før det ønskede resultat vil være i hus.
Det vil være synd for hunden. hver gang en sådan omskiftning fra det ene til det andet vil tage mere end 3 måneder før et positivt resultat vil være at se ordenligt.
Jeg ville nok lytte til dyrlægens råd i første omgang.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-09-12 19:09

Jeg vil anbefale dig at ringe her til de har hjulpet flere allergi ramte hunde i klubben
Www.n-q-f.dk

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-09-12 20:49

Citat
det var han bestemt ikke tilfreds med, kørte rundt med foderskålen i flere timer, han ville ha kød

Nordsted1, nu går jeg ud fra, at der var tale om tørkost, men vil man have sin hund til, at spise noget vådt uden kød i, så hjælper det ofte på appetitten/spiseviljen at komme hønsebouillon i.

Min hund har et par gange haft noget bøvl med maven hvor han skulle have skånekost, da har jeg kogt en terning hønsebouillon med i risene.

Da jeg serverede havregrød kogt på hønsebouillon for ham var jeg godt nok populær.

Og meget medicin kan camoufleres i skinkeost.