/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
erstatning når jeg ikke har frtidsforskr
Fra : azkp91
Vist : 440 gange
300 point
Dato : 28-09-12 23:32

hvordan er en alm. erstatning for for en tilskadekommen hvor modpert har godkendt skaden på min person. Jeg bankede hovedet i asfalten og slog hul i håret og bankede min brystkasse ind i en ikke afmærket spærring på en cykelsti med min scooter.
jeg har smerter i brystkassen efter slaget og hovedpine ved uheldet d. 5-9-12.
smerter ibrystkassen forsvinder ikke foreløbig og dæmpes med piller.
det snurrer i hovedet og virker på min balance.
Jeg spørger fordi jeg ikke vil spidses af af forsikringen da jeg ikke har prøvet før et søge erstatning. Er der grader man benytter i forsikringsspørgsmål i et sådant tilfælde
vh. azkp91

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 28-09-12 23:56

Jeg kan ikke hjælpe dig med det svar der.
Men hvis du i fremtiden skulle tegne en fritids-ulykkesforsikring.

Så tænk på om det skal være en heltids-ulykkesforsikring.
For der er du også dækket på eksempelvis kursus, hvor du ikke er dækket af andet.
Eller hvis du starter på en uddannelse. For skoler af nogen art har ikke nogen som helst pligt til at dække dig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-12 06:13

Først og fremmest skal du have været til lægen, så man kan se du er kommet til skade, evt. også meldt til politiet, så man kan se du er blevet påkørt.

Du skal have mén på 5% eller mere for at få erstatning. Dette bedømmes først et år efter uheldet.

For mig lyder dine skader som hårde knubs, som er forsvundet inden et år (heldigvis) og så kan du ikke få erstatning - udover det ødelagte tøj, scooter olign.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-09-12 07:14

Citat
det snurrer i hovedet og virker på min balance.

Blev Du tjekket for en hjernerystelse ?

Vedbliver det skal Du bede om at få scannet nakkehvirvlerne, der sidder jo et helt nervebundt der let kan blive trykket.

I en sen alder har jeg fået problemer med balancen og det murrer i hele kroppen.
Min nakke blev scannet, og der fandt man bl.a. små følger efter et mindre brud jeg fik for 47 år siden ved et cykeluheld hvor jeg brækkede en arm og fik hjernerystelse.
Bruddet blev ikke opdaget idet man ikke gjorde så meget dengang, først og fremmest undgik man for det meste at tage røngtenbilleder af hovedet da det ikke er ufarligt, men en MR-scanning er totalt harmløs, bortset fra larmen inde i maskinen som man skal høre på i 20 minutter
Forvent en ventetid på 2-4 måneder

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-12 08:30

Hvis du selv har fravalgt at lade dig forsikre kan du ikke få noget fra noget du ikke har. Er der en modpart involveret og denne juridisk kan gøres ansvarlig, skal dennes forsikring betale, ifald dine skader/ulemper vurderes at være tilstrækkelige. Du skal derfor gøre dit krav gældende hos vedkommendes forsikringsselskab. Er vedkommende uforsikret, er du henvist til civilt søgsmål.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-09-12 09:10

Nordsted har fuldstændig ret. Du skal kunne dokumentere, at du har lidt skade efter uheldet,derfor skal du være taget direkte på skadestue eller læge. Har du ikke været det, så har du intet at hente. Man kan desværre ikke komme efterfølgende og hævde, at man havde skader som følge af uheldet. Det er kun lægens ord, der gælder.
Jeg tror desværre ikke, du får noget ud af at søge erstatning for andet end din scooter

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-09-12 10:24

hvis du er medlem af en fagforening, har du en fritidsulykkesforsikring igennem din akasse.
men om du kan få udbetaling fra den er en anden sag. det kræver at du får mindst 5% mengrad af det.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 29-09-12 10:46

Lige en ekstra sidebemærkning.

Hvor dum kan man være ikke at være forsikret, det opdager man når man står i ulykken, ærgeligt nok.

Og lige en ekstra ting, jeg mener at man skal have en fuldtids ulykkesforsikring i forbindelse med at man ikke bliver arbejdsløs, det er nok ikke alle der tænker på det.

Også når man på anden vis ikke er dækket af andre forsikringer, som efterlønner, pensionist, osv skal man også ændre sin forsikring til at dække hele tiden og ikke kun i fritiden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-12 12:31

EiHaBr

I denne situation er det modpartens forsikring der skal ind og dække, og har han ikke en er det som 3773 skriver - civilt søgsmål

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-12 21:04

Citat
hvor modpert har godkendt skaden på min person. Jeg bankede hovedet i asfalten og slog hul i håret og bankede min brystkasse ind i en ikke afmærket spærring på en cykelsti med min scooter.

Det er det Offentlige der skal erstatte dig = de har jo åbenbart godkendt skaden
og at det foregår på en Cykelsti er sikkert ikke bedre.

Har du ikke en privat forsikring, kan du kun få erstatning fra det offentlige.
Selv om du havde en Privat ulykkes forsikring, er det ikke sikkert den ville gælde
da der er mange andre ting der spiller ind, og skal bevises.
Min private har en hulens mange fælder man kan falde i, og omvendt, men er du i tvivl
eller vil køre en sag, så kontakt din knallert forsikring, de skal yde hjælp.

(hvordan kan man slå hul i håret)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-12 21:07

Går ud fra at modparten er det Offentlige = Kommune eller Stat.