/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Skæl eller underuld?
Fra : Dharma
Vist : 634 gange
100 point
Dato : 03-06-03 02:10

Hej!

Jeg har et spørgsmål om allergi. Er det nogen der ved om det er skælne eller om det er underulden vi mennesker ikke kan tåle når vi har allergi for hund??
"Menneske"lægerne jeg har spurgt mener det er hundens skæl, og dyrlægerne mener det er hundens underuld. Og den kan jeg egentligt bedere forstå, idet man avler allergivenlige hunde som f.eks. Coton de Tulear'en. Den har jo stadig hår og hud, som kan blive tørt og skælle....
Hvad har i hørt det skulle være?

Hilsen
Dharma

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 03-06-03 05:36

http://www.linkmedica.dk/Asthma/KC/KC_Article.asp?id=364&expand=25&topic=25&ContentType=3

Jeg ved ikke lige om det her besvarer Dit aktuelle spørgsmål; men der står i hvert fald meget om allergi/hunde/børn

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 03-06-03 10:08

hvis det er rigtig at folk med allergi kan tåle hårløse hunde, må det være ulden, men jeg ved det ikke

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-03 17:26

Sandsynligvis er det hundens proteiner, allergikere ikke kan tåle. Så det er nærmest "hundestøv" man skal undgå. Så kan det være ligegyldigt, om det er "støv" fra underuld eller fra skæl. Men det må være ulig nemmere at holde en hårløs hund eller en hund uden underuld "støvfri". Hvis man er meget allergisk, så er der kun 2 ting, der virker: 1) nul hund! og 2) Vaccination -eller desensibilisering, som det mere korrekt hedder.

Hilsen Birgitta (tidligere laborant med allergi og antistoffer som speciale)

Godkendelse af svar
Fra : Dharma

Dato : 25-11-03 01:48

Tak for svaret Birgitta.