/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fra vista til win 7, hjælper det?
Fra : pejath
Vist : 537 gange
100 point
Dato : 25-09-12 10:13

Min kones pc er sløv! Alt går for langsomt, det har aldrig været særlig hurtigt, heller ikke fra ny.

Spec:
Intel pentium dual core
CPU T3200 2.00 ghz
4GB ram

Der er pt vista versionen, home basic på, vil det give noget at formatere "L-----" og installere en helt ny win7 home premium til 700kr eller skal jeg gemme pengene til en ny pc med win 7.

Jeg har for 1/2 år siden opgraderet ram fra 2 til 4 GB hvilket ikke hjalp nævneværdigt, vi opdagede det ikke, for at sige det mildt, de er registreret og bliver brugt når der er flere ting igang.
Peter Thuesen

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 25-09-12 10:30

Hej

bare det du formatere pc'en vil hjælpe.... nu skriver du ikke hvor gammel den er, men jeg ville nok gemme de 700,- til en ny pc på et tidspunkt.

prøv at formatere den og installere vista igen evt. som 64 bit, da en 64 bit bedre kan bruge alle ram - mange gange kan en 32 bit installation ikke bruge mere end ca. 3 GB

når du installere igen, så undgå alt det crap-ware som mange pc producenter forsøger at få en til at installere - HP er meget slem, men langt de fleste vil installere en masse Crap der ikke er 5 potter pis værd....

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-09-12 10:44

Citat
prøv at formatere den og installere vista igen evt. som 64 bit, da en 64 bit bedre kan bruge alle ram - mange gange kan en 32 bit installation ikke bruge mere end ca. 3 GB

Det er altså noget fis, Windows allokere alle ram. Vista har aldrig været særlig god og hastighed er et af problemerne. Hvis det var mig ville jeg installere 7 med en hel formatering af harddisken.

Inden du tager skridtet, så kan du jo også lige kigge på hvad der starter op sammen med windows. Prøve og opdatere driveren til bundkortet og grafik kortet eller netkortene.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 25-09-12 10:57

Tak for svar.
Maskinen er ca 3 år, max.
Har kørt msconfig og deaktiveret næsten alt undtagen virus og microsofttjenester.
Afinstalleret så meget som muligt, kørt ccleaner flere gange siden.
Peter Thuesen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-12 11:04

Min brors bærbare Acer blev mærkbar hurtigere da Windows Vista blev udskiftet med Windows 7, computeren blev ikke formateret da han opgraderede, den kører stadig problemfri med uden nogensinde at være blevet formateret, computeren er cirka 5 år og det er over 2 år siden jeg hjalp med opgraderingen

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 25-09-12 13:09

samme maskine kan ikke logge på trådløs net mere, måske har jeg afinstalleret for meget. Konen mener hun måske har trykket på noget forkert, da vi sidstvar på vandrerhjem, hvilket jeg ikke tror.

Den har også rigtig mange fejl og advarsler i logfilen, administrative hændelser.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-09-12 13:26

Som det er sagt, Vista er noget fanden har slæbt ind. Du vil får en meget mere stabil og hurtig maskine med en Win7.

Hvis den ikke kan komme på det trådløse net i dag så gendan maskinen til et par dage siden. Du klikker på start - alle programmer - tilbehør - systemværktøjer - systemgendannelse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-12 20:43

Inden du sletter og formaterer så find lige driverne til den computer i win7 udgave først.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 25-09-12 22:58

Hej pejath... Du kunne også prøve at kører en oprydning med f.eks programmet Advanced SystemCare 5 (gratis udgave) Se om programmet finder noget snavs som ccleaner ikke fandt.
Det er altid godt at havde 2-3 programmer som kan ryde op på ens computer, da kun et program ikke finder alt. http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.html

Der findes millioner af programmer ude på nettet, så det kan være svært at finde programmet der overskygger et andet.... Et andet program kunne også være TuneUp Utilities.
http://www.tune-up.com/download/

Men i sidste ende kan en opgradering til 64 bit styresystem, nok blive aktuelt i fremtiden da systemet kan kører meget mere ram. Især hvis du afvikler tunge programmer som f.eks musik, video redigering, billedbehandling, spil m.m.... og ikke vil vente en evighed før computeren regere på dine handlinger....

McBobo

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 26-09-12 08:38

Takker, harlige scannet med forslaget fra Mcbobo.

Fandt ca. 9000 sikkerhedsproblemer, hvor farlige de er står der ikke noget om.

Nu skal jeg have kontrolleret om alt virker og om der er forskel.

Peter Thuesen

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 27-09-12 13:48

Eyvind:

Mener du jeg skal finde driverne før formatering, udlæse dem på en usb disk og så formatere?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-09-12 14:13

Nej Eyvind mener du skal finde ud af om der er Windows 7 drivere til din computer INDEN du formatere den.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-09-12 14:44

Hvis du har win7ultimo så ligger der en hulens masse drivere i den, da jeg købte den var der ingen brug for at finde drivere til noget som helst. Det var alt sammen i win7 ultimo.

Og når du kører en scanning med et program, så vil programmet altid finde en hulens fejl, det betyder ikke at du har så mange fejl. Men de vil gerne have at du køber programmet. Og så ser det flot ud at skrive at du har 9000 problemer.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 27-09-12 15:35

Citat
Hvis du har win7ultimo så ligger der en hulens masse drivere i den, da jeg købte den var der ingen brug for at finde drivere til noget som helst. Det var alt sammen i win7 ultimo.

Det er det samme uanset om det er Windows 7 starter eller Windows 7 enterprise. Alle Windows 7 versionerne har det samme driver-store, versionerne er kun en indikation af hvor mange features man har, eller ikke har.

Men selv om Windows 7 har et stort driver-store, er det ikke ens betydende med at alle drivere ligger der.

Godkendelse af svar
Fra : pejath

Dato : 28-09-12 14:04

Tak for svaret webnoob.

Jeg takker!
Jeg tror jeg har forstået at vejen går via win 7, fremover.