/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
PGO 110ccm
Fra : Peter1056
Vist : 375 gange
100 point
Dato : 24-09-12 06:45

Hej. Jeg er den lykkelige ejer af en PGO 110 fra 2005 og har kørt 27.000 km på den. Mit problem er at baghjulet blokerede under kørslen, med 90 km/t og slap først da den var under 10 km/t
Jeg kunne ikke starte igen.
Da jeg skilte koblings-siden, var remmen kilet fast, nederst i den bagerste kobling / Remskive. Remmen er ikke knækket.
Jeg har skilt variatoren, hvor der ingen problemer er. Krumtappen har jeg drejet rund og målt ud med en laser og den er ikke skæv. Det samme er gjort med svinghjuls siden.
Jeg har taget svinghjulet af for at se om noten var smadret så svinghjulet kunne være forskudt, heller ikke det.
Variatoren er samlet igen for at prøve om den kunne starte, men nej
Der er gnist på tændrørret, men starte, det vil den f..... ikke. Og nej, den slår ikke tilbage når jeg prøver på kigstarteren. Som hvis tændingen stod forkert.
Den slår et knalden en gang imellem når jeg prøver at starte men der er længe imellem.
Før dette skete, har den altid været pålidelig. Bruger den hver dag på arbejde, samlet 110 km hver dag. Har haft den fra ny så jeg kender den.
HVAD KAN DER VÆRE SKET ??
HVORDAN FUNGERER EN CDI??
KAN DET VÆRE DEN SOM ER PROBLEMET??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-09-12 12:42

Spørgsmålet bliver vel bare annuleret.
http://www.kandu.dk/Spg164007.aspx

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-09-12 15:08

Citat
HVAD KAN DER VÆRE SKET ??
HVORDAN FUNGERER EN CDI??
KAN DET VÆRE DEN SOM ER PROBLEMET??

der er normalt 3 hovedårsager,

1) brændstof tilførsel / luft-benzin blanding
2) tilstrækkelig kraftig gnist / tændingstidspunktet
3) motorens kompression

brændstoftilførslen kan testes med en dåse 'start-æter'
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3076549320&n=1388086054&pn=1689075830
hvis den ikke reagerer når der sprøjter ind i indsugningen ved forsøg på start,
skal fejlen findes andre steder,

en simpel måde at måle gnistens spænding / styrke, er uden tændrørshætten,
hold ledningen i an afstend på10 gange større end foreskrevet for tændrøret,
normalt 7 - 9 mm (millimeter - fra stel)..... den skal kunne lave en fed blålig gnist,

kompressionen kan en dygtig mekaniker fornemme med en tommeltot,....
... endnu bedre med en kompressionsmåler,..

det kan du google, ( hvordan virker en CDI )
her et par af forklaringerne,
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/elektrisk_tending.php

http://www.allington.dk/projekter/AFGANGS_PROJEKT_2003_LARS_p.pdf

MEN DET ER SVÆRT AT FORKLARE NÅR MAN IKKE HAR KØRETØJET FORAN SIG,.. OG KAN KONTROLLERE OM ALT ER MONTERET / INDSTILLET KORREKT,....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-09-12 16:00

Det er jo let at stille et spørgsmål, for så dagen efter at annulere. Som du jo gjorde i andet indlæg.
Jeg er ikke i tvivl om hvad der er i vejen med PGOèn, men vil ikke annulere, såå.
VH Palle

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 24-09-12 18:17

Hej EA_AS

Tak for dine links. Jeg har som du selv skriver søgt og også fundet disse sider med cdi'ens virkemåde.
Pgo'ens data for comp. 6,5:1 hvor jeg måler 3,5:1 ved kold motor og fuld gas.
Min første tanke ved motorstoppet var at det var koblingen der forårsagede stoppet, men efter at jeg forleden målte comp. så er jeg begyndt at blive bange for at den har smidt stempelringene. og med dårlig comp. så får jeg aldrig liv i den.
Mit sidste håb inden at jeg river cylinderen af er at cdi'en kunne fejle og dermed angi forkert tændingstidspunkt, men i min terori så virker en cdi enten eller. og det er også hvad jeg får ud af din og andres forklaring.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-09-12 21:04

hvis den kun viser halv kompression,... får du den aldrig til at køre normalt,
det må være et 'must',.. at kompressionen er helt i orden,
alt andet giver kun problemer,

tusindvis af gamle dieselbiler kører rundt med elendig kompression,
de kører,.. tilsyneladende,.. udmærket,. !
problemerne viser sig hovedsageligt ved start,.. især koldstart,

øvede / dieselkendere,. køber aldrig et køretøj med dieselmotor
uden at have overbevist sig om at den kan starte med kold motor, (gerne 15 frost-grader)
- medmindre der er 'penge' til en anden motor,.....

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-09-12 00:12

Min første tanke er, at stemplet har haft sat sig.
Du kan være heldig at hverken cylinder, stempel eller lejer har taget skade.
Til gengæld har den fået en rystetur, der kan have løsnet slam i tanken. Rens slanger filtre og blæs karburatorens dysser igennem med trykluft. Og når du alligevel har afmonteret benzinhanen, så skyl lige tanken igennem med en slat benzin (lad det løbe ud i en skål, så du kan se om der er urenheder i, gentag til der kun kommer ren benzin ud)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-09-12 00:15

glemte lige: Mener den har en blæserkappe, den skal også af, og køleribber renses for støv og "dun"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-12 00:27

Citat
Det er jo let at stille et spørgsmål, for så dagen efter at annulere. Som du jo gjorde i andet indlæg.
Jeg er ikke i tvivl om hvad der er i vejen med PGOèn, men vil ikke annulere, såå.
VH Palle

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-12 00:32

Citat
Hej. Jeg er den lykkelige ejer

Du mener vel - du var.
Citat
Det er jo let at stille

Og soveren var ikke til DIG, bare mangel på svar et i et andet spørgsmål
som bliver stillet engang mere, mig bekendt, kan man jo bare forøge sin point´s
og spørgsmålet ryher på top igen + håbe på et svar der kan bruges.