/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sennep & ketchup i plastikflasker
Fra : persens
Vist : 951 gange
100 point
Dato : 22-09-12 17:56

Er der nogen der kan huske, hvornår man begyndte at kunne købe sennep og ketchup i plastikflasker?
Jeg tænker her på "tøsesennep" og ketchup ditto. Det var i rimelig "slanke/tynde" flasker.
Emnet blev debatteret i går aftes, og jeg mener at man kunne købe det i slutningen af 50'erne,
mens modparterne mente, at det først var senere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-12 18:55

Muligt.....
Jeg er født i 52, og kan da huske at jeg som 5 årig havde et par stykker legetøj i blød plast.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-09-12 19:14

jeg mener det var sidst i tresserne. jeg er født i 49 og jeg så ikke plastikflasket da jeg var barn

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-12 19:44

Sennep har jeg set siden Cola kom på liter flasker, ved dog ikke om den var på flaske, den med Ketschuppen er vist også en nyere genstand, som jeg føste gang mødte i Aldi - Netto eller var det Fakta, og de er lavet af/ med æbelmos, og navnet på dem kan jeg ikke lige huske, men de fåes i 1 liters flasker, jeg bruger dem selv, når jeg er i hot-dog/ pølse hjørnet.

Og har du set det tilbage i 50'erne, har det helt sikker været en 'pose' de var i, da jeg ikke mener de solgtes dengang, altså i forretninger, men i grillbar.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-12 19:48

Mener de går under navnet Bencke/ UG eller noget i den stil, men kan ikke huske det, før jeg ser flasken igen, og jeg skal ikke ud mere idag, så den må andre kunne hjælpe dig med.
Smagen er meget sød, og som skrevet tilsat masser af æblemos.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-12 19:54

Citat
Mener de går under navnet Bencke/ UG eller noget i den stil, men kan ikke huske det, før jeg ser flasken igen, og jeg skal ikke ud mere idag, så den må andre kunne hjælpe dig med.
Smagen er meget sød, og som skrevet tilsat masser af æblemos.

Og af en eller anden grund smager det bedst ved pølsevognen

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-09-12 19:59

er der ikke en gammel pølsemand blandt kandu-brugerne?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-12 20:07

Citat
bedst ved pølsevognen

De kan købes i en af de butikker jeg har nævnt, i 1 liters flasker
og så det næsten lige før man står og æder en varm pølle, ved den varme.
Citat
gammel pølsemand

Det er et gammelt og uddøende race, nu omdage hedder det vel en Kebap/ halal-grill
Og jeg mener heller ikke de har den slags? tilbehør.

Nå, men nu smider jeg et par af de lange på panden, dog uden det, der spørges efter.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-09-12 20:31

jeg mener en der har været pølsemand i 50´erne og 60´erne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-12 21:03

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-12 22:24

Citat
De kan købes i en af de butikker jeg har nævnt, i 1 liters flasker
og så det næsten lige før man står og æder en varm pølle, ved den varme.

Det går jo op i en højere enhed når man står og gnaver i en fedtdryppende ristet, ligesåvel som når man laver æbleflæsk. Sure æbler, salt og fedt er en fin kombination.

Bruger man "pølseketchup" i mangel af Heinz til anden madlavning smager det faktisk ikke ret godt, jeg har gjort det en enkelt gang til spaghetti.............yak

Kommentar
Fra : webm

Dato : 22-09-12 23:39

Citat
Bruger man "pølseketchup" i mangel af Heinz til anden madlavning smager det faktisk ikke ret godt, jeg har gjort det en enkelt gang til spaghetti.............yak

Absolut et spørgsmål om smag og behag - jeg foretrækker absolut Beauvais frem for Heinz

Jeg mener bestem at plastflaskerne kom frem i 50'erne..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-09-12 06:23

I 59 kom colaen til Danmark og det var her omkring så i slutningen af 50'erne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-12 09:37

Bäncke/ UG opstod først omkring 1974. Før da var det to forskellige konkurrerende virksomheder.

Jeg ved med sikkerhed at der var ketchup på en høj slank plastflaske med sprøjtetud allerede i 1961.
Mærket kan jeg ikke huske, men den var formentlig fra fdb, som de fleste varer af den slags,som vi fik fra den lokale brugs.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 23-09-12 10:04

I Bindeballe vest for Vejle er der en rigtig flot velassorteret gammel købmands museum, her kan man se rigtig mange gamle indpakninger og varer.
En lille sidebemærkning men værd at kigge på.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-12 10:07

bløde flasker til ketchup var af polyethylen. Det kom i industiel produktion i 1939.
Så det kan sagtens have været i almindelig handel i Danmark i 50 erne.
Der var da i København pyrolyleværket, hvor et af hovedprodukterne er udgangsmaterialet til fremstilling af polyetylen.

Godkendelse af svar
Fra : persens

Dato : 19-10-12 11:25

Tak for svaret transor.