/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Brugte biler
Fra : alan57
Vist : 955 gange
300 point
Dato : 22-09-12 16:26

ER her nogen herinde der kan hjælpe mig, jeg leder efter en brugt bil som jeg vil købe, det skal være en god bil der ikke fejler noget og som køre godt og som ikke er slidt, til en billig penge.
Jeg er nemlig førtidspensionist og har derfor ikke for mange penge.
Jeg vil godt have en bil med gule plader med lad og kun 2 sæder, den er vist ikke så dyr , heller ikke i vægtafgift eller i Diesel er den?.
Hvad kommer sådan en bil til at koste i bla; vægtafgift og forsikring og diesel osv:
Jeg har en PGO Scooter 45 som jeg kan starte med at give i bytte for bilen.
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig med at skaffe en god bil.
Mvh: Alan Berg.
alan57

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-12 16:57

Citat
en god bil der ikke fejler noget og som køre godt og som ikke er slidt, til en billig penge.

Det harmonerer ikke

og HVAD er billig

Du risikerer NEMT en "billig" bil koster mere i forsikring om året end du har givet for bilen....

"skrotbiler" kan købes billigt, men det kræver man selv kan lave alt det arbejde der nu måtte være....

En forhandler vil næppe tage en "knallert" i bytte....

En privat vil måske, men igen kræver det så du ved hvad du har med at gøre for det vil nok afspejle sig på prisen....

Leasing er nok der hvor du bedst for ønsket opfyldt men da du selv fortæller din bank ikke vil låne dig penge er det nok heller ikke en mulighed

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-09-12 18:45

Det var sandelig noget af en mundfuld: Billig i anskaffelse, billig i drift og noget nær ubrugt, - det findes nok ikke lige. Gulplade biler skal være fra før 1998 for, at undgå privatbenyttelses afgift.
Det første du skal gøre er, at stille et budget op: Hvad er maksimal anskaffelsespris ? Hvad er vægtafgift / grøn afgift ? Forsikring må du forhøre dig om hos diverse selskaber. Hvis du skal starte helt som nytegnet, kan du roligt regne med, at præmien vil være astronomisk i forhold til en gammel bils anskaffelsespris, så få tal på de tre ting først og fremmest.
Alt efter hvor meget du kan skrue selv, bør du så også tænke i hensættelse til vedligehold, vinterdæk, og så videre. Det koster hver gang du skal på værksted.
Så er det "bare" at indtaste parametre på Den Blå Avis eller Bilbasen m.fl. men uanset om du køber privat eller hos forhandler bør du tage en kyndig person med. Men husk, at sætte pris i forhold til stand, og forvent ikke en næsten ny bil til nogle få tusinde kroner. Men en lidt ældre bil kan sagtens være i rimelig stand, selvom den måske har en kosmetisk plet her og der.
Dæk, bremser styretøj m.v. er vigtigere for din og andres sikkerhed, end en ligegyldig rustplet.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 22-09-12 19:06

Det er ikke første gang jeg høre det her inde - en bilforsikring er ikke dyre hvis det er en brugt bil.

Din bliforsikring afhænger af helt andre ting, f.eks hvor du bor og hvad det er for en bil. En dyr bil er dyre i forikring end en billig bil. Hvor stor en selvriciko du vil have og ikke mindst har du andre forsikringer og hvor længe har du været bilist.

Det der med guleplader og privat hænger nok ikke sammen da der skal sker en beskatning og så kan det for de fleste ikke betale sig. Den del skal du undersøge meget grundigt først.

Men ellers er jeg helt med på det råd, der handler om at så længe vi ikke ved hvad billigt er, så er det svært at finde en bil, jeg vil dog nævne at jeg har købt flere biler hos Bilpavilionen på Nørrebro eller Købehavn NV ved ikke helt hvor grænsen går. Ved faktisk ikke om de er billige men vi har altid fået god service der samt har der været det mindste med bilerne efter købet er det tur forbi Paw og det bliver fixet - vi er flere i familen som bruger ham.

Så et ekstra råd, søg på din brugtbilforhandler for at finde ud af om der står noget grimt om ham på nettet.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-09-12 20:03

Alan,... du har spurgt om nogenlunde det samme spørgsmål flere gange,

du skal være klar over at det koster at have bil,
de samlede udgifter løber op i ca. 2000 - 2500 kr. pr. måned,

det gælder for 'ikke mekanikere'
altså dem der 'kun' selv kan / vil lave alm. vedligeholdelse,

de 2000 - 2500 kr. pr. måned, kan så fordeles på forskellig måde,
enten på en ny bil, hvor pengene går til faste afdrag, (og ingen rep)

... ELLER på en gl. brugt,.... hvor pengene helt eller delvis går til værkstedsbesøg,
og holde vraget / bilen i nogenlunde forsvarlig / lovpligtig stand,

slutresultatet bliver i store træk det samme,... 2000 - 2500 kr. pr. måned,

bare alene,..et 'syn' af gl. brugt bil kan let løbe op i 8 - 10.000 kr eller mere,
hvis et værksted skal rep./ klargøre bilen til syn
(altså når du ikke selv,.. eller venner og familie, mm. kan rep. bilen)
i værste fald kan det blive dyrere end at købe en anden brugt.

hertil kommer fornøjelsen af at køre i ny / nyere,.. bil, der er i orden,
frem for noget gl. lort der altid er mere eller mindre defekt, / trænger til rep.

jeg ved godt at der findes en masse 'kandu,er' der påstår at kunne køre gratis
i gl. brugte biler,........... det holder bare ikke i virkeligheden,
---- der er også dem der vinder i tips / lotto,... men langt fra alle.

i GENNEMSNIT,... er prisen meget tæt på 2000 - 2500 kr. pr. måned,
uanset hvordan du vender og drejer det... alt efter hvor heldig / uheldig du er,..

har du mulighed / penge til det,.. så køb en ny,

har du ikke mulighed for køb af ny,
så få en med dig ud og undersøge en brugt, helst en mekaniker,
de penge han evt. skal have for ulejligheden,.. er godt givet ud.

ps.... det er bare min mening,.. baseret på mange års erfaring med brugte biler.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-09-12 20:06

her kan du se hvad brugte biler bliver handlet til ... 'seriøst'
dertil skal lægges 'klargørring'
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworth.do

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-09-12 20:14

Citat
Det er ikke første gang jeg høre det her inde - en bilforsikring er ikke dyre hvis det er en brugt bil.

Køb en ny KIA og få den kaskoforsikret fra kun kr. 3.595* om året.

- Hvor kan du kasko-forsikre en brugt bil til samme lave pris,.. ?

(en brugt bil skal kaskoforsikres, .. medmindre den betales kontant)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-09-12 20:16

Som udgangspunkt, -så får du hvad du betaler for.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-09-12 20:24

her er nok den billigste måde at have bil på,
hvis du har en stikkontakt i nærheden,

http://www.guloggratis.dk/personbiler/el-bil/anden-model/annonce/16861697-ellert

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-09-12 20:27
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-12 20:50

Sidst jeg havde bil, 12 år siden, byttede jeg lige over med en EU scooter
og fik en bil der kørte 20 km/l og en forsikring - dengang på 1600.- GF
De tæller EU knallert med som bilkørsel.

Ellers kan du få en Budget konto, i din Bank, nemmere og ikke de store betalinger, nu og her.
De kræver så sikkert en masse andet, før du kan oprette den?

Bilen kunne så ikke komme gennem syn, da jeg mødte op med den, men det er så en anden sag
Der skulle laves for ca: 2000.-, som jeg ikke ville ofre på den.

Har du ikke råd til at betale forsikringen på engang, så ved jeg at Codan samt mange andre
tilbyder månedlig betaling, det er dog lidt dyrere, men til at overkomme, samt de godkender også
EU knallert som Motorcykel/ Bil kørsel, så har du kørt MIN: 10 år uden skader, er du sikret en ELITE plads, på Scala 13 og jeg har Elite forsikring hos Codan.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-12 20:59

Citat
jeg har Elite forsikring hos Codan.

Men kender ikke prisen på Bilforsikring, da den bil jeg havde, kun var en engangs bil,
der bare skulle bruges et års tid, og ellers tilbage til MC.

Dog vil jeg anbefale dig altid at have en EU stående med plade og forsikring,
da forsikrings selskaber altid har en grund til hæve prisen, hvis du mangler et par år - uden køretøj.

Kan nævne at jeg så betaler den store forsikring på knap 800.- for en MC
og hvis jeg ville spare penge, så kørte jeg ikke Vinter kørslen
Eller jeg kunne få den m Kasko for 150.- mere om året.

Men tror nu nærmere det er vægt afgiften, der er den store synder nu omdage,
en Diesel bil skal du holde dig fra, da den er alt for dyr i afgift-er.
men billig at køre i, med brændstof.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-09-12 23:10

Citat:
Det er ikke første gang jeg høre det her inde - en bilforsikring er ikke dyre hvis det er en brugt bil.

Jo, den er forholdsvis MEGET dyr, hvis det er nytegning på en gammel bil dvs. nybegynder. Her kan præmien sagtens være + 20.000 kr om året på f.eks. en Golf / Polo med 15 år på bagen.
Det har vi oplevet for ikke så længe siden med en ung dame, der anskaffede sin første bil af ovennævnte slags.
Der er himmelvid forskel på det og så de præmier der annonceres med ved køb af ny bil som f.eks. Chevrolet Spark o.l.
Så hvis man skal kunne lægge et fornuftigt budget må man nødvendigvis vide på forhånd, om man skal afse 2.200 kr om måneden alene til forsikring, eller de 330 kr som f.eks. vi giver pr. md.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 23-09-12 07:44

Jeg kunne godt tænke mig en 2 sædet bil med lad bagpå, men hvad kalder man sådan en i daglig tale?
Den skal være på gule plader for det er nok det billigste desuden skal den køre på disiel.
alan57

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-09-12 08:12

Citat
Jeg kunne godt tænke mig en 2 sædet bil med lad bagpå, men hvad kalder man sådan en i daglig tale?

Veteranbil

Glem det projekt - det kan ikke realiseres til en fornuftig pris....

Det er biler man brugte i 70erne da reglerne og priserne var anderledes...

At få en sådan til privatbrug i dagens Danmark er ren nostalgi og med sikkerhed ikke nogen billig løsning.... (de laves stadig i syden og østen hvor færdselsregler er noget man selv laver)...

Og hvorfor diesel ???? Har du så stort kørselsbehov skal du da slet ikke købe gammel bil....

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-09-12 10:27

Citat
(en brugt bil skal kaskoforsikres, .. medmindre den betales kontant)

Eller hvis banklånet er et almindeligt forbrugslån. Det kan man i de små pris klasser.

En 2/3 sædet bil kaldes en ladbil eller en pick-up. Afhængigt af modellen.

Der er masser at finde. Men for at undgå "misundelses afgiften" på de gule plader skal bilen være fra før 1998.

Se evt. her:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/?Seller=2&Modelseries=&CategoryId=VI&Category=VI&Cartypes=Pick%20up&Fuel=2&Doors=0&YearFrom=1900&YearTo=1998&MileageFrom=&MileageTo=&HpFrom=0&HpTo=&KmlFrom=0&PriceFrom=0&PriceTo=25000&Distance=0&Charge=0&WithInLast=0&ZipCode=9500&Color=&Airbags=0&MinTow=0&Seats=0

Jeg har selv haft en Mazda B2200 diesel og en Toyota Hilux 2,4 Diesel. De er begge driftsikre og billige at holde kørende i reparationer, ihvertfald dem jeg havde. Jeg var glade for dem begge. Men de ruster... Så at have styr på en svejser er en god ide.
Vægtafgiften er ikke billig, over 4000kr årligt for dem begge.
Brændstof "økonomi" er kun 10-12km/l.
De er pisse praktiske når man skal hente brænde, køre halm, hjælpe med at flytte osv..
Men de er altså ikke billige at have i brændstof og vægtafgift.
Forsikringen på dem begge var det samme som almindelig personbil.

Idag nøjes jeg med en Golf Diesel på gule plader fra 1989, det er et billigt og driftsikkert bekendtskab, selvom den har rundet de 400.000km.
18 - 21km/l, afhængigt af kørsel.
2500kr årligt for vægtafgift, nye økobiler er da billigere, men jeg har ingen afdrag og dyre værksteds besøg til service for at beholde garantien.
Den er betalt kontant, så ingen udgifter til lån.
Ladet savner jeg, men må jo så nøjes med min trailer.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-09-12 18:33

Du skal være klar over, at diesel - uanset alder - kræver et noget større kørselsbehov før regnestykket balancerer. Vægtafgiften er forhøjet og manglende partikelfilter koster også en afgift.
En diesel skal køre længere ture, så den bliver ordentlig driftsvarm. Den kan ikke lide små ture i længden ( Det kan ingen biler, men benzinere kan bedre holde til det i længden ) og når en diesel kører i stykker koster det også derefter bl.a. fordi det hele er noget kraftigere dimensioneret og f.eks.timing og kalibrering af pumpen ikke "lige" er noget man " bare gør".

Hvis det skal være billigt skal du nok overveje noget i størrelse som Peugeot 206, Opel Corsa, Ford Fiesta, - og holde dig til benzinversionerne. Der er masser af dem, også hos ophuggere landet over, så de kan holdes kørende til fornuftige penge. Selvsagt spiller det ind hvor meget du selv kan og har mulighed for, at udføre.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-09-12 22:59

Citat
manglende partikelfilter koster også en afgift.

Ikke på de gule plade biler under den gamle afgift, før 1998.

http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 28-09-12 20:50

Citat
Jo, den er forholdsvis MEGET dyr, hvis det er nytegning på en gammel bil dvs. nybegynder. Her kan præmien sagtens være + 20.000 kr om året på f.eks. en Golf / Polo med 15 år på bagen.
Det har vi oplevet for ikke så længe siden med en ung dame, der anskaffede sin første bil af ovennævnte slags.
Der er himmelvid forskel på det og så de præmier der annonceres med ved køb af ny bil som f.eks. Chevrolet Spark o.l.
Så hvis man skal kunne lægge et fornuftigt budget må man nødvendigvis vide på forhånd, om man skal afse 2.200 kr om måneden alene til forsikring, eller de 330 kr som f.eks. vi giver pr. md.

Det er det jeg mener - måske jeg skulle have forklaret mig bedre men det lyder til vi er enige, der er forholdsvis meget dyr at tage en forsikring på kr. 20.000,- om året hvis bilen koster ca kr. 55.000,- (et gæt) men hva skulle have betalt i forsikring på en ikke brugt bil? den havde ikke været billigere men forhold mellem bilens pris og forsikringen havde nok været nemmer at spise.

Husk endelig at læse det med småt hvis I køber en af de nye biler med billig eller gratis forsikring i de første 3 år og den slags - for hva koster forsikringen efter de 3 år?
Da bilen sidst skulle skifte ud ville vi efter de 3 år have en bilforsikring som er dyre end i dag - men ja billig i 3 år. Valgte så en helt anden model.

Men der er også andre ting som er gør at en forsikring f.eks er dyr og det er alder hvor rman bor osv.

Bare en tanke - kunne det være en idé kun at betale den lovpligtige forsikring og så spare resten hvis man køber en brugt bil - men så sætte et mindre beløb en forsikringen meller mere end kr. 100,- om måneden til side i tilfælde man selv var skyld i ulykken? Her tænker jeg på hvis man køber en brugt bil

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-09-12 22:10

Jeg kan love dig, at hun var dybt chokeret. Købte bilen for 20.000 kr kontant og tegnede så forsikring ( Jeg ved egentlig ikke om der var kasko med ) men første girokort lød på MERE end hun havde givet for bilen. Det er dyrt, at være nybagt bilejer. Og det blev såvidt jeg ved et kort bekendtskab, da hendes økonomi ikke kan rumme så dyre forsikringspræmier.