/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hyldebær
Fra : Tak_for_hjælpen
Vist : 880 gange
150 point
Dato : 19-09-12 15:02

Sidder lige og holde pause efter at have renset hyldebær - jeg har været meget grundig og kun pæne storte bær kommer i gryden sammen med æbler.

Nu har jeg opdaget at andre koger dem med stilk og det hele

Men så tænkte jeg - nu hvor jeg har renset æbler og bær så pænt kunne resten efter jeg har siget det måske bruges til noget - men hva?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-12 15:11

Jeg ville smide resten ud, jeg kan ikke lige se hvad det kan bruges til.

Jeg koger det hele med, fordi det er nemmest

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-12 15:11

(meeen jeg vasker dem nu grundigt inden kogning, og fjerner edderkopper mm.)

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 19-09-12 15:34

Har aldrig lavet hylderbær saft før og troede det var lige som med ribs at de skulle ribbes - så det gjorder jeg - hold da op et arbejde men ingen grimme bær er brugt til min saft

Kunne heller ikke lige selv se hvad det kan bruges til, men håbet må godt være lysegrønt

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 19-09-12 16:15

Hold da op - jeg har også altid rippet hyldebær.....

Kommentar
Fra : susss

Dato : 19-09-12 16:51

Jeg sætter bær med stilk i eddike så edderkopper kommer op til overfladen også bagefter ned i gryden med det hele og til sidst igennem en god sigte..affaldet kan du godt smide ud nu som de andre siger....

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-09-12 18:26

Citat
meeen jeg vasker dem nu grundigt inden kogning, og fjerner edderkopper mm.

Hvorfor? Det fylder da alt sammen

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 150 point
Dato : 19-09-12 18:32

Jeg har altid selv smidt resterne ud, men efter lidt søgning på Google, så fandt jeg dette råd:

http://samvirke.dk/mad/artikler/bag-blaa-broed-skallerne-hyldebaer.html

Så hvorfor ikke forsøge at bage et brød med dem? Det kunne da være sjovt at prøve.

Her er en anden, der har bagt boller - dog kun med saften:

http://pigenfralandet-pia.blogspot.fr/2012_09_01_archive.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-12 19:09

Hvis du bruger Pifo's ide, så skal du alligevel stå og fiske efter stænglerne -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-12 19:10

Hvis du skulle blive grebet af at fremstille hyldebærsaft, og ellers har pladsen, så kan jeg anbefale en trutti-frutti

http://www.davidsenshop.dk/pi/SAFTKOGER_8_LTR_TIL_INDUKTION__7507_.aspx

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-09-12 21:25

Saftkogeren som Nordsted1 har vist er den jeg bruger- og det hele kommer op i med stængler osv. Har nok ikke fået edderkopperne med. :)
Så kommer æblerne først i, den dag, når jeg laver hyldebærsuppen af saften

Sådan en saftkoger, er genial- der laves koncentreret saft- idet det er dampen som får bæret til at briste. God til rips og solbær saft.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-12 21:43

Også andre frugter

http://www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/3187.html

Men den fylder godt op i landskabet, men har du pladsen, så er den guld værd

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-09-12 22:31

Citat
Hvis du bruger Pifo's ide, så skal du alligevel stå og fiske efter stænglerne

Som jeg forstår Tak_for_hjælpen, så er hyldebærene renset

(
Citat
nu hvor jeg har renset æbler og bær så pænt kunne resten efter jeg har siget det måske bruges til noget
)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-12 22:58

Pifo du har ret

Godkendelse af svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 20-09-12 09:27

Tak for svaret pifo.

Nu hvor jeg alligevel har stået og renset så fint - kan man jo prøve

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-09-12 09:30

Ja, det kunne da være sjovt at høre fra dig, hvordan det går. Kunne jo være, at vi andre kunne lære lidt også

Kommentar
Fra : oiji

Dato : 20-09-12 09:47

Husk de skal koges mindst 20 minnutter ...

Min viv har læst noget om, at nogle folk på en restaurent blev meget alvorligt syge, fordi de spiste rå eller halvrå hyldebær, har hun fortalt mig ...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-09-12 09:48

Hov, så fandt jeg denne også:

Hyldeblomstsaft-genbrug / kun for voksne
Selv om det ikke lige er årstiden, så gem dette fantastiske råd, du vil ikke fortryde ; -)

Når man har siet årets hyldeblomstsaft, står man tilbage med en skøn, blomster-citron-sukker-substans. SMID IKKE UD. Mas hele molevitten ned i en ren flaske og hæld en billig flaske vodka over. Forsegl så alkoholen ikke fordamper og lad stå 1-2-3 uger. Smag dig frem til det rette tidspunkt. Først nu er blomstermassen udtjent. Si, evt. også gennem et kaffefilter, hvis den er for grumset. Nyd fx.

- kølig, som en lille, skøn skarp
- med danskvand, hvis procenten skal lidt ned
- med hvidvin, som velkomstdrink
- som 'hyldeblomst royale' med mousserende vin til særlige lejligheder

Den er som et koncentrat af dansk sommer, solskin og brune lår...

Taget herfra:
http://samvirke.dk/mad/artikler/konkurrence-se-andres-gode-raad-rester-skriv-dine-egne-resteraad.html