/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Stifinder utilgængelig og pc går i stå
Fra : Lincoln1242
Vist : 451 gange
93 point
Dato : 18-09-12 10:39

Mit værste mareridt er netop blevet virkelighed. Mine filer på min PC er blevet utilgængelige

Når jeg har starten pc'en, og går ind i stifinderen, og prøver at åbne visse mapper, så går det galt...

F.eks. hele min mappe med fotos. Først viser den grønne bjælke i stien sig, og den kører langsommere og langsommere... Og timeglas-ikonet (den blå cirkel) kører og kører og kører... Og til sidst bliver skærmen 'mat' og der står "(Svarer ikke)" helt øverst. Herefter er der ingen udvej. Jeg kan ikke lukke vinduet, jeg kan ikke åbne andre programmer, computeren reagerer ikke på noget som helst, heller ikke ctrl+alt+delete..... Eneste mulighed er at kvæle pc'en på tænd-sluk-knappen...

Andre gange kan jeg slet ikke åbne stifinderen - så siger den også blot "(Svarer ikke)"...

Jeg frygter at harddisken er delvis kaput. ”Sjovt” nok så er det især de mapper, hvor de nyeste filer ligger at jeg ikke kan åbne = de filer jeg ikke har back-up af…

Nogen forslag til, hvorfor maskinen crasher!?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 18-09-12 10:43

Prøv at starte med at lave en diskoprydning...

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 18-09-12 10:50

Takker for hurtig respons!

Nu spørger jeg nok dumt... diskoprydning? Er det det samme som diskfragmentering? Jeg kan se at C-drevet har 203 ledige GB ud af 450, så den burde jo ikke være fyldt...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 18-09-12 10:55

Ja Det ville jeg starte med...
Nej Disken har masser af plads..
Det kan altså også være dit OS, der ikke har det godt..

Du kan ved et forsøg, prøve at tage Hdd ud og sætte den til en anden Computer, med Usb. Så kan du se om du kan tilgå Hdd-en. og på den måde hente data ud fra den.

En anden mulighed kunne være at tage Hdd ud, og så installere OS på en anden. Når du så sætter denne HDD til har du alt data der.

Det vil være godt lige at udelukke fejlkilden. er dt OS eller Hdd der fejler..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-09-12 10:57

Min erfaring siger mig at det er en fil der driller, en der ikke kan genkendes, hos mig har det som regel været en film, der har været defekt, og når den er blevet slette virker alt normalt igen, du kunne prøve dette program XYplorer, det plejer at vrike når alt andet ikke vil.
Tvivler på det er disken der fejler noget, prøv at gendanne systemet til engang det virkede.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-09-12 11:22

Kan du åbne Stifinder hvis du starter Windows i fejlsikret tilstand?
Tryk på tasten F8 lige efter at du har startet computeren og før Windows begynder at starte, tryk gerne mange gange for at ramme det rigtige tidspunkt, så kommer en sort skærm med hvis tekst og du kan med pil taster og Enter vælge at starte i fejlsikret tilstand.
Hvis du kan få adgang i fejlsikret tilstand så skynd at tage en sikkerheds kopi af dine filer, før du forsøger at reparere Windows.
Er det vigtige filer som du nødig vil miste, så er der mulighed for at starte computeren med en Linux live CD og sikkerheds kopier dine filer fra den, spørg efter mere vejledning hvis du vil prøve den måde

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 18-09-12 11:39

Det har - med krydsede fingre - lykkedes mig at åbne stifinderen, og gå ind i de "problematiske" mapper. Jeg vil fluks rende ned og købe en ekstern HD, og få lagt alle filer derover. Så håber jeg at den vil arte sig i eftermiddag, når jeg begynder at kopiere filerne...

@o.v.n.: Kan man godt kopiere alt fra stifinderen (fotos, billeder, outlook archive-filer), når pc'en startes i fejlsikret tilstand?

Jeg vender tilbage, når jeg har forsøgt mig lidt frem...!

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 93 point
Dato : 18-09-12 11:46

Citat
Kan man godt kopiere alt fra stifinderen (fotos, billeder, outlook archive-filer), når pc'en startes i fejlsikret tilstand?
JA

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-12-12 15:22

Tak for svaret o.v.n..