/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor hæver vi ikke lønnen med 2 %?
Fra : theipeter
Vist : 684 gange
10 point
Dato : 17-09-12 02:37

Der var i juli måned ca. 150.000 ledige, hvilket svarer til ca. 6 % af arbejdsstyrken. Den samlede
beskæftigelse i 2. kvartal 2012 var dermed på ca. 2,8 mio.

Hvis alle lønninger steg med blot 2 %, så ville alle dovne Robert have et incitament til at tage et arbejde, !

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 17-09-12 04:58

NEJ

vic200

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 17-09-12 06:54

Citat
NEJ

op eller ned, ?

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 17-09-12 08:49

Du må gerne have min løn med 2%

Hvis vi hæver alle lønninger med 2% skal det jo finaser på den ene eller anden måde.

Hvis vi tænker os at Koberg hæver alle lønniner med 2% - hvor skal de lønningspenge komme fra? Herefter må de hæve prisen på alt brød eller også fyre de det antal medarbejder der omkostmæssigt svare til de 2% de andre ansætte skal have i løn.

Derfor kan man ikke bare hæve lønnen for alle og for at det bedre kan betale sig for Robert at gå på arbejde.

Kontanthjælp er en vigtig grundsten i vores velfærdssamfund - den kan efter min mening ikke sættes ned, da dem der så er på kontantshjælp ikke kan leve et værdigt liv omvendt er det underligt at der er mange hvor det ikke kan betale sig at tage et job.

Her synes jeg faktisk at vi skal se på de lavtløns job som kassedame, rengøring stuepige mv som det ikke kan betale sig at tage - denne målgruppe har måske mere brug for 3F til at forhandle nogen ordenlige lønvilkår hjem end Vejlegården har.

Så husk at smile til din Nettokassemedarbejder - hun knokler virkelig for sin løn og efter at have siddet i en kasse - er det faktisk hårdt fysisk arbejde selvom det ikke altid lige ligner det og lønnen står slet ikke mål med det og de skæve arbejdstider der går at vi kan handle søndag - godt forstå at nogen vælger kontanthjælp i stedet.

Alle dem som er det vi så fint kalder kagori 1 og som med det samme kan gå ud og tage det job de få anvist - skal efter min mening også tage dem uanset hvad ellers skal kassen lukkes i.

Det var meget steotypisk, det billedet er mere neuacret, men det er en dårlig idé ar sætte alles løn op med 2%

Kommentar
Fra : N-røj

Dato : 17-09-12 12:32

Hæv min løn med 20%, så blir´jeg glad, og sender Robert et postkort hver måned

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-12 12:54

Tak_for_hjælpen -> Korrekt, men ikke for alle løngrupper.

Hvis lønnen skal op? Så kræves der mere end 2%.

Skisma'et er; at der 'tilsyneladene' er for lille en 'gevindst' fra offentlig forsøgelse (Førtidspension, Dagpenge, Børnetilskud mm., Kontanthjælp, mv.) ...hvis der altså var arbejde at søge/få?
...men løsningen er IKKE, at skære i offentlige ydelser, men derimod at mindstelønnen (...som IKKE er et annerkendt begreb på arbejdsmarkedet og i arbejdsmarkedslovgivningen) er for lav.

Forskellen er 'blot' ca. 3.000 kr pr. måned efter skat for lavtlønsgrupper. (..alligevel en 'slags' penge for en lavtlønnet.)

Kontanthjælpydelse?

Citat
Under 25 år

•hjemmeboende - 3.214 kr. (2012)
•udeboende - 6.660 kr. (2012)
•gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.335 kr. (2012)
•med egne børn i hjemmet - 13.732 kr. (2012)
•hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1.228 kr. (2012).

Du kan max få 13.732 kr. (2012), afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7.888 kr. (Svarende til 6.660 kr. som udeboende under 25 år + 1.228 kr. - normalbidrag for et barn).

Over 25 år

•10.335 kr. (2012)
•med forsørgelsespligt - 13.732 kr. (2012).

..FØR skat parantesbemærket!
Kilde: https://www.borger.dk/Sider/Kontanthjaelp.aspx

En startløn som postbud, kassemedarbejder el. lign. ligger pt. på 13.500 kr. pr. måned FØR skat. Avisbude og opfyldningsmedarbejdere i f.eks. LIDL, NETTO, sæsonarbejdere, afløsere osv. er endnu lavere lønnet, så kan man selv regne 'fortjenesten' ind.

Et lønløft på en 20-30% for 'mindstelønnede' ville være mere passende.

Hvorfor tager så udlændinge så disse jobs? Tjoeh... fordi de under ophold i Danmark af en varighed af mindre end 6 mnd. ikke skal betale skat i Danmark de første 3 måneder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-12 13:06

..og så kunne man passende skære en 20-30% af de højestlønnes indtægt for, at 'kompensere' for solidariteten med de lavestlønnede i samme ombæring! Der er alt for mange selvfede bedsteborgere som ikke lave en disse for deres 30-40.000 kr. FØR skat, men det er nu altid disse 'kernevælgere' på højrefløjen, som råber højest i medierne om løntilbageholdenhed, samfundets sammenhængskraft, 'dovenskab' og hvad har vi..? I deres iver for at beholde deres tilranede privilegier på arbejdsmarkedet!

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 17-09-12 21:12

Det er ikke kun er kamp mellem højt og lavtlønnede. Der er masser af penge i de store giganter, men når det KUN handler om profit og udbytning af lønslaver, så er det klart at de lader som om at de ikke tjener millioner lige ned i deres lomme.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-09-12 21:14

Citat
men det er nu altid disse 'kernevælgere' på højrefløjen, som råber højest i medierne om løntilbageholdenhed,

Her må jeg så "nedlægge påstand",om korrektion.

Venstrefløjens "kærnevælgere",står sig absolut ikke tilbage,hvad lønninger angår.Ta`bare fra skolelærere og opefter.

Som jeg før har været inde på,i dagens Danmark kan man ikke opdele folk i lønklasser,rent politisk.
Der er venstreorienterede professorer,direktører m.m. med lønninger i million klassen.Såvel som der er arbejdere,der stemmer borgerligt,med minimale lønninger.

Selvfølgeligt skal folk der ta`r ansvar og initiativ,belønnes.

Men som du,harmes jeg over at,at mere eller mindre kriminelle bankdirektører,bolighajer,kurs svindlere, + desværre mange andre,skal forgyldes med million gevinster.

En ting mere,der er ved at køre fuldstændig af sporet,er inden for sportens verden.En fodboldspiller,der hæver (ikke tjener,efter min mening) en mdr.løn i 100.000 kr. klassen.Er han så meget mere værd,end en håndværkersvend???

M.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 10 point
Dato : 17-09-12 23:55

Lego ...go'e gamle mastodont og samfundets højestydende og mest indflydelsesrige virksomhed, måske lige bortset fra Mærsk og Grund- og Danfoss virksomhederne, har flyttet hovedsædet til Sweitz:

http://m.epn.dk/brancher/mode/leg/article4725003.ece

..og de er GARANTERET ikke de eneste !!!

Langt værre end nogen 'Robert' ...mener du også, at DE er venstreorienterede Mosebaek *LOL*

Jeg nægter at tro at venstrefløjens kernevælgere har lønninger i millionklassen !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-09-12 00:04

Dvs. at provenu'et af den produktion de danske ansatte i LEGO's koncernen skulle bidrage med ...tilfalder et andet land end det danske samfund. Altså en slags 'fremmedarbejdere'.

Jeg synes bare ikke det er iorden, at pukke og fokusere på f.eks. 'Fattige', 'Dovne' og 'Sterile' borgere, medens Top-of-the-Pop's sniger sig ubemærket 'under radaren'. For nu at bruge de for tiden så populære udtryk blandt bedsteborgerne i dette lille land.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : theipeter

Dato : 18-09-12 12:38

Tak for svaret molokyle.