/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Arbejdsskade/anke afgørelse.
Fra : malmin
Vist : 574 gange
200 point
Dato : 15-09-12 16:31

Jeg vidste ikke i hvilken kategori jeg skulle stille spørgsmålet, så det blev her

Jeg har en god ven der har slidegigt i nakken, og det er påvist af lægerne som en arbejdsskade.

Min ven har søgt arbejdsskadestyrelsen om erstatning, men har fået afslag. Sagen kan dog ankes.

Nu kommer så spørgsmålet: Skal han selv sammen med lægerne indhente flere oplysninger, og sende det til ankenævnet, eller skal han lade fagforeningen køre sagen?

Jeg sad sammen med nogle venner, hvor spørgsmålet kom på bane, og ingen kunne give ham et godt/rigtigt svar, da ingen af os andre har været i sådan en situation.

Derfor får Kandus kloge hoveder, lov til at give et godt råd til os andre uvidende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-12 16:56

Da min mand var den opslidende tur igennem, lod vi fagforeningen træde til.

Pøj pøj og hav' godt med tålmodighed, det tager en evighed.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 15-09-12 17:45

Det var også den konklusion de fleste af os kom frem till - at fagforeningen var den rette til at hjælpe.

Men en`blev ved at holde på at man viste mere initiativ ved selv at opsøge læger og fremlægge tingene for ankestyrelsen.

Ankestyrelsen er bare "os almindelige" stærkt overlegene.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-09-12 17:57

Fagforeningen har både jurister og socialrådgivere, der kan handle for vedkommende.

De kan om nogen også give et bud på om en anke kan føre noget med sig.

Men jeg ville selv være aktiv i forhold til fagforeningen- altså kontakte dem og høre- hvad de har at byde på

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-09-12 17:59

Vigtigt med et godt samarbejde med fagforeningen- de kan også fortælle, hvis man selv skal gøre noget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-09-12 18:29

Mig bekendt er der ingen der ved præcist, hvad der er årsagen til slidgigt.
Symptomerne skyldes manglende brusk mellem knoglerne i et eller flere led.
Navnet er misvisende, for det skyldes ikke slid.

Derfor er det nok en sygdom som er svær at få accepteret som arbejdsskade.

En specialist i den slags ( fysiurg) er det nødvendigt at konsultere. Det administrative er fagforeningen nok bedst til.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 15-09-12 19:17

transor: I dagens Danmark er fysiurgi erstattet med reumatologi, og det var en reumatolog der undersøgte min ven, og speciallægen sagde at det var en arbejdsskade, og hun ville støtte op om min ven, hvis han ville køre en sag.

reumadoktor.dk skriver følgende
Citat
Man kan inddele slidgigt i to grupper....... I den anden gruppe skyldes sygdommen unormal belastning af et normalt led, både når leddet belastes for lidt eller for meget.

smuller54 Det lyder meget fornuftigt at man skal have et godt samarbejde med fagforeningen. Jeg tror også det er vigtigere at vise fagforeningen at man er aktiv i sagen - at det virkelig betyder noget for en - den sag de kører.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-12 21:42

Min mand/vi var skam også ret så aktive både med fagforening men også med selve papirarbejdet undervejs

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-09-12 00:22

Helt klart fagforeningen

? De er vel også med i forløbet nu når det er en arbejdsskade og den er vel blevet meldt rettidig

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 200 point
Dato : 16-09-12 07:46

Som rotw skriver oven for: Er arbejdsskaden anmeldt? Der findes som udgangspunkt umiddelbart to typer arbejdsskader: En skader der sker "her og nu" fx at falde ned, eller ens skader der sker over en tidsperiode, og det kan en nedslisningsskade godt være.

Skaden skal anmeldes af enten arbejdsstedet, eller ens egen læge. Efterføægende skal sagen behandles i arbejdsskadestyrelsen som skal "forsøge" at afgøre skaden inden for ét år, efter alle oplysninger og undersøgelser er tilendebragt.

Når afgørelsen så er taget med et afslag, skal dette afslag begrundes. Hvis der ikke kan findes yderligere argumenter for den skadeslidte, kan man godst anke, men med samme resultat, derfor er det MEGET VIGTIGT, at alle undesøgelser og relevante oplysninger fremlægges inden afgørelsen.

Er der efterfølgende sket en forværring, kan sagen anget (igen) med de nye oplysninger om, hvad forværringen er.

Arbejdsskadestyrelsen er svære at "danse med", selv om det er blevet lettere at danse med - hvis man elleres kan bruge det udtryk om lige DEM!

Det er vigtigt, at alle de kræfter der står bag en, herunder også fagforeningen, arbejdsmedicinsk klinik, advokat osv. er med inde i sagens behandling, og så er det endda svært nok endda.

Gennem mit tidligere arbejde som assurandør, hjalp jeg bl.a. de forskellige fagforeninger omkring abejdsskadesager.

Hvor svært det er at danse med arbejdskadestyrelsen, kan jeg også selv tale med om. De sendte mig til specialister, som de selv udpegede i 2007. konklutionen var, at jeg var 50% erhvervsudygtig og 50% ménskadet efter en arbejdsulykke. Arbejdskadestyrelsen satte ménskaden til 9%, og for at være erhvervsudygtig, skal man være mindst 15%, så det var det. Advokater var med inde over, men der skulle så i givet faldt være kørt en sag over flere år, med ukendt udfaldt og med mere end 50.000 kr. i sagsomkostninger! HK, som den gang var min fagforening, var i denne situation til ingen nytte eller opbakning.

Derimod har jeg goder erfaringer med 3F, som nok er den fagforening som er de mest hjælpsomme - nor det kommer dertil!

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 16-09-12 11:51

Der kommer så mange spændende oplysninger - som jeg allerede har givet videre til min gode ven.

Men jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, måske der er flere der kommer med egne erfaringer.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 16-09-12 13:26

alka: Min ven har - gennem egen læge, anmeldt skaden til arbejdsskadestyrelsen - en nedslidningsskade.

Arbejdsskadestyrelsen var meget hurtig med sit afslag, og min ven har nu lidt under en måned til at anke sagen.

Vil det være en god ide at få egen læge til at henvise til flere speciallæger, eller er det noget fagforeningen vil gøre, hvis min ven lader fagforeningen køre sagen?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-09-12 13:35

Når arbejdsskadenstyrelsen har givet afslag så hurtig, hvad er så begrundelsen? Hvis det er fordi, skaden ikke er på deres "positiv liste", så er der intet at gøre, da det er en politisk beslutning .(Folketinget/love).
Der skal føgles op i forhold til den begrundelse, som arbejdsskadestyrelsens afslag hviler på.

Godkendelse af svar
Fra : malmin

Dato : 17-09-12 20:46

Tak for dine kommentar alka. Det er dejligt når fagfolk som dig, deltager i spørgsmål som mit.

Mange hilsener malmin