/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Er brugt bil billigere end ny,
Fra : EA_HS
Vist : 734 gange
50 point
Dato : 11-09-12 05:25

Ang,... http://www.kandu.dk/spg163870.aspx

Citat
Jeg ville kaste mig ud i sådan en:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/107/10-trendy/1329203
Det er egentlig en Toyota, fås også med Citroen skilt, så hedder den C1.

Den koster 40.000,- Har kørt 120.000 km og er fem år gammel. Uden de store udgifter vil du have bil i mindst 8 år, det er 5.000,- år til afskrivning pr år. Hvis du kører 10.000,- pr år, har den efter de 8 år kørt 200.000 km, det er intet problem for en moderne bil som denne.

Citat
Den billigste Spark koster stadig 95.000,- hvis du kan få forhandleren til at give de 20.00 i afslag. De omtalte 30.000 er ved køb af bil til 145.000,- Så en Spark er mindst 55.000 dyrere end den Peugeot jeg linkede til. Selv om der er lidt mindre udgifter til en ny bil de første par år, er der rigtig mange penge at spare ved at købe brugt. En ny bil vil om 8 år være lidt mere værd end en bil der i dag er 5 år, hvor meget er dog svært at forudse.

@'fun2'
du er sgu 'dygtig' til at regne,.. måske lidt FOR dygtig,...... ..
du 'glemmer' vist at en brugt bil er dyrere i rep. end en ny bil,
(alt er slidt,.. lige fra bremser til udstødning)
det samme er forsikringen,
(det er hovedårsagen til at de fleste udskifter den brugte med en ny)

den årlige præmie hos GF forsikring er for en 55 årig - 12.464 X 3 = 37.392 kr
https://www.gfforsikring.dk/Ny-kunde/Beregn/Bil.aspx
det er over dobbelt så dyrt som en ny-bil forsikring,
eller sagt på en anden måde,. en årlig mereudgift på ca. 6.000 for brugt bil,

hvis du ikke er MEGET fiks på fingrene, og råder over et rimelig værksted / garage
og i øvrigt har lyst / energi / evner til at rep. den brugte bil,
skal den brugte bil på værksted ca, 2 gange årligt, pris i alt ca. 6 - 8.000/år,
første regning (i tilfældet med den brugte Peugeot) bliver syn om 6 mdr.
pris formentlig mellem 2 - 4.000 kr, afhængig af bilens stand og tidligere ejer,

i alt har den brugte bil årlige ekstra udgifter,..i forh. til en ny,.. (i 5 år) på
6.000 kr. 2 X værkstedsbesøg (timeløn + reservedele)
6.000 kr forsikring -- merpris i forh. til ny-forsikring
3.000 i forb. med syn (om 6 mdr)
altså i alt 12 - 15.000 kr ekstraudgift på den brugte bil... PR. ÅR !!
X 5 = 60 - 65.000 kr koster den brugte bil i merudgifter indtil de er lige gamle (5 år)

efter 5 år har den brugte bil kostet ejeren købsprisen + de årlige merudgifter,
39.999
65.000
104.999 i alt for den brugte,... altså omtrent samme pris som en ny.

den ny bil er dog stadig 5 år nyere, og mere værd,

tilbage står spørgsmålet om du foretrækker at køre brugt frem for ny bil,. ?

og jeg kender udmærket undskyldninger som
"min mor/fætter/onkel" osv... kørte 5 år i en brugt XXXX,.. uden at ofre en krone,
det skal så opvejes af skrækhistorier som regninger på 20 - 40,000 kr / årlig

den gennemsnitlige udgift til brugt bil/mdr/år,.. ligger langt højere end de fleste vil indrømme.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 11-09-12 10:15

Nu indrømmer jeg blankt at jeg ikke har læst den forrige tråd der henvises til.

Men et godt råd her i køb af bil som jeg har tænkt på selv, da bilen står for skud at skulle udskiftes.

Jeg vil gerne have en ny bil og vælger model "A" - den koster mange penge, men hvis jeg kan finde den brugt og under 6 månder gamel koster den en del mindre end fra ny og skulle gerne have ny bil oversig plus at alle garantier jo burde fælge med - bare en ide til et indspark omkring det at købe bil.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-09-12 10:18

Citat
du er sgu 'dygtig' til at regne,.. måske lidt FOR dygtig,......

Du er nu heller ikke uden evner,i den retning,EA_HS.
Jeg kan slet ikke genkende de tal,du opererer med.Godtnok mange år siden,men: Jeg købte en bil til 6000,- og kørte i den nøjagtig 6 år.Afskrivning 1000,- / år.

Alt kan diskuteres,og resultatet er nok meget forskellig.Alt efter bilmærke og størrelse.
Ta`r man en ny Audi,hvor tvungen service koster i nærheden af 1000,- i værkstedstimer,bliver det jo også til penge.Og rent kvalitetsmæssig,har Audi og VW ikke bedre ry end en gennemsnits bil.

Jeg har gode erfaringer med brugte biler.Siden 1983,har jeg udelukkende kørt brugte Opel,(Kadett B-C,2 stk.Ascona C,Vectra B,og nu Astra) og de har ialtfald ikke kostet tilnærmelsesvis,det en ny koster.

Okay,jeg har så også selv skiftet olie,bremser og udstødning m.m.
Medgi`r at nutidens biler,kan man ikke selv gøre meget ved.

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 11-09-12 12:15

Jeg har ikke ret meget tid lige nu, så jeg har ikke nær studeret tallene. Men at påstå at man kan spare 55.000 på forsikringer og værkstedsregninger er vist ikke rimeligt. Hvordan ser det f.eks. ud med forsikringer efter de tre år, starter man så forfra med en meget dyr forsikring? De første år man har en bilforsikring er den meget dyr, men se det som en opsparing, hvis man ikke får brug for forsikringen, skal den kun betales én gang.

Jeg har i øvrigt aldrig købt en brugt bil, og regner bestemt heller ikke med at gøre det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-09-12 12:20

Forsikring er ikke dyrere på brugte biler, det må være en GF fidus at de tager mere i præmie for brugte biler.
Sammenligning mellem ny og brugt bør være mellem biler af samme mærke og model, for eksempel: Skal jeg købe en ny Peugeot 107 eller skal jeg købe en brugt Peugeot 107 der kan så komme financierings udgifter til den nye hvor man måske havde pengene til en brugt. eller til en større udbetaling så billånet ikke blev så stor.
Alt andet kan give de resulater som undersøgeren ønsker, det vil sige mange forskellige resultater, en ny bil falder meget i pris i de første år, en bil som er 3-4 år og som er blevet vedligeholdt godt, er lige så god som en ny og meget billigere i indkøb og forsikringen er den samme. Jeg gider ikke lave en beregning som beviser min påstand, samme beregning kan EH-HS bøje og få til at vise det stik modsatte, hvis man har 150.000 kr. fri i budgettet til en ny bil så vil man med stor sandsynlighed få meget mere for pengene ved at købe brugt fremfor ny, og jo der er en lillebitte risiko for at den brugte bil kommer mere på værkstedet end en ny ville komme til
jeg kender en som af revisoren blev spurgt da han bad revisoren udregne om det kan gå an bygge et nyt hus og rive det gamle hus ned, revisoren spurgte så:
Ønsker du meget et nyt hus? Han kunne nemlig få flere resultater ud af sin udregning, alt efter hvad spørgeren ønsker

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-09-12 16:43

ja ja,... slå nu lige koldt vand i blodet,...

som det også tydelig burde fremgå,..
handler regnestykket i MEGET høj grad om den store forskel i Bil-forsikring,

for at gøre forskellen endnu tydligere,
en person på 22 år bosat,... som temmelig mange andre,.. i Kbh. området
koster den årlige forsikringen kr. 19.226..... vel og mærke hos det ret billige GF forsikring,

hos Alm. Brand derimod,........ er prisen 29.246kr. /år (niogtyvetusindetohundredefiretiseks)

altså er den nye bil billigere allerede efter MINDRE end 2 år,..........

det er ikke noget nyt,..
http://www.dr.dk/nyheder/penge/2007/05/07/053156.htm

Kaskoforsikring til 2700 om året for ny bilist
Citat
Men Alka er klar med en endnu billigere bilforsikring, som er kommet i stand sammen med en aftale med bilmærket Chevrolet.
Hvis man køber Chevrolets billigste bil, en Chevrolet Matiz til 100.000 kroner, så koster den årlige bilforsikring 2700 kroner. Det svarer til 225 kroner om måneden.
Hvis man vil have en større Chevrolet til 200.000 kroner, så stiger præmien til 317 kroner om måneden, uden noget andet krav oveni.
Tilbuddet gælder både for unge førstegangskøbere og for ældre bilister med erfaring, og for de unge er det en ekstrem billig bilforsikring............. bla. bla. bla....

konklutionen må blive noget i retning af at
en ung mand slet ikke har råd til at kaskoforsikre en brugt bil,
kan han ikke kaskoforsikre,.. kan han heller ikke låne penge.

den 'ældre' 55+ mand,.. er noget bedre stillet,.. hvad det angår,

ALT -- under forudsætning af at manden ikke selv kan/vil/har mulighed for
selv at rep/vedligeholde bilen.

der er ikke noget 'MYSTIK' eller 'MANIPULERENDE',... enhver kan kontrollere tallene,
det er bare at google,.. -'billig forsikring ny bil'-

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-09-12 16:47

@Mosebaek

når du kommer med den slags påstande,.. lyver du både overfor dig selv og andre,
ikke nok med det,.. du forleder også intetanende evt, nye/kommende bilinteresserede,
til at tro de kan gøre det samme,

hvis du kan køre billigt i gl. Opler,.. skyldes det enten at bilen står i garage
eller at du selv,.. eller familie/venner,.. står for de uundgåelige reparationer,

hvis du bor midt i en storby, og skal på et værksted HVER gang der skal
vedligeholdes/rep. på bilen, bliver det til helt andre priser,

jeg har haft masser af gamle Opler,.. enten selv ejet / eller til rep.
i mange tilfælde har de været så rådne, at det eneste rigtige var at køre dem til ophug
ikke noget ondt om Opel,.. de har gode og svage sider,.. ligesom alle andre bilmærker,

bemærk 'tråden' handler IKKE om garvede billister,..
der selv er istand til,.. og har plads og mulighed for selv at rep. og vedligeholde bilen,
og kan nøjes med en lovpligtig forsikring.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 11-09-12 16:49

Der synes at være noget underligt i at Alka/Chevrolet vil forære deres købere 13.000,- pr år, som er forskellen i prisen mellem de to forsikringer. Det hænger ganske enkelt ikke sammen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-09-12 16:58

Citat
Der synes at være noget underligt i at Alka/Chevrolet vil forære deres købere 13.000,- pr år, som er forskellen i prisen mellem de to forsikringer. Det hænger ganske enkelt ikke sammen.

du mener de lyver,... ?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 11-09-12 17:12

Nej, jeg mener ikke de lyver, jeg mener bare at man kommer til at betale senere, f.eks. at man efter 3 år bliver tvunget ud i en dyr forsikring, fordi man ikke har optjent "skadefri år".

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-09-12 17:20

Dit spørgsmål lyder jo fint

Men hivs du regner ud fra ny bil til den er 13 år gammel og med at mange nye biler har garanti på 4-7 år brandstof mm nej så kan det ikke svare sig at købe brugt

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 11-09-12 17:40

Hvis jeg kikker på GF, får jeg prisen for forsikring til 10.054, det første år, jeg kan ikke umiddelbart se hvad den er andet år, men den falder. Så forskellen på forsikring er ca. 4000,- det første år, og mindre de næste år.

Der er vist ingen biler der har "4-7" års garanti. Brændstofforbruget er ikke faldet alverden de sidste 3-5 år.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-09-12 19:04

EA_HS og Mosebaek,
I plejer så vidt jeg husker, at være både godmodige og fornuftige, så smid nu ikke for meget mudder.
Jeg deltog for nogen år siden i et projekt, hvor flere grupper skulle finde og dokumentere(en vifte af indhentede og altså konkrete forløb), hvordan det var billigst, at anskaffe og køre 15 - 20.000 pr år i fem 5 år.
Samtlige grupper fandt frem til, at en brugt bil, der ved købet var 3-5 år og havde kørt ca 15.000 pr år, var billigste mulighed.
I dag væltes disse beregninger dog af lange garantier og særtilbud på forsikringer.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 11-09-12 19:33

Hvis der er nogen situationer, hvor det kan betale sig at købe en ny bil, er det hvis man har pengene på hånden og man har et meget stort kørselsbehov, f.eks. 50.000,- pr år. Ingen af de betingelser er opfyldt i det spørgsmål der dannede basis for dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-09-12 23:09

@hjkofoed
det kan jeg fuldt ud tilslutte mig,.. har set udregningen før,...

i mange år var jeg overbevist om, at at ældre/gamle brugte biler absolut måtte være det billigste,
den opfattelse har ændret sig efter jeg købte en næsten ny bil, (8 mdr.gl.)

men jeg kan se der er mange måder at have bil på,
alt efter evner,. tid,.. lyst,. og ikke mindst penge til at vedligeholde, og reparere bilen
så det er umuligt at udnævne én "Model" der passer alle,

men når man ingen penge har,.. heller ikke til udbetaling,
er køb af lille ny bil med billig forsikring,.. slet ikke så tosset endda,..

for den uerfarne førstegangskøber,.. er det nok den "Model"
med færrest mulige ubehagelige overraskelser................... efter min mening.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-09-12 00:01

Jeg synes stadig det lyder tosset at man er nødt til at købe en ny bil, fordi man ikke har til udbetalingen på en brugt...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 12-09-12 18:31

Det kan også være dyrt, at købe for billigt.
Det handler ikke kun om den billigste præmie, men i lige så høj grad om, hvordan man i givet fald er dækket hvis ulykken rammer, - og måske endnu vigtigere: Efterfølgende.
Hvis præmien stiger astronomisk ved en skade, kan det blive fatalt for bilisten, der måske så slet ikke har råd til bilen efterfølgende.
Så man skal sikre sig, at en skade ikke vælter budgettet totalt, eller medfører en selvrisiko der kan medføre, at bilen må afhændes.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-09-12 01:03

Citat
Det kan også være dyrt, at købe for billigt.

det har du fuldstændig ret i,... man kan blive snydt med stort set alt,
især hvis man ikke sætter sig ind i reglerne,.. eller spørger nogen til råds der kender reglerne,

det er der vel ikke så meget nyt i,..
mht. forsikringen, og forsikringer i almindelighed, har man krav på at få en skriftlig oversigt over vilkårene,

mht. den billige Chevrolet-forsikring kan man læse de mest alm regler her,
http://www.chevrolet.dk/images/pdf/CHEVROLET_betingelser_3aarig.pdf

Citat
Jeg synes stadig det lyder tosset at man er nødt til at købe en ny bil, fordi man ikke har til udbetalingen på en brugt...

ja,.. tingene har det med at ændre sig,.. især indenfor IT

i dag,.. er der mange der mener det er en økonomisk fordel at lease bil,..
noget der var nærmest utænkeligt for 10 - 15 år siden,

det kan også være 'god økonomi' at købe nyt hus,... frem for brugt,.....
især hvis det brugte trænger til 'en kærlig hånd'
renten er meget lav pt. .. sammenlignet med ældre hus/lån.