/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kvinde/mandekvoter
Fra : vagnr
Vist : 901 gange
200 point
Dato : 02-09-12 22:25

Hej Kanduer

Jeg har lige set, at EU nu (muliggvis) barsler med et forslag om, at der i 2020 skal være mindst 40% kvinder i virksomhedsbestyrelser.

DK ligger med 16% helt i bund i Skandinavien, fortæller de også i TV2, mens fx Norge har 42%!

Men for at konkretisere hvad jeg mener med spm, får I lige lidt:

Har kvinder og mænd de samme ambitioner, og den samme vilje til at fokusere målrettet på at få en topstilling?

Skal vi have kvoter allevegne, for begge køn (hvad med de transkønnede?), fx på politi, militær, lærere, læger, stilladsarbejdere, skraldemænd, sygeplejersker mv, eller skal vi kun have kvoter på de "fede" job?

Og, hvis det ikke er alt for krænkende (nudansk udtale krinkende), ville det være sjovt at I fortæller jeres køn!

Jeg er M, for at tage min egen medicin!

Men,lad mig høre, skal vi have kønskvotering, og for hvilke job?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-12 22:30

Citat
skal vi have kønskvotering, og for hvilke job

Efter min mening - NEJ

Man skal udvælge den der er bedst egnet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-12 22:34

Citat
Og, hvis det ikke er alt for krænkende (nudansk udtale krinkende), ville det være sjovt at I fortæller jeres køn!

Halvgammel hunkøn, når jeg har briller på, nogenlunde køn når jeg tager dem af (ps, jeg tager som regel brillerne af)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-12 22:42

Du ser åbenbart bedre end jeg gør, men uden briller er jeg nok kønnest, totalt udvisket ved over 10 cms afstand! Og jeg tager kun brillerne af, når jeg går i seng/bad!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-09-12 00:17

Narhhhhh, lad dem med de bedste evner kommer til - og uden at skelne mellem, om det er mænd eller kvinder.
Faktisk mener jeg, at det på en måde er diskriminerede overfor kvindekønnet, at der med djævlens vold og magt skal være fifty fifty....hvis I forstår hvad jeg mener..?

Jeg er af hankøn. Jeg står fx oprejst på mine to ben når jeg pis...tisser - og af og til lyder der en højlydt prut...typisk mandeting...

Tommy
Og nu vil jeg i seng...Godnat!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-09-12 01:11

Mand og jeg synes ikke om ideen med kønskvoter eller kvoter i bred forstand, det kan være race, religion eller køn for job eller bestyrelser, det næste kunne være at virksomheder skulle skifte mellem muslimer og kristne og jøder og ateister når der skal en ny medarbejder til, hveranden er jo i forvejen af forskellig køn.
Hvad så hvis bestyrelses formanden/forkvinden skulle finde på en kønsskifte operation?
Nej fri os for den slags sortering og lad dem som har de bedste evner og lyst komme til

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-12 02:28

Bortset fra at det er et kommunistisk overgreb på erhvervslivet............

Når man fratrækker de kvalificerede kvindelige bestyrelsesmedlemmer fra, hvad skal resten så lave ?

Gnave ben eller gnave på noget andet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-09-12 06:51

Tak for bidragene, jeg lader spm stå et stykke tid.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-09-12 11:32

Sakset fra Information.
Citat
Om fire år skal danske børsnoterede virksomheder have 40 procent kvinder i deres bestyrelser - ellers bliver selskabet tvangsopløst. Sådan lyder den kontante melding fra Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt, som efter års modvilje nu er klar til at indføre kvotelovgivning.
Selskabet bliver opløst!!?? Det er dog den mest hjernedøde udtalelse i mandsminde......øh i disse tider hedder det jo i "kvindesminde"

Tommy.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-09-12 12:37

Tommy, dit citat er 4½ år gammelt, og på den tid har alle partier skiftet holdning MANGE gange, et parti i opposition har altid meget mere markante holdninger end et parti i regering.

Bare se på V's finanslovsforslag, hvor de nu vil have øget bevillingerne til forskningen, som de selv skar ned på igennem flere år!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-09-12 13:30

nemlig!!! Jeg troede nemlig ikke, at man flyttede sig i dansk politik.
Jeg synes at ha' læst et indlæg - fra dig vagnr, at du "skældte" Ralf Pittelkow og Karen ud for at "flytte" sin politiske meninger.

Men vi konstatere herved, at det gør Helle/S så også.

Tommy

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-09-12 13:43

Citat
nemlig!!! Jeg troede nemlig ikke, at man flyttede sig i dansk politik.

Den skal du MEEEGET længere ud på landet med

Ikke mindst, fordi den største kritik af den nuv. regering er, at de ikke lever op til de gamle paroler.

Jeg kan i øvrigt anbefale denne artikel fra Mandag Morgen

https://www.mm.dk/derfor-kan-danmark-ikke-regeres

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-09-12 14:34

Åh ja...de partiaviser.

Udenfor dit emne, men dog relevant i forbindelse med dit link. Mandag Morgen har en artikel vedr. afsmeltning af isen http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-19244895
sjovt nok nævner ingen, at vi havde samme situation i midten af 1940'erne...
Men artiklen skal jo også bruges til at "tryne" Mitt og Ryan (Præsident og vicepræsident kandidater)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-09-12 15:03

Mandag Morgen er ikke en partiavis, koster (i abonnement) ca 150 kr pr nummer, studerende vist kun 30 kr, og rød er den bestemt heller ikke.

Mig bekendt begyndte den regelmæssige observation af is i de arktsike områder først med satellitter omkring begyndelsen af 80'erne, så sammenligning med 40'erne er sikkert vanskelig.

Det minder mig om, at jeg er den lykkelige ejer af et grønlandsbillede, malet i juni 1950, med isbjerge i fjorden (ved ikke hvilken), som jeg ofte har tænkt på hvordan ville se ud i dag, på samme årstid.

For et par år siden fandt man i USA nogle gamle billeder taget fra fly i Alaska under 2. verdenskrig (mener jeg det var), og sammnlignede med nye billeder fra de samme steder/årstider. Gletchere var nu blevet til grusbunker, osv.

Men det må vi vist tage op en anden gang, ligger langt fra kvoter!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-09-12 16:17

Citat
Det minder mig om, at jeg er den lykkelige ejer af et grønlandsbillede, malet i juni 1950, med isbjerge i fjorden (ved ikke hvilken), som jeg ofte har tænkt på hvordan ville se ud i dag, på samme årstid.
Jamen så må en gammel "grønlandsfarer" som mig være dig behjælpelig.
Uden at ha' kendskab til dit billede - udover det du har fortalt, tør jeg godt vædde en halv gris på - af de sorte, selvfølgelig - at maleriet stammer fra fjorden i og omkring Ilulissat (Jacobshavn) Det er der, hvor isbjergene kælver - som man siger. ET FANTASTISK SYN når isbjergene kommer sejlende i fjorden. Utallige af kunstmalere har gennem tiderne portrætteret dette fantastiske syn.

Tommy

Accepteret svar
Fra : ebg_888

Modtaget 200 point
Dato : 03-09-12 18:29

Citat
Jeg er M, for at tage min egen medicin

Det kommer nok bag på mange - vagn

Jeg vil (som kvinde) sige, at vi mangler meget i ligestilling, men at det er tåbeligt at tro, at det bedste for en virksomhed er absolut ligestilling i toppen
- og det må jo være det, som det drejer sig om - det bedste for virksomheden - i alles interesse.

Så drop alle forslag om kønskvoter, det er da ydmygende for en kvinde, at blive valgt til en toppost, hvis hun ved, at der findes mænd, der bedre kvalificerede
- det har vist heller ikke fungeret særligt godt i Norge.

De dygtige kvinder kan klare sig uden det pjat.

Man skal passe på, at det hele ikke bliver for fimset efterhånden med kvindelige socaldemokrater overalt, der skal nusse og pusse om alle i een uendelighed.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-09-12 20:53

Når jeg stillede spm., er det fordi jeg faktisk er i tvivl!

Altså ikke om at en fast kvote er en god idé, men i tvivl om hvad der skal til, for at kvinder i Dk (der efterhånden er bedre uddannede end mænd) kommer til karrierefadet!

I USA "In 2009, women held 15.2% of Fortune 500 board seats, according to women's issues research group Catalyst.", altså næsten det samme som Dks 16%, men her er der tale om de 500 største virksomheder i USA!

Forskellen er selvf., at "alle" de amerikanske karriekvinder har en nanny (ofte illegal indvandrer), der passer hus og børn, mens de selv forfølger karrieren.

Jeg kender lidt til de to kvindelige departementschefer i Dk, begge har haft au pair el. lign. til at klare en god del af hus- og børnearbejdet, inkl at hente ungerne før institutionen lukker.!

Jeg har været personalechef (inden det hed HR-chef) i 20 år, holdt op for 10 år siden, deltaget i et utal af ansættelsesinterviews, som regel med akademikere, der var himmelvid forskel på (de fleste) mænds og kvinders optræden under samtalerne.

Til en økonomichefstilling var der en kvinde, hun havde i 1½ år haft ansvaret for økonomien i en virksomhed med mere end 3 milliarder kr i omsætning, hun sad nærmest og undskyldte sig, mens mænd med langt mindre erfaring pralede hæmningsløst (som de/vi ofte gør, formentlig er det Y-kromosomets skyld). Resultat, jeg stemte for kvinden, men alle andre stemte for en af gutterne, som i øvrigt var en fiasko (nu pralede jeg igen! )

Alle i ansættelsesudvalget var i øvrigt mænd, som det oftest er til chefstillinger!

Så engang imellem sidder jeg med den kætterske tanke, at man måske skulle lave en kvoteordning, men begrænse den til 5-7 år, så når alle havde vænnet sig til kvinder på topposter, ville det ikke være det rene Rip, Rap, og Rup (Old Ducks Network), der afgør hvem der kan få en topstilling.

Samtidig skal man ikke regne med, at man kan komme hjem og lave kakao med hjemmebagte fuldkornsspeltboller hver dag, når ungerne får fri fra skole!

Til slut, for denne gang, Viviane Reding, EUs næstformand, og den der har stillet forslaget om 40% kvoter, er kristendemokrat, med kvinde er hun vist alligevel.

http://politiken.dk/erhverv/ECE1740471/eu-truer-med-boeder-for-at-faa-kvinder-i-front/

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 15-09-12 16:44

Tak for svaret ebg_888.