/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
beskæring af træer hvornår?
Fra : Cimbombom
Vist : 656 gange
300 point
Dato : 29-08-12 23:16

Hej

Jeg har et æbletræ og et kirsebærtræ, som jeg gerne vil beskære.

Men hvornår er det bedst at beskære dem... Kan jeg gøre det nu. Eller skal jeg vente til de har smidt bladene....

Jeg har tænkt mig at skære mest af i toppen af træerne. For at de ikke skal være for høje.

Jeg håber der er nogle havemennesker som kan hjælpe.

Mvh.
Cimbombom.

Accepteret svar
Fra : jøjø

Modtaget 310 point
Dato : 29-08-12 23:35

Du skal beskære nu.

Som amatørhaveejer går jeg selv og nipper skud af mine frugttræer hele sommeren, altså mest de lodrette skud, så træerne ikke bliver for store.

De klarer sig fint med det.

Hvis dine træer allerede er blevet for store, skal du passe på ikke at beskære for voldsomt på een gang.
Jeg beskar dog et gammelt blommetræ kraftigt forrige år - det sundede sig et års tid og kom så kraftigt tilbage med masser af blommer for første gang i 15 år.

Grundregler for beskæring:
•Beskær mindst muligt
•Sørg for at få skabt stammen og det blivende grenskelet tidligst muligt i træets liv, – og rør dem ikke senere
•Hvis man vil have få, men store frugter, skal man nøjes med 3–4 hovedgrene, mens resten må fjernes tidligt
•Sørg for, at træet hele tiden har blade nok til at producere det sukker, der skal opbygge frugterne, men sørg også for lys på alle frugter
•Klip eventuelle vanris (de lodrette skud) over 4. knop, så de danner 4 kortskud hver, og fjern helst ikke kortskud
•Gød ikke med kvælstofholdige gødninger (det er dem, der indeholder N, se deklarationen), men giv fosfat i juni og kali i august.
•Beskær helst i juli–august uanset hvilken frugttype, der er tale om.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 30-08-12 00:18

Du kan også se på denne tråd:
http://www.kandu.dk/spg163696.aspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-08-12 00:20

Jeg beskærer vores frugttræer med blade på, lige efter vi har plukket frugten. Og ingen af træerne har taget skade.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-08-12 08:05

Æbletræer kan faktisk beskæres hele året rundt.

Læs evt mere her:

http://www.dyrkfrugt.dk/index.php/Æbler/beskaering.html

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 30-08-12 11:39

Tak for svaret jøjø.
Også tak til granner og pifo for deres indlæg.