/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Jern eller aluminium???
Fra : MaxiSmiley
Vist : 1226 gange
50 point
Dato : 28-11-01 20:52

Jeg har tit tænkt over hvad forskellen er mellem en støbejerns cyllinder og en aluminiums cylinder...??

Accepteret svar
Fra : masteraugust0

Modtaget 60 point
Dato : 28-11-01 21:01

En støbejerns cylinder kan bores i overstørrelse
Aluminium kan man ikke bore men er så til gengæld stærkere i foringen som er en alu/nikasil coating , bruges som regel til højt tunede motorer.Alu afleder også varmen bedre og dette er meget vigtigt så dit stempel ikke sætter sig!

Mvh.Jan

Godkendelse af svar
Fra : MaxiSmiley

Dato : 28-11-01 21:16

det er bare 10-4 14 iorden

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-11-01 21:06

Hejsa

Efter hvad jeg har fået fortalt, er det noget at gøre med hvor fint det er
lavet indeni. Hvis du kører en negl forsigtigt inden i en
støbejernscylinder, kan man mærke nogle små hakker. Det kan du ikke ved
aluminium. Derfor glider aluminium bedre.

Det er i hvert fald det jeg er blevet bildt ind.

M.v.h.

Henrik

"MaxiSmiley" <MaxiSmiley.news@kandu.dk> wrote in message
news:49bN7.1204$K4.210845@news010.worldonline.dk...
> Jeg har tit tænkt over hvad forskellen er mellem en støbejerns cyllinder
> og en aluminiums cylinder...??
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-11-01 22:13

> Det er i hvert fald det jeg er blevet bildt ind.

Bildt ind er lige ordet =)

Aluminium leder varmen bedre end støbejern, det er groft sagt grunden til at
de bruger aluminium i de store dyre cylindre.
Der findes dog en hel masse billige cylindre der bruger aluminium for at "se
seje ud" og narre køberen til at tro at deres cylinder er alletiders.
Der findes rigtigt gode støbejernscylindre, blandt andet Polini Corsa, Metra
kit SP, osv.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 10:34

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3c055379$0$724$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det er i hvert fald det jeg er blevet bildt ind.
>
> Bildt ind er lige ordet =)
>
> Aluminium leder varmen bedre end støbejern, det er groft sagt grunden til
at
> de bruger aluminium i de store dyre cylindre.
> Der findes dog en hel masse billige cylindre der bruger aluminium for at
"se
> seje ud" og narre køberen til at tro at deres cylinder er alletiders.
> Der findes rigtigt gode støbejernscylindre, blandt andet Polini Corsa,
Metra
> kit SP, osv.

Her skal støbejerns cylindre lige havde et plus med på vejen, de kan bores
op. Hvilket en alu også kan, men det kræver ny nicasil belægning = MEGET
DYR!

mvh Tommy Fer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 10:55

..... og så har støbejern en 'porøs' overflade, der gør at den holder på
olien.
D.v.s. at olien ikke 'løber af' ligesom på en hårdtforkromet alu-cylinder.

/brian

"Tommy Fer" <fer@cool.NOSPAm-at-all.dk> wrote in message
news:9u4vcf$1qkf$1@news.cybercity.dk...
>
> "RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> news:3c055379$0$724$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Det er i hvert fald det jeg er blevet bildt ind.
> >
> > Bildt ind er lige ordet =)
> >
> > Aluminium leder varmen bedre end støbejern, det er groft sagt grunden
til
> at
> > de bruger aluminium i de store dyre cylindre.
> > Der findes dog en hel masse billige cylindre der bruger aluminium for at
> "se
> > seje ud" og narre køberen til at tro at deres cylinder er alletiders.
> > Der findes rigtigt gode støbejernscylindre, blandt andet Polini Corsa,
> Metra
> > kit SP, osv.
>
> Her skal støbejerns cylindre lige havde et plus med på vejen, de kan bores
> op. Hvilket en alu også kan, men det kræver ny nicasil belægning = MEGET
> DYR!
>
> mvh Tommy Fer
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 11:30

> Jeg har tit tænkt over hvad forskellen er mellem en støbejerns cyllinder
> og en aluminiums cylinder...??

Som nævnt af andre, så leder alu bedre varmen. Men den primære fordel er, at
da man bruger alu stempler så vil man ved brug af en alu cylinder have den
fordel, at cylinder og stempel udvider sig lige meget når de bliver varme.
Det betyder man i praksis kan bruge en snævre tolerance mellem stempel og
cylinder (3-4/100 mm istedet for normalt 7-9/100 mm i støbejernscylindre) og
denne mindre tolerence betyder at stemplet bedre kan overføre sin varme til
cylindren (mindre risiko for at stemplet sætter sig) og samtidig tætter
stempelringene bedre = mindre tab af gas der fiser forbi stemplet.

Alu cylindre hones som normal støbejernscylindre, hvorefter man belægger dem
med et meget tyndt lag Nikkel, med siliciumpartikler i. Nikkelen virker som
lim, og silicium partiklerne er ultra hårde, hvilket giver cylindervægen en
god slidstyrke. Og belægningen bære oliefilmen lige så godt som en normalt
honet cylinder.

På mc motorer giver det ydermere den fordel, at cylinder og motorblok kan
støbes ud i et, hvilket gør motorkonstruktionen stærkere, hvilket man har
brug for, da en stor del af stivheden afhænger af motoren, da de ofte er
medbærende i stelkonstruktionen.

Mads Lund
Ninja9RT

Kommentar
Fra : MaxiSmiley

Dato : 29-11-01 18:53

Mange tak for svarene...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-11-01 22:10

> Alu cylindre hones som normal støbejernscylindre, hvorefter man belægger
dem
> med et meget tyndt lag Nikkel, med siliciumpartikler i. Nikkelen virker
som
> lim, og silicium partiklerne er ultra hårde, hvilket giver cylindervægen
en
> god slidstyrke. Og belægningen bære oliefilmen lige så godt som en normalt
> honet cylinder.

Af andre overflade materialer til belægning af cylindervæggen kan nævnes:
Chrom
CarbonSilicium (er ikke helt 100% sikker på det lige er silicium. Airsal
cylindrene bruger den belægning, billig, hårdere end Nicasil og så bliver
overfladen nougat farvet, kan forestille mig at det vil blive brugt af andre
inden længe. Metra Kit Pro Race bruger det så vidt jeg ved også. Sidder med
et cylinderkit i hænderne til Yamaha Aerox, men det er lidt svært at se om
overfladen er nougat brun når det ikke har kørt endnu =) )

btw: syns du vover dig ind i knallert gruppen sådan ren spontant? =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-11-01 13:25

> Af andre overflade materialer til belægning af cylindervæggen kan nævnes:
> Chrom
> CarbonSilicium (er ikke helt 100% sikker på det lige er silicium. Airsal
> cylindrene bruger den belægning, billig, hårdere end Nicasil og så bliver
> overfladen nougat farvet, kan forestille mig at det vil blive brugt af
andre
> inden længe. Metra Kit Pro Race bruger det så vidt jeg ved også. Sidder
med
> et cylinderkit i hænderne til Yamaha Aerox, men det er lidt svært at se om
> overfladen er nougat brun når det ikke har kørt endnu =) )

Mon ikke der er tale om titaniumnitrid (TiN) variant, der findes en der
hedder carbotitannitrin CTiN. Det har i mange år været brug på skærende
værktøj, og eks på exsotiske ræserforgafler.

> btw: syns du vover dig ind i knallert gruppen sådan ren spontant? =)

Det er jo top underholdning

Mads Lund
RS125RR (tæt på at være en knallert)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-11-01 15:29

> Mon ikke der er tale om titaniumnitrid (TiN) variant, der findes en der
> hedder carbotitannitrin CTiN. Det har i mange år været brug på skærende
> værktøj, og eks på exsotiske ræserforgafler.

Hmm, det kan godt ske! Det blir måske nougat farvet? =)

> Det er jo top underholdning

Syns næsten du skulle hoppe for mit forum på http://forum.mopedgallery.com
så, der er lidt mere go i den end her

> RS125RR (tæt på at være en knallert)

Nu er det igen det der problem med mig og diverse modeller, men jeg mener
ik' den har power valve? Så er det jo en knallert, på 125cc.
Lidt lissom den Cagiva Mito 80 RR jeg havde der havde Malossi's 125cc MHR
cyllinderkit, Arrow potte og 28mm Mikuni FCR karb.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-01 10:02

> Hmm, det kan godt ske! Det blir måske nougat farvet? =)

tja nærmest en mellemting mellem guld og brun, så det kan vi vel godt kalde
nougat

> > RS125RR (tæt på at være en knallert)
>
> Nu er det igen det der problem med mig og diverse modeller, men jeg mener
> ik' den har power valve? Så er det jo en knallert, på 125cc.
> Lidt lissom den Cagiva Mito 80 RR jeg havde der havde Malossi's 125cc MHR
> cyllinderkit, Arrow potte og 28mm Mikuni FCR karb.
>

Den har en RAVE ventil i udstødningen og 31 hk på baghjulet std. men er der
en regel om at knallerter ikke må anvende udstødningsventiler ?

Mads Lund
RS125RR, kan ses på
http://www.xtremebikes.dk/road_racing.htm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-01 17:19

> Den har en RAVE ventil i udstødningen og 31 hk på baghjulet std. men er
der
> en regel om at knallerter ikke må anvende udstødningsventiler ?

Slet ikke, der er bare ikke så mange (læs: ingen) =)

Selvom det på en måde undrer mig lidt at de seriøse firmaer der kører ræs på
knallerter på banen ikke har udvikler det i en lidt mindre målestok.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-01 21:37

> Slet ikke, der er bare ikke så mange (læs: ingen) =)

Hmm.

> Selvom det på en måde undrer mig lidt at de seriøse firmaer der kører ræs

> knallerter på banen ikke har udvikler det i en lidt mindre målestok.

Tjo, især nu da det har været brugt i cross fra 80ccm og opad i efterhånden
mange år.
Og virkningen er slet ikke til at tage fejl af. I min KTM300 var ventilerne
(der er 3) raslet løse (armen der trækker dem) samt en af dem var monteret
180° forkert. Hvilket medførte at bundtrækket var ok, men der var ingen træk
over 4000 omdr. Nu er de fikset hvilket medfører at den laver wheelies i 4.
gear med 70 kmt som ingenting.

Og et system ala Yamahas YVPS hvor der bruget et cylindrisk spjæld der
trækkes af en lille servo motor, eller Aprilias, hvor et glidespjæld trukket
af en elektromangnet solenoid er da super simple.

Mon ikke problemet er at scooterene dels skal være super prisbillige og der
ikke er det store behov for bundtræk (det er jo egentlig det ventilerne
giver) ?

Mads Lund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-01 07:02

> Mon ikke problemet er at scooterene dels skal være super prisbillige og
der
> ikke er det store behov for bundtræk (det er jo egentlig det ventilerne
> giver) ?

Ja, det er jo nok variatorens "skyld". Overværede engang et ræs på
Asserballe gocart bane med en flok 50cc scootere fra tyskland, og en måtte
opgive løbet da hans vario var kommet 100(!)rpm ud af justering. Snak om
snævert effektområde =)

Har selv anskaffet mig en Metra Kit Pro Race cylinder som jeg bearbejder
lidt til mit næste projekt.

Billeder kan ses her:
http://nothing.igaming.cc/mopedgallery.com//images/Galleriet/RpR's%20Yamaha%
20Aerox/mk/index.htm
Databladet her:
http://nothing.igaming.cc/mopedgallery.com//images/Galleriet/RpR's%20Yamaha%
20Aerox/folder.jpg

Og den var coated med Nicasil alligevel, var nok kun den til Piaggio's LC
motorer der havde Carbon Titanium coating :/
Skidt. Nicasil fejler nu heller ikke noget.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--