/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Plænetraktor vil ikke stoppe
Fra : hojriiskim
Vist : 622 gange
100 point
Dato : 27-08-12 11:45

Hej.

Har mig en Ginge Alko Ride On 6000 plænetraktor som køre upåklageligt, eller gjorde, indtil igår. Grundet en defekt tændingslås har jeg været ved at montere noget nyt. Da den tidligere blev sveden af af strømmen gennem den, har jeg monteret et relæ, således kontakten kun skal holde til signal-strøm til relæet, og ikke til den strøm som starteren trækker. Under processen er jeg kommet til at montere ledningerne omvendt på batteriet, altså monteret plusledninger på minuspolen og omvendt. Jeg undrede mig over den ikke ville starte med elstart, men den ville godt med hånd-træk og kørte fint. Jeg opdagede så at det var galt med polerne, byttede ledningerne og vupti, så startede den som den skal og kørte også som den skulle. MEN: Den vil ikke stoppe igen. :) Normalt stopper jeg den ved at skubbe gashåndtaget helt ned i "skildpadde-position" og så går den ud. Men det virker ikke, den reagere slet ikke på at jeg flytter gashåndtaget, hverken den ene eller den anden vej.

Nu er mit spørgsmål: Skal jeg til at skille karburator og det ad igen (har haft det af og renset i foråret) og kigge efter en eller anden kabelforbindelse eller noget fra "speederen" som er røget af? Eller kan jeg simpelthen have brændt noget af ved at give den modsatrettet strøm fra batteriet? Eller kan det være noget helt tredje?

Håber der er nogen der har nogle gode forslag inden jeg kaster mig ud i at skille den ad igen..

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-08-12 12:48

Denne skildpaddeposition forstår jeg er en såkaldt dødemandsknap, dvs hvis man mister grebet omkring maskinen stopper maskinen selv. Jeg tror der sidder en lille blokering i denne knap, så den ikke går helt i bund. Prøv at åbne og se om kablerne går frit som de skal.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-12 12:52

Undersøg lige om der er en ledning ved gashåndtaget som stopper motoren når du presser håndtaget helt i bund, jeg har set den funktion på nogle plæneklippere men dog ikke traktorer.
Citat
Men det virker ikke, den reagere slet ikke på at jeg flytter gashåndtaget
er det stadig strøm vi snakker om eller reagere motoren ikke med flere eller færre omdrejninger når du skubber håndtaget frem og tilbage?
Mit gæt er at der er en kortslutnings mulighed til at stoppe motoren i gashåndtaget og du har glemt den ledning da du satte ny tændings kontakt på, gashåndtaget har kabelforbindelse til karburatoren, måske en skrue du har glemt at spænde, jeg tror ikke du får noget ud af at skille karburatoren ad
Citat
kigge efter en eller anden kabelforbindelse eller noget fra "speederen" som er røget af?
ja det er mit bud

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 27-08-12 13:17

Det er et kabel der går fra gashåndtaget til "speederen" nede ved karburatoren. Den reagere slet ikke med flere/færre omdrejninger selvom jeg flytter "speederen" direkte nede på karburatoren og har afmonteret kablet fra gashåndtaget. Om der er en form for "sluk-kontakt" ved gashåndtaget har jeg ikke lige set, men det løber et par små ledninger ned under motoren fra batteriet, som jeg undrede mig over hvor gik hen. Det kan måske være den kortslutningsmulighed du snakker om..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-08-12 13:35

Der skal være en kortslutningskontakt, som brydes, når du aktivt kører. På klippere, man går bagefter, er den betjent af kabel fra dødemandshåndtaget

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 27-08-12 14:08

Vil det sige jeg skal lede efter en afbryder knap af en slags? Eller har den forkerte batteritilslutning ødelagt noget? Det er en Techumseh VLV60 motor.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-08-12 15:14

Du skal se efter, om der er et ekstra sæt kontakter på tændingslåsen, som er beregnet til den funktion.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 27-08-12 23:52

lav en knap til kortslutning af strømmen så er problement løst

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 29-08-12 15:19

Flere spørgsmål:

Hvordan skal strømmen kortsluttes? Altså hvor i systemet?

Det ser ud som om der er røget en ensretter (har jeg ladet mig fortælle det skulle være) på ledningen fra generatoren til plus på batteriet, i forbindelse med jeg har monteret det den forkerte vej rundt. Kan jeg bare vælge en ensretter der eller skal det være en speciel? Hvordan finder jeg ud af hvilken det skal være? Synes ikke det står i den repair manual jeg har.

Jeg har ikke fornemmelsen af at det med at den ikke hverken går op eller ned i omdrejninger når man flytter gashåndtaget er noget med elektronikken. Hvad er der så galt der?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 30-08-12 21:03

Jeg har noget fået den til at stoppe. Det var en lille "fjeder"-agtig ting som "speeder"-armen nede ved motoren røre når den flyttes længst mod minimum. Ensretteren er udskiftet med en ny.
Eneste problem nu er at jeg ikke synes den køre op og ned i omdrejninger når jeg flytter på speeder-armen nede ved motoren. Når jeg kigger på det mekanik dernede og flytter med speeder-armen, kan jeg ikke se andet der bevæger sig. Skal den ikke på en eller anden måde kobles sammen med noget andet? hvis ja, hvad?
Der er en lille ting på karburatoren som åbner og lukker et spjæld inde i karburatoren når man drejer på den. Den ting er koblet sammen med en arm som kommer ud af motoren længere bagude. Når man bevæger denne arm flytter tingen på karburatoren sig også.

Men altså, hvad skal speeder-armen have kontakt til? Skal den ikke bevæge noget når man rykker på den?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-08-12 02:38

Citat
Den ting er koblet sammen med en arm som kommer ud af motoren længere bagude
denne lille arm skal gøres fast på enden af kablet fra gashåndtaget, mon ikke du skulle have set lidt grundigere på motoren og dens forbindelser før du skilte alle dele?
Citat
den ikke hverken går op eller ned i omdrejninger når man flytter gashåndtaget er noget med elektronikken
nej det er rent mekanisk et kabel fra gashåndtag til en arm på karburatoren, eller rettere det har det været på de plæneklipper motorer jeg har set også havetraktorer og små fræsere

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 31-08-12 07:15

o.v.n.
Jeg har kigget inden jeg skilte delene ad - og den arm du siger skal sættes sammen med gaskablet skal i hvert fald ikke sættes sammen med gaskablet. Gaskablet sættes på speederarmen.

Mit gaskabel ender ved en speederarm som bevæger sig uden jeg kan se andet bevæge sig. Slet ikke armen på karburatoren..