/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
formatere harddisk
Fra : janik
Vist : 699 gange
100 point
Dato : 22-08-12 18:38

Jeg har købt en usb kasse til 2,5 harddisk ata
og sat en harddisk i den med linux installation på .
Men jeg kan ike komme ind og formatere den til ntfs ??
Den registrere som en lager enhed men jeg kan ikke se den
i denne computer ??

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 110 point
Dato : 22-08-12 19:19

Nej Windows kan ikke finde ud af de filsystemer som bruges i Linux, så derfor adu ikke finde dine Linux-partitioner i Stifinder.

For at formatere din disk skal du derfor gå ind i Start-Kontrolpanel-System og sikkerhed-Administration-Computeradministration-Diskhåndtering. Windows vil formentlig vise dine Linux-partitioner som ukendte partitioner. Du kan her vælge at slette dine Linux-partitioner og oprette nye med NTFS, eller du kan blot formatere de eksisterende med NTFS. Linux har gerne en ekstra SWAP-partition som der ikke er brug for i Windows, så jeg ville slette det hele og lave en ny frisk partition som fylder hele disken. Men det er naturligvis op til dig.

Held og lykke!

Kommentar
Fra : janik

Dato : 22-08-12 19:52

mange tak for svaret

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-08-12 20:16

Dårlig statistik du holder dig, det må kunne gøres bedre!
Hva' med at accepterer spørgsmål, i stedet for at annullere?

Spørgsmål
- Ubesvarede 5
- Besvarede 52
- Annullerede 82
- Slettede 0
Ialt 139

http://www.kandu.dk/faq.aspx
http://www.kandu.dk/faq.aspx#25

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-08-12 20:41

Citat
Windows kan ikke finde ud af de filsystemer som bruges i Linux

Min kan finde det hele, men jeg har jo heller ikke det nyeste fra Microsoft.
Hvis du kan finde den på din PC kan du også Formatere den, prøv eventuelt EASEUS Partition Master som findes som Freeware uden en masse skidt på, men gå lige til deres hjemmeside,
så er jeg fri for at få ballade for at henvise til dårlige og måske ubrugelige links
Ellers prøv programmet Killdisk, det finder som regel alt hvad der er tilsluttet din PC, af diske.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-08-12 20:44
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-08-12 21:49

Der findes forresten også usb adapatere, der virker som det du har, og koster omkring det halve eller omkring 40.-, men det ser jo ikke så pænt ud.
.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 22-08-12 22:31

Til Klaudi

Og hvad fan. får du ud at dette:

Citat:(Dårlig statistik du holder dig, det må kunne gøres bedre!
Hva' med at accepterer spørgsmål, i stedet for at annullere?

Spørgsmål
- Ubesvarede 5
- Besvarede 52
- Annullerede 82
- Slettede 0 citat
Ialt 139 ) citat slut

http://www.kandu.dk/faq.aspx
http://www.kandu.dk/faq.aspx#25

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-08-12 22:36

Citat
Og hvad fan. får du ud at dette

Og hva' fa'en får du ud af at gentage mit indlæg!?

Godkendelse af svar
Fra : janik

Dato : 23-08-12 08:35

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 23-08-12 08:40

Troede jeg at jeg havde gjort Klaudi

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-08-12 12:38

Til "mig-selv". Mig bekendt kan man ikke se filerne på hverken EXT2 eller EXT3 filsystemerne i nogen af de MS Windows eller MS DOS versioner som der har været på markedet. Der findes dog drivere som man kan installere i Windows som gør at man kan arbejde i disse og flere andre filsystemer under Windows, men som udgangspunkt kan Windows ikke.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-08-12 12:39

Velbekomme Janik. Jeg er altid glad for at kunne hjælpe