/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvilken båd.
Fra : ara
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 19-08-12 18:18

Hejsa.

Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn der godt kunne tænke os en båd.

Vi havde først set på en kabine båd, men folk rådede os fra det. De mente at kabine tog for meget plads ift hvor lidt man brugte den.

Så ser vi lidt på styrepult både, men er det ikke mest til dem som tager ud og fisker?

Vi har maks 45.000 kr til båd og motor.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-08-12 19:35

Jo der er regler, men politiet gider ikke den slags.
Du fotograferer dem i stedet, så de ser det. Det har en viss effekt.
Jeg tog et foto af en ulovlig parkering, fyren så det og fik travlt med at komme væk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-08-12 19:37

ups forkert tråd.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-08-12 20:36

Måske skal du uddtrykke dig mere præcist?

Først, er det en sejl båd eller en motor båd du søger??
Hvis det er sidste, er det jo rart at kunne stå og styre inde i regnvejr...

Så næste spørgsmål, hvad skal båden primært bruges til???

Jeg er selv i samme situaton, min båd skal bare kunne padles 30-40 m ud til vort fiske net...

Kommentar
Fra : ara

Dato : 19-08-12 21:50

Den skal bruges til at sejle lidt rund i om weekenden.

Det skal IKKE være sejlbåd, men med motor.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-08-12 10:15

Skal i overnatte i båden? Skal den blot bruges til "lystsejlads? Skal den have påhængsmotor? Skal motoren være indebords? Skal motoren være benzin eller diesel? Hvor langt omkring vil i sejle?
Gør dit behov op, og søg på DBA eller Gul&Gratis. Der kan du også få inspiration til indretning af båden mm. Indebordsmortor er tyverisikret.

Skal du have havneplads? Skal du køre båden på trailer? Forsikring? Hvor meget må din bil have på "krogen".

¨Nå du har fundet svarene på disse sp. vil du lettere finde din kommende båd. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-08-12 17:35

Det er nemt nok at finde en fin båd, men det er jo sværere med motoren.

Jeg aner jo ikke en dyt om det, så kan jo nemt stå og købe "katten i sækken".

Båden skal bruges til lystsejlads engang imellem.

Hvor gammel må en motor generelt være. Ved godt at det afhænger af sejladstimer og vedligeholdelse.
Men man kan jo ikke se på en motor hvor langt den har sejlet.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-12 11:40

Jeg forstår, at det skal være en påhængsmotor. Her skal du kikke efter tæringer i "lakken". har den mange ridser/skrammer, ser den "slidt" ud, forekommer der rust mm. når du kikker under "motorhjælmen". En ældre motor kan det være vanskeligere, at få stumper til en en nyere. Ved en forhandler kan du få garanti. Hos privat er den billigere, men købt som beset. En motor der har sejlet i saltvand, skal gennemskylles så ofte det er muligt for, at undgå tæringer i kølesystemet, og det kan du ikke se. "Vandpumpehjulet" skal udskiftes, hvis kontrolkølingen er svag, og har motoren stået stille i langt tid, skal kølehjulet (impelleren) skiftes.

Hvis en motor ser "ny ud" og der ikke er foretaget rep./maling afden, kan du gå ud fra, at den ikke har sejlet ret mange timer.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 07-11-12 12:22

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-11-12 12:49

sel tak ara.