/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Læhegn/Stakit
Fra : Fijala
Vist : 1070 gange
300 point
Dato : 19-08-12 16:28

Vi er blevet enige i sammen med naboen at hive vores 30 år gamle hæk op i mellem vores indkørsler og vil i fællesskab lave et læhegn/stakit. Vi vil begge familier få noget mere plads i indkørslerne og begge kunne samtidig finde på at lægge nye belægningssten. Indskørslerne er 20 m lange og vi har tænkt os måske at mure nogle søjler og sætte noget træ i mellem, eller hvad vi nu finder på. Hver søjle kunne så få en lampe så man også fik lys. Men vi gider ikke have et helt alm. stakit med brædder eller noget lignende.

Det jeg søger er inspiration, så lad mig se jeres kreative side mht Læhegn/Stakit

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 19-08-12 16:47

http://www.hegns-snedkeren.dk/tag/stakit/
du kan få mange ideer på nettet/google

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-08-12 17:39

Byggemarkederne har færdige hegnselementer i flere former og størrelser, så jeg ville besøge dem og derfra måle op så antallet af elementer og søjler kan udarbejdes.

Bliver det et meget åbent hegn vil jeg da også foreslå at I finder en fælles bundbelægning.

Jeg så et sted i Jylland at to naboer var blevet enige om at sætte en række granitsøjler i skel, men med fælles bundbelægning......ganske nydeligt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-08-12 19:32

ferik

har gennemkigget Hegnsnedkeren men synes ikke jeg fandt noget jeg lige faldt for. Alle er med stolper og er lidt for kompakt. Men ellers en fin site.

LuffeA

Byggemarkeder er et af de steder vi vil ud og søge inspiration. De har mange gange en udstilling.
Det skal ikke være for åbent men dog heller ikke rockerborg agtigt.
Belægning bliver 2 forskellige. Men vi skal alligevel have lavet en afslutning i bund da der er ca. 15 cm niveau forskel. Så det kommer helt naturligt.

Det jeg søger er måske nogle def har taget et billede af et eller andet. Noget som man synes var snart. Det letteste er at søge på nettet og jeg har søgt en del uden at finde noget der fængede.

Kommentar
Fra : DanP1992ny

Dato : 19-08-12 23:04

Det med søjlerne, med lys kunne være en go' idé, men noget der virkelig vil være noget særligt, kunne være at sætte pæle/bjælker i, for hver meter som er 20*20 cm eller sådan noget, hvor man inden imellem sætter eksempelvis hønsehegn imellem og eventuelt lys i med forskellige farve og mønstre, også tilslutte med med enten solceller eller kontagt, så man kan tænne "afdelingerne" hver for sig, med forskellige mønstre og farver.
Efter det skal der så lukkes til med plastik hele vejen rundt på begge sider, over og under, så det ikke går i stykker, men selvfølgelig skal det være til at åbne så man kan udskifte eventuelt sprungne pære.
Håber dtte lyder som en idé synes selv det kunne være noget spichelt :)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-08-12 09:11

DanP1992ny

se her kom du med noget inspiration, og tak for det. Dog tror jeg det bliver for omstændigt og jeg ved ikke helt hvad eller hvordan plastic kan holde i storm og andet uvejr.
Tror også det bliver, efter min mening dog, for farverigt eller for meget "Palles Tivoli"
Men tak for ideen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-08-12 10:26

Citat
Byggemarkeder er et af de steder vi vil ud og søge inspiration. De har mange gange en udstilling.
Det skal ikke være for åbent men dog heller ikke rockerborg agtigt. [Glad]
Belægning bliver 2 forskellige. Men vi skal alligevel have lavet en afslutning i bund da der er ca. 15 cm niveau forskel. Så det kommer helt naturligt.

Min lokale Bauhaus har en høj facade beklædt med hegnselementer man kan se både på afstand og tæt på.
Det var da en lille irreterende niveauforskel, den kræver næsten en lang lav bundmur, støbt eller natur der på flere steder går op i en søjle, hvilket vil sige at i fremtiden kan en ny beboer der har det højeste sted få "ejerfornemmelser" over hegnet medmindre I får den servitutbelagt.

En "rockerborg" er minimum 200 cm og helt lukket.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-08-12 10:40

LuffeA

Heldigvis har vi ikke nogen nabostridigheder så det kommer ikke på tale. Men korrekt at det vil nemt kunne få konsekvenser. Vi bor på skrånende terræn der dog slutter hvor vores grund starter. Vi er det sidste hus på vejen og ligger ud til fredet område til en dal og har en terrasse bygget ned i strænten så vi kan sidde der og nyde naturen. Nævnte jeg egen kælke/skibakke.
I dag klipper vi hækken i den højde der passer med at vi ikke kan kigge ind til hinanden uanset om man er på den ene eller anden side. Så det nye skal op i 1,8 m. Netop derfor bekymringen med "rockerborg" look alike tilstand.

Kommentar
Fra : DanP1992ny

Dato : 20-08-12 19:51

Det var så lidt, men tanken med plastic'en var at det skulle være masive plader af hrdt plast, der var til at skrue af og på.
Men hvis du har interesse i det, kan jeg tænke over andre smarte muligheder?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-08-12 11:05

kom endelig med mere. jeg skal nok selv sortere i hvad jeg synes vil være smart. Det er der nemlig ikke andre der kan. Og det du synes er smart er ikke sikkert jeg syner er og også omvendt.

Kommentar
Fra : DanP1992ny

Dato : 21-08-12 19:37

Nej, men jeg er jo nødtil at tænke over hvad jeg synes er smart, vil aldrig foreslå nogle noget, uden jeg selv kunne finde på at gøre det på den måde.
Men du har selvfølgelig ret :)

1:
En mulihed kunne være at få en smed ud og give et tilbud på et ægte smede egen, hvor i er med til at bestemme mønster osv, og eventuelt lave det, så nogle steder kan vokse til med eksempelvis roser.

2:
Man kunne have normal stakidt oppe, og eventuelt søge om at få gravet en sø neders i haven, som så skulle hegnes ind, med eksempelvis almindelig hønsenet, ellr måske med en lille bro over og en "Ø" ude i midten med en lille pavilion ( Ved ikke hvor stor haver osv er, kommer bare med forslag jo :) )

3:
Man kunne også vælge at, siden det lyder til i har et godt naboskab, at sætte bjælker op og lave en "havegang" med en bue til hver af jres grunde.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-08-12 21:37

Herligt med gode ideer. Jeg vender disse forslag med fruen og naboerne så ser vi hvad det ender med.

Vi er selv kommet på en ide.

Man laver søjler i ca størrelse 200x200 i Rionet med 50x50 mm masker (bukkede "kasser") laver de besllag der skal tl for at lamper og stakit i mellem kan monteres. Galvaniserer det og støber dem ned. "kassen fyldes med passende størrelse af norske granit skærver eller lignende. Nu skal vi blot finde ud af hvad for stakit vi alle kan blive enige i er det floteste.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-12 22:49

Citat
Man laver søjler i ca størrelse 200x200 i Rionet med 50x50 mm masker (bukkede "kasser") laver de besllag der skal tl for at lamper og stakit i mellem kan monteres. Galvaniserer det og støber dem ned. "kassen fyldes med passende størrelse af norske granit skærver eller lignende. Nu skal vi blot finde ud af hvad for stakit vi alle kan blive enige i er det floteste.

Jeg vil ikke udtale mig om min mening om "sten i ståltrådsbure", men vil blot spørge om det er noget der skal ses på daglig ??

Kommentar
Fra : DanP1992ny

Dato : 24-08-12 07:38

Lyder som en rigtig go' idé og det ser vildt flot ud, var en gang med til at lave noget ligende, men det var bare i "sneglehuse forme" tre forskellige størrelser og tre slag granitsten.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-08-12 09:45

Der kan man lige nøjagtig se hvad jeg tidligere sagde om smag og behag. Det som en synes er smart synes en anden er ræderligt.
Jeg ved ikke om det ser godt eller skidt ud med mine søjler, men jeg vil da prøve at lege lidt med et tegne program og se om jeg kan få noget visuelt ud af det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-08-12 10:04

Men ideer er detr nok af.

Her er stenene nok for store efter min smag, men jo jo

http://www.stentaarne.dk/eksempler/hoejetaarne.html