/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Højbed til stauder
Fra : Dieter
Vist : 920 gange
100 point
Dato : 18-08-12 12:25

Hvor meget Leca blander man i almindelig havejord? (%)
Jeg skal have stauder i højbedet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-12 12:39

Sådan et højbed har jeg haft, men jeg blandede ikke lecaen i jorden, men lagde det ovenpå jorden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-12 14:23

Jeg skal ikke fortælle Dig hvad der skal blandes i, vil blot nævne at jeg afskyer leca som pesten, undtagen som byggemateriale.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 18-08-12 16:18

Jeg har haft et højbed i snart mange år. Det er kun alm jord, hvor jeg har haft manget forskelligt til at vokse der. Kartofler og grønsager - jordbær og blomster. lige nu er der kartofler i den ene side - lange blomster ( over ½ m - bla lupiner ) i midten og i den anden side var der korte tidlige blomster, som er visnet

Jeg er bange for at du bryder kapilar-virkningen i jorden, hvis du blander leca i

Men men hvis du mener højbed, som IKKE har forbindelse til undergrunden så er det noget andet

Så skal du ikke blande det sammen - du skal lægge et godt lag leca i bunden ca 10 % af højden

og så komme din plantejord ovenpå - men så skal du jo vande det som en anden stueplante

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-12 16:56

Det er absolut ikke al jord som har godt af at blive blandt med leca.
Hvad mener du med almindelig havejord.

Hvis det er en passende blanding med ler ,sand og humus, skal du ikke blande andet i.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-12 17:06

Jeg havde leca på, for ikke at skulle vande så ofte - - og så var det også nemmere at luge ukrudt

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-12 22:46

Jeg tror at grunden til du spørger er netop fordi at stauder, trives ekstra godt i luftig jord, og det kan du netop lave ved at blande leca i jorden, men det er ikke ret meget du skal have i , hvis vi snakker et blandingsforhold er det noget der ligner 12 dele jord og 1 del leca.
Husk at det skal blandes godt og grundigt..

Melander

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 19-08-12 22:50

hvis vi snakker et blandingsforhold er det noget der ligner 12 dele jord og 1 del leca.

Så kan man lige så godt spare de penge. Det er rent til grin at tro noget gror ekstra godt med det blandingsforhold (ikke at det ikke er rigtigt, men at have ulejligheden og udgiften for så lidt er da for dumt, stauder gror ganske udemærket uden)

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 20-08-12 10:04

Tak for svaret Melander.