/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
lån til andelslejlighed
Fra : yumiyumi
Vist : 382 gange
20 point
Dato : 16-08-12 13:26

Hej, jeg håber altså at der er nogen herind som der kan hjælpe mig med et spørgsmål. jeg vil gerne flytte hjemmefra og jeg vil gerne bo i nærheden af min kusine. Der er en lejlighed som er en andelslejlighed og den koster 650.000 kr. Det er lige ved siden af hende, så derfor vil jeg helst købe den. Tror I jeg kan få råd til den? Jeg er studerende og kan få udeboende SU. Desuden har jeg et fritidsjob, der giver mig ca. 5000 kr om måneden. Det har jeg haft i 3 måneder nu. Jeg er 21 år. Jeg har en opsparing på 40000 kr. Boligafgiften er ca 4000 kr. Det er en lejlighed i København. Kan jeg evt leje et værelse ud. Må man det i en andelslejlighed?
Jeg ved godt at jeg kan få hjælp hos mine forældre og jeg skal også tale med en bank. Jeg tænkte bare at jeg gerne ville forstå hvordan økonomien er i mit tilfælde før jeg spørger dem om hjælp.
Er der nogen steder på nettet hvor det er forklaret på en let måde. Jeg synes det er svært at finde rundt i. med renter og alt det andet. hvor mange år skal jeg låne? 10? 20? 30?
Undskyld de mange spørgsmål, jeg vil bare så gerne forstå det hele så jeg kan flytte hjemmefra snart.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-12 13:32

Citat
Jeg er studerende og kan få udeboende SU.

GLEM det - det accepterer ingen bank....

Kommentar
Fra : poten

Dato : 16-08-12 13:32

Du går direkte ned i din bank/sparekasse og foreligger dem spørgsmålet og du får et svar...

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 16-08-12 13:54

Glem alt om at kunne låne penge til det.

vic200

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-08-12 14:01

Helt eller delvis fremleje af en andelslejlighed fremgår kun af foreningens vedtægter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-12 20:37

Undskyld jeg griner men hvis du ikke engang selv ved, vor mange år du vil afbetale over,
så er der noget galt, i de gode gamle dage omkring 2000 kunne du låne til en ejerbolig, med en brutto ydelse, hvad der nogenlunde svarede til din netto indkomst, hvilket vil sige at du mindst
skulle have 6500.- pr måned til dig selv når samtlige dine udgifter til din nye bolig var trukket fra.
Og når man så ser tilbage til dengang og nu, og ser mennesker der siden er gået konkurs eller
hvad man ellers vil kalde en økonomisk krise, så er du langt fra målet.
Samt som der er skrevet, der er ikke en Bank i Danmerk der vil låne dig de penge.
Og du ville sætte dig og muligvis andre i gæld resten af dit liv, men det er jo dit problem.
Men prøv en bagdør´s vekseler, de er altid parate til at låne penge ud.
Griner stadig.
Og hvorfor forresten spørge herinde, når du åbentbart har forældre, der kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : yumiyumi

Dato : 16-08-12 21:19

jeg synes ellers at jeg har ret god økonomi, for jeg får 5662 kr i SU, 5000 kr for arbejet, og kan få 3500 for at leje et værelse ud. Det er over 14000 om måneden. Men okay, hvis ikke der er nogen her der kan forklare mig om lån så spør jeg bare et andet sted. Der må være et sted på nettet, hvor jeg kan læse om det. Trode måske bare jeg kunne få hjælp her. Det kan godt være at i har ret i at jeg ikke bliver godkendt i banken jeg vil bare gerne forstå tingene for jeg har aldrig prøvet at flytte hjemmefra før. Hvis du kan grine af det mig-selv - så hyg dig da med det. Fint for mig hvis du synes jeg er latterlig. jeg synes du er et fjols - men jeg griner sgu da ikke af det. undskyld jeg forstyrrede jeres fine kandu. Tak luffea, det var vist dit svar jeg bedst kunne bruge.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-12 21:53

Jeg griner såmænd ikke af dig, bare din manglende realitets sans, eller mangel på dine forældres manglende hjælp, som du åbenvart burde have haft med hjemme fra.
Samt din indtægt er total ude, hvor der er mangel på hjælp til dig, hvis du hopper fra dine studier.
Samt hvorfor skal du absolut bo i nærheden af din kusine, eller bare ved siden af hende.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 17-08-12 20:17

Inden du går i banken for at låne, så gør dig selv denne tjeste.

På den ene side skriver du hvad du tjerner (uden leje, for måske må du ikke leje ud og måske finder du ikke en der vil give så meget for et værelse hvor man skal dele bad og køkken med ejer)

På den anden sider skriver du hvad du hver måned bruger på mad, forventet husleje, forsikringer, transport, el, skolebøger samt andet til skolen, denne liste forsætter du med til du har fundet ud af hvad du kommer til at bruge af penge hver måned.

Tjek iøvrigt hvad du må tjene før du bliver trykket i SU