/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arv og gæld
Fra : werter
Vist : 905 gange
100 point
Dato : 11-08-12 09:50

A og B er gift.
A står som ejer af et (højtbelånt) hus og har tilmed en stor privat gæld.
B ejer intet.
Hvis de har ægtepagt og/eller ensidigt testamente, og Agår hen og dør,
vil B velsagtens arve huset med dets lån.
Men vil B også skulle tvangsovertage A private gæld (der altovervejende har været brugt til at renovere og isolere huset)?
Vl h. Werter

Kommentar
Fra : werter

Dato : 11-08-12 09:51

NB: PS: Et "g" faldt bort. Der skal selvfølgelig stå: GENSIDIGT og ikke ENSIDIGT!

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-12 11:01

Hvis A er insolvent, og B intet ejer, skal boet efter A behandles som et insolvent bobestyrerbo.

Bobestyreren vil søge at sælge huset - om nødvendigt ved en tvangsauktion

B kommer ikke til at hæfte for A's gæld.

B kan købe huset af dødsboet, hvis der kan opnås enighed herom

Et testamente har ingen betydning, når boets er insolvent

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 11-08-12 20:45

Tak, themis for et hurtigt og præcist svar!