/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
4,5 meter lang afløbsslange?
Fra : MarIng
Vist : 461 gange
80 point
Dato : 07-08-12 22:19

Hej!

Lige nu har jeg min vaskemaskine stående i køkkenet - og i forbindelse med, at jeg laver nyt køkken, vil jeg gerne have vaskemaskinen flyttet til et tilstødende rum. I så fald vil den komme til at stå ca. 4 meter fra nærmeste afløb.

Overvejer at trække en afløbsslange under gulvet i køkkenet hen til afløbet ved køkkenvasken. Der er ca. 3,5 meter i lige linie og tænker det vil løbe op i ca. 4,5 meter slange inkl. det der går til faldet fra maskinen og ned til gulvet og sidenhen det fra gulvet og op til afløbet ved vasken (det skal vel op?)...

Er det en lovlig løsning?

I så fald: kan maskinen pumpe så langt?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-12 23:02

Ja ,hvis afløbsslangen er stor nok.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-08-12 23:07

Hej.
Hvis du vælger en løsning med under gulvet o.s.v. - hvad du skriver, så vil jeg råde dig til at rådføre dig med en som må lave den slags (aut. kloakmester) - men under alle omstændigheder kan jeg give dig et par gode råd, og så overlade til dig selv hvor meget du selv vil lave.
Fra vaskemaskinen skal du have et rør som ender oppe i en højde ved maskinen, der gør at vandet ikke løber ud af maskinen uden at pumpen kører, som du sikkert har nu også. Dernæst er mit råd, at du fører røret under gulvet hen til afløbet i et 50 mm PVC-rør, og kobler det på det eksiterende afløb, uden at gå op, det skal have fald, så det selv kan løbe den længde under gulvet, og hvis din slange fra maskinen hænger ned i det opstående rør, så skal maskinen jo ikke pumpe længere end den hidtil har gjort.
Problemet i denne løsning er, at du kommer til at mangle en vandlås, så du får lugten fra afløbet op i røret. Det skal løbe ind i siden på et eksisterende gulvafløb hvis det skal være lovligt, der har du nemlig vandlåsen under gulvafløbet.
Hvis du har mulighed for at koble det på et gulvafløb, så er lugtproblemet ikke noget problem, det er jo kun 4 meter ledning, som udelukkende kommer fra en vaskemaskine, det lugter normalt kun af sæbevand.
Hvis der ikke er et gulvafløb, så skal du nok bruge en fagmand for at få en god og rigtig løsning.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : MarIng

Dato : 08-08-12 14:27

Mange tak for hurtige svar

Under køkkenvasken er der et rør ned i gulvet som er støbt fast. Eftersom et rør vil komme til at gå under gulvet og samtidig skal have fald, vil det være en større øvelse at få det koblet til. Tænker det vil kræve, at jeg skal have et nyt rør med tilslutningsmuligheder støbt ned under vasken.

Umiddelbart ville jeg altså foretrække en løsning som sluttes af med en slage der går op til afløbet ved køkkenvasken. Her kan jeg jo nemt koble noget mere på.

Er det helt umuligt og hvad vil det potentielt kræve?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-08-12 15:48

hvis du nu bare tager tyren ved hornene og får det gamle rør væk, er det jo en ganske simpel manøvre at lave et nyt afløbsrør hvor det hele kan kobles på. og så er det oveni købet lovligt når det gøres på den måde.
det andet du selv foreslår, giver ligeså meget arbejde og så er det noget juks som du aldrig selv bliver tilfreds med.
og prisen ender på det samme, uanset hvilken løsning du vælger.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 08-08-12 20:55

hvis du laver noget der ikke er lovlig får du håret i maskineriet når huset skal sælges husk der skal tilstands raport til den tid så lav det lovlig med det samme for din egen skyld

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-08-12 21:01

Hejsa
Så vidt jeg er informeret må du aldrig selv lave det der hedder skjulte installationer, når det gælder vand og vvs, pga af forsikringsmulighederne....

sørg for at du har helt styr på hvad du må udføre selv og hvad der skal aut. installatør til, for det er godt nok surt at man selv synes man har været meget dygtig og sparet en masse penge, og pludselig står man med en skade og en forsikring der ikke dækker...

god arbejdslyst

Melander